حق‌بیمه مردم در تامین‌اجتماعی چگونه هزینه می‌شود؟ / توضیحات دوباره دربار‌ه دریافتی‌های نجومی در وزارت‌بهداشت



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,حریرچی

آخرین وضعیت مصدومان حادثه سقوط اتوبوس و همچنین آتش‌سوزی شوریک، اظهارنظرها درباره بیوتروریست و بیماری‌های ناشی از آن و چگونگی هزینه‌کرد حق بیمه مردم در سازمان تامین اجتماعی از جمله مباحث مطرح در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت بهداشت بود.

ایسنا- ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت با اشاره به آسیب جدی ۲۵ نفر به دنبال حادثه آتش‌سوزی در شوریک شهرستان خوی، گفت: متاسفانه رسانه‌ها کمتر به چنین موضوعاتی توجه می‌کنند؛ این در حالی است که موضوعاتی که دخالت زیادی در سلامت مردم ندارند را به عنوان تیک‌های اصلی انعکاس می‌دهند، اما اقداماتی که مثلا در حادثه واژگونی اتوبوس در شیراز انجام شد و یا اقداماتی که در خوی صورت گرفت، گفته نمی‌شود.

۹ تن از مصدومان سقوط اتوبوس به دره در فارس هنوز بستری هستند
او با بیان اینکه متاسفانه راننده اتوبوس واژگون شده در شیراز فوت کرد و از ابتدا هم شرایط هوشیاری مناسبی نداشت، گفت: در حال حاضر از حادثه‌دیدگان واژگونی اتوبوس شیراز پنج نفر در آی‌سی‌یو به سر می‌برند و چهار نفر در بخش هستند و سایرین نیز مرخص شده‌اند.

اقدامی جدید در انتقال بیماران سوخته در حادثه شوریک
قائم مقام وزیر بهداشت درباره حادثه شوریک شهرستان خوی نیز با بیان اینکه انتقال بیماران سوخته وابسته به دستگاه تنفسی با هواپیما در حادثه شوریک کار جدیدی بود که از سوی وزارت بهداشت انجام شد، ادامه داد: متاسفانه سوختگی برای اقشار ضعیف جامعه و فقرا رخ می‌دهد و کارگران هستند که می‌سوزند.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره میزان هزینه‌های درمان سوختگی در کشور گفت: درمان سوختگی در ایران بسیار پرهزینه است؛ به ویژه اگر سوختگی سطح سوم باشد که درمان آن به خدمات تخصصی و پرهزینه نیاز دارد و امکانات زیادی را می‌طلبد.

او گفت: در حال حاضر برنامه ما این است که بخش‌های سوختگی و آی‌سی‌یوهای سوختگی را توسعه دهیم و نقاطی را به عنوان قطب سوختگی معرفی کرده و آموزش‌های لازم را نیز به پرسنل ارائه دهیم. البته مسلما در حال حاضر که در کل تخت‌های بیمارستانی با کمبود مواجه هستیم، میزان این کمبود در تخت‌های سوختگی شدیدتر است.

میزان مراجعه مردم برای دریافت خدمات سلامت در سال ۹۳
قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش به بحث بهره‌مندی مردم از خدمات سلامت یا بار مراجعه افراد برای استفاده از خدمات سرپایی و بستری اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ به طور متوسط هر ایرانی ۱۰.۳۱ بار برای دریافت خدمات سلامت مراجعه کرده است که در این میان افراد بالای ۶۶ سال، ۱۸.۲ بار، افراد ۵۰ تا ۶۵ سال ۱۵.۱ بار، کودکان زیر یک سال ۱۳.۹ بار، کودکان یک تا چهار سال ۱۲.۵ بار، افراد ۱۵ تا ۴۹ سال ۸.۲ بار و افراد پنج تا ۱۴ سال ۸.۵ بار برای دریافت خدمات سلامت مراجعه کرده‌اند.

حریرچی گفت: در عین حال ۲.۵۱ بار از این مراجعات به پزشک عمومی، ۲.۱۶ بار به پزشک متخصص و ۳.۷۳ بار به داروخانه‌ها بوده است. همچنین از میزان مراجعات به پزشکان عمومی ۱.۴۹ بار از مراجعات به بخش دولتی و ۱.۰۱ بار مراجعات به بخش خصوصی بوده است. از میزان مراجعات به پزشک متخصص ۰.۵۱ بار به بخش دولتی و ۱.۶۵ بار به بخش خصوصی مراجعه کرده‌اند و از میزان مراجعات به داروخانه‌ها ۱.۳۱ بار به بخش دولتی و ۲.۴۲ بار به بخش خصوصی مراجعه بوده است. در عین حال از میزان کل مراجعات ۳.۸۵ بار به بخش دولتی و ۶.۴۷ بار به بخش خصوصی بوده است. یعنی ۳۷.۳ درصد بار مراجعات ما در حوزه سرپایی در بخش دولتی و ۶۲.۷ درصد این مراجعات به بخش خصوصی بوده است.

او با بیان اینکه بار مراجعات سرپایی ما در ۲۰ سال گذشته نسبت به کشورهای مشابه در منطقه بالاتر بوده است، گفت: بنابراین باید تدبیر کنیم تا مراجعات سرپایی مردم با کمک آموزش، خودمراقبتی و پرهیز از مراجعات غیرضرور تا جایی که ممکن است، کاهش یابد.

تذکر وزارت بهداشت به برخی اظهارنظر کنندگان درباره بیوتروریست
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره بحث بیوتروریست و نقش نظارتی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در جهان کسانی هستند که با ملت‌ها و نظام‌های اسلامی و انقلابی مخالف هستند و از هیچ اقدامی علیه آنها فروگذار نمی‌کنند، اما باید توجه کرد که نحوه برخورد با این موضوعات به روش رسانه‌ای نیست.

حریرچی گفت: در این زمینه کمیته‌ای مامور شده و تقسیم وظایفی هم میان وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات، سازمان پدافند غیرعامل و سایر دستگاه‌های مرتبط انجام شده است. در عین حال درخواست ما از افراد این است که اظهارنظرها در این زمینه مبتنی بر مسائل علمی باشد و البته برخی تذکرات هم به افرادی که در این حوزه اظهارنظر کرده‌اند، داده شده است.

او تاکید کرد: اینطور نیست که هر حادثه آتش‌سوزی که در سطح شهرها رخ می‌دهد برخی بگویند که این حادثه تروریستی است و برخی بگویند که اینطور نیست. البته آمادگی لازم در برابر این حوادث وجود دارد. در عین حال بیماری‌های ناشی از بیوتروریست نیز تعریف خاص خود را دارند و ارگان‌های ذی‌ربط نیز کار خود را در این زمینه انجام می‌دهند و اگر لازم باشد گزارش‌های آن منتشر می‌شود.

حق بیمه مردم در سازمان تامین اجتماعی چگونه هزینه می‌شود؟
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی هزینه‌کرد حق بیمه درمانی مردم در سازمان تامین اجتماعی گفت: صندوق درمان تامین اجتماعی و پول‌های حاصل از حق بیمه مردم که برای درمان اخذ می‌شوند، منحصرا باید در حوزه درمان هزینه شوند و این دستوری است که به سازمان تامین اجتماعی داده شده است. در این زمینه سازمان تامین اجتماعی به صورت شفاهی اعلام کردند که این دستور را انجام می‌دهند. براین اساس امیدواریم این موضوع را در صورت‌حساب‌های مالی خود هم نشان دهند.

تعیین استاندارد استخرها از سوی وزارت بهداشت
حریرچی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش استفاده کنندگان از استخرهای تفریحی در سطح شهر با توجه به ایام تابستان، گفت: ما استانداردهای لازم را در استخرها در زمینه میزان کلرزنی، کنترل عفونت‌ها، خصوصیات محیط استخرها و... تدوین کرده‌ایم و بازدی‌دهای دوره‌ای نیز از آنها انجام شده و در صورت تخلف با آنها برخورد می‌شود. البته عمدتا به دنبال آموزش و توانمندسازی این مراکز هستیم.

او گفت: در عین حال در فصل تابستان مشکلاتی هم در سواحل دریا و رودخانه‌ها داریم که در این زمینه با استان‌های ساحلی همکاری می‌کنیم. یکی از نگرانی‌های ما در این فصل موضوع غرق‌شدگی است که تذکراتی را در این زمینه داده‌ایم. همچنین در مناطقی که ممکن است آب دارای آلودگی باشد تذکرات لازم را می‌دهیم.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره برخی اظهارات مبنی بر استفاده از سفیدکننده به جای کلر در استخرها گفت: ۱۰ یا ۱۵ سال است که این موضوع گفته می‌شود، اما اگر گزارشی در این باره داشته باشیم، برخورد می‌کنیم و نظارت‌های ما نیز همچنان ادامه دارد.

ریزگردها و اقدامات وزارت بهداشت
حریرچی در پاسخ به سوالی درباره موضوع ریزگردها و اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه گفت: در زمینه ریزگردها ما در انتهای زنجیره قرار داریم، یعنی زنجیره‌ای از عوامل زیست محیطی و تغییر اقلیم که در کشورهای همسایه آغاز می‌شود. در این زمینه نقش وزارت بهداشت آگاهی دادن به مردم است تا در معرض خطر قرار نگیرند. البته در آلودگی که اخیرا در برخی استان‌ها رخ داد به دلیل آگاهی مردم و همچنین مصادف بودن با ماه مبارک رمضان، مصدوم کمتری داشتیم. البته باید در زمان بروز این آلودگی‌ها آماده باشیم که این آمادگی‌ها انجام شده؛ به طوری که در استان‌های در معرض خطر مانورهایی را انجام داده‌ایم.

او گفت: بنابراین اقدامات ما مذاکره با دستگاه‌های ذی‌ربط برای پیشگیری از آلودگی، اطلاع‌رسانی درباره نحوه مقابله و آگاهی دادن به مردم در زمان آلودگی و انجام اقدامات درمانی است. البته در دوره اخیر افزایش شدیدی در میزان مراجعات ناشی از آلودگی نداشتیم.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره موضوع کمبود ماسک در مواقع بروز آسیب‌دیدگی گفت: کمبود ماسک موضوع پیچیده‌ای است؛ چراکه ماسک‌های معمولی در این زمان مفید فایده نیستند و نیازمند ماسک‌های خاصی هستیم که تمهیدات آن پیش بینی شده است.

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پزشکان تمام وقت گفت: یکی از اقدامات وزارت بهداشت این بوده که تعداد افراد تمام وقت نسبت به گذشته به میزان معنی‌داری افزایش داشته است. به طوری که در دوره گذشته از ۳۸۰۰ نفر پزشک متخصص در دوران طرح فقط ۵۰ نفرشان تمام وقت بودند، اما از سال ۹۳ شرایطی را ایجاد کردیم که تمام پزشکان متخصص و فوق تخصص که دوره طرح را می‌گذرانند به صورت صددرصد تمام وقت شوند. همچنین اقدام دیگر این بود که تعداد پزشکان عمومی که به صورت تمام وقت در حوزه بهداشت و درمان کار می‌کردند را از ۴۳۰۰ نفر به ۶۷۰۰ نفر افزایش دادیم.

او با اشاره به برنامه پنجم توسعه که در این باره در آن صحبت شده بود، تأکید کرد: در برنامه پنجم توسعه در این زمینه قیدی آمده است که می‌گوید به منظور جبران خدمات این دسته از پزشکان تمام وقت، تعرفه خدمات درمانی در این‌گونه واحدها و مراکز متناسب با قیمت واقعی خدمات تعیین شود که این موضوع هنوز حاصل نشده است. به عنوان مثال ویزیت پزشک متخصص در بخش دولتی در سال ۹۵، ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است، اما قیمت واقعی آن محاسبه نشده؛ به طوری که قیمت تمام شده ویزیت، ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که از این میزان هم بسته به شرایط، بین چهار تا شش هزار تومان را به پزشک پرداخت می‌کنیم. به همین دلیل است که برخی پزشکان مایل هستند از بخش دولتی خارج شوند چراکه تعرفه قانونی بخش خصوصی چهار برابر بخش دولتی است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: در عین حال نکته قابل توجه این است که با اصلاحاتی که انجام دادیم، تعدادی از پزشکان متخصص و فوق تخصص مطب‌هایشان را تعطیل کردند و در بخش دولتی ارائه خدمت می‌کنند؛ چراکه بسیاری از پزشکان دوست ندارند با بیمار رابطه مالی داشته باشند و همچنین در گذشته پزشکان فعال در بخش دولتی، معیشت‌شان تامین می‌شد اما اکنون معیشت فرد را در حد متوسط به بالا تامین می‌کنیم.

حریرچی با بیان اینکه اخیرا وزیر بهداشت اعلام کرده‌اند که یکی از شاخص‌های ارزیابی روسای دانشگاه‌ها باید میزان پزشکان تمام وقت‌شان باشد، گفت: البته در برخی موارد پزشک تمام وقت وجود دارد اما با کمبودهایی مانند کمبود اتاق عمل و محدودیت در کلینیک‌های ویژه مواجه هستیم. تحلیل ما این است که از آنجایی که قسمت قابل توجهی از مردم ما توان مراجعه به بخش خصوصی را ندارند، ما با استفاده از خرید خدمت از بخش خصوصی و همچنین با توسعه بخش دولتی و عمومی بتوانیم حدود ۵۰ درصد از خدمات سرپایی را با تعرفه دولتی ارائه کنیم.

شرایط بحرانی در ۸ رشته تخصصی
او با اشاره به کمبود پزشک متخصص در برخی مناطق گفت: راه حل اصلی تربیت پزشک متخصص بیشتر و فراهم‌آوری امکانات بیمارستانی بیشتر است. ما هنوز در هشت رشته مانند جراحی اعصاب، جراحی عمومی و جراحی زنان شرایط‌مان بحرانی است که باید در این زمینه امکانات بیمارستان‌ها و تخت‌هایمان را افزایش دهیم.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تمهیدات وزارت بهداشت در عید فطر گفت: برای این ایام از نظر کشیک‌ها و سایر تمهیدات پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و نیاز جدی به فعالیت بخش خصوصی در این چند روز وجود ندارد. در عین حال از بخش خصوصی انتظار داریم که در تعطیلات طولانی مانند عید نوروز با ظرفیت مناسب کار کند.

دریافتی‌های نجومی در وزارت بهداشت آری یا خیر؟
حریرچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دریافت‌های نجومی بالای ۱۰۰ میلیون در وزارت بهداشت وجود دارد یا خیر، گفت: باید توجه کرد که حقوق‌ها در وزارت بهداشت دو قسمت دارند؛ یکی حقوق مدیران و دیگری حقوق مربوط به پزشکان متخصص و فوق تخصص است. درباره حقوق مدیران وزارت بهداشت اطلاعات کامل را به دولت، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات ارائه داده‌ایم و معتقدیم که پرداخت‌هایمان در این بخش قانونی بوده و شامل پرداخت‌های نجومی نمی‌شود.

او با بیان اینکه وزارت بهداشت معتقد به شفاف‌سازی است، گفت: تاکنون هر آنچه که در وزارت بهداشت انجام شده، قانونی بوده و اسناد آن نیز در حال رسیدگی است. در عین حال هر تصمیمی که دولت اخذ کند، ما از آن تبعیت می‌کنیم. البته بخش عمده پرداخت‌های مدیران وزارت بهداشت را نهادهای خارج از ما اعلام می‌کنند، اما حقوق‌ها قانونی و در طیف معمول بوده است.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره پرداخت‌های متخصصان نیز گفت: درباره پزشکان متخصص همان ارقامی را که اعلام کردیم با تغییرات جزیی برقرار است؛ البته در برخی موارد برای پرداخت سقف اعمال کرده‌ایم و در مواردی هم بنا بر شرایطی سقفی تعیین نشده است، اما همه پرداخت‌ها با تعرفه مصوب دولت که زیر قیمت تمام شده است، انجام گرفته و ما به طور متوسط زیر ۵۰ درصد تعرفه دولتی را به پزشک پرداخت می‌کنیم که البته ۱۰ تا ۲۰ درصد هم به عنوان مالیات از آن کسر می‌شود.

حریرچی ادامه داد: اکثر کسانی که دریافت‌های بالای ۱۰۰ میلیون دارند، خودشان مایل هستند که از تمام وقتی درآمده و در بخش خصوصی فعالیت داشته باشند. به عنوان مثال پزشک فوق تخصص نیز در یک بیمارستان فعالیت می‌کرد و بیش از نیمی از عمل جراحی این بیمارستان را انجام می‌داد و کارانه‌اش ۱۰۰ میلیون تومان بود، اما آنقدر به او فشار آوردند تا از بخش دولتی به بخش خصوصی رفت، اما دود این کار به چشم چه کسی می‌رود؟ حال تعدادی توانستند درآمد این پزشک را در بخش دولتی کاهش دهند و او به بخش خصوصی رفت اما دودش به چشم مردمی می‌رود که از شهرستان‌ها برای انجام عمل جراحی به این بیمارستان می‌رفتند.

او در پاسخ به سوالی درباره انتقادات مطرح شده به لایحه سلامت روان گفت: منافع صنفی مدنظر ما نیست و همه حوزه‌های سلامت روان اعم از روانشناسی بالینی، روانپزشکی و... در حوزه ما قرار دارد. این لایحه حاصل کاری کارشناسی طولانی مدت است و فعلا تقدیم دولت شده و پس از بررسی دولت و انجام اصلاحاتی در آن، به مجلس می‌رود.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تاثیر اقدامات و تصمیمات مختلف و بعضا متضاد در جامعه بر سلامت روان افراد گفت: در حال حاضر ما از نظر میزان خشونت آمار خوبی را در کشور نداریم و در عین حال می‌بینیم که رسانه‌های مختلف مطالب‌شان درباره دزدی یک گروه و کارهای غیرکارشناسی گروه دیگر است. باید پرسید که مردم عادی ما چه گناهی دارند؛ مردمی که با این شرایط در راهپیمایی روز قدس و سایر مناسبت‌ها حضور می‌یابند. کدام مردم را در کشورهای دیگر دیده‌اید که تورم ۳۰ و چند درصدی را تحمل کرده‌اند و آب از آب تکان خورده است. باید توجه کرد که این موضوعات در بلندمدت بر کارکرد سلامت اجتماعی، روانی و معنوی مردم اثر می‌گذارد. متاسفانه کل سیستم ما اعم از گروه‌های مختلف، رسانه‌ها و احزاب برای رای آوری و رسیدن به قدرت به جای اینکه برنامه‌هایشان را تشریح کنند، ضد گروه دیگر کار می‌کنند.

حریرچی درباره واکنش‌ها نسبت به پرداخت‌های غیرمتعارف گفت: میزان اهمیت پرداخت‌های غیرمتعارف برای مقام معظم رهبری از همه افراد مهم‌تر است، اما ببینید که حجم صحبت ایشان درباره پرداخت‌ها چقدر بود و در عین حال حجم اظهارنظرهای برخی گروه‌ها را هم نگاه کنید. متاسفانه کسی توجه نمی‌کند که این مملکت را با همه دشمن‌هایی که دارد، چه کسی اداره کرده و توسعه داده است.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره مطالعات انجام شده در زمینه سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها و نتایج آن گفت: ما این موضوع را بررسی کرده‌ایم و گزارش‌هایی در این باره داده‌ایم، اما تعیین مضر بودن چنین چیزی بسیار پیچیده بوده است و نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------