قاضی عسگر: امنیت فراهم شود، اعزام زائران به حج سریعا انجام می شود



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,قاضی عسگر

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه تا کنون هنوز هیچ اقدام تازه ای از سوی عربستان در موضوع فراهم شدن شرایط اعزام زائران ایرانی به حج انجام نشده است، اعلام کرد: در صورت تامین امنیت و ایجاد امکانات و شرایط لازم، ایران سریعا نسبت به اعزام زائران به حج اقدام خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، در سوی دیگر حجت الاسلام و المسلمین 'سید علی قاضی عسگر' که به پاکستان سفر کرده است،در این راستا گفت: همانطور که بارها گفته ایم، ما هیچ وقت بدنبال تعطیلی حج نبوده و نیستیم و همیشه تلاش کرده ایم حج با عزت و عظمت برگزار شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: متاسفانه بدلیل فراهم نشدن شرایط مطلوب و مدنظر طرف ایرانی از سوی عربستان، تا کنون هیچ اقدامی در خصوص فراهم شدن زمینه اعزام زائران ایرانی به حج انجام نشده است. اگر عربستان شرایط لازم از جمله امنیت و امکانات لازم را که شرایط ضروری بر زائران هر کشوری است، فراهم کند، جمهوری اسلامی ایران سریعا برای اعزام حجاج برنامه ریزی و اقدام خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت تامین نشدن شرایط از سوی عربستان، اعزام زائران ایرانی در آینده چه وضعیتی خواهد داشت گفت: بسیار امیدوارم که وزیر حج جدید عربستان با برنامه ریزی هایی که انجام خواهد داد، بتواند شرایط ناگوار کنونی را پشت سر بگذارد و خواسته های ما را محقق کند تا بتوانیم سفرهای عمره را راه اندازی کنیم و بعداً هم زمینه برای از سرگیری اعزام زائران برای حج تمتع فراهم خواهد شد.

وی همچنین دیدار امروز خود با سردار محمد یوسف وزیر امور مذهبی پاکستان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این دیدار درباره انتقال تجربیات دو کشور در حوزه حج و زیارت و برنامه ریزی و تفاهم بین مذاهب مختلف گفت و گو شد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر مسئله اسلام هراسی را که دشمنان اسلام در جهان به راه انداخته اند خطر بزرگی برای جهان اسلام دانست و گفت: متاسفانه دشمنان بحث تروریسم را به مسلمانان نسبت می دهند و از این طریق می خواهند اسلام را بد نام کنند تا در برابر گسترش و نفوذ اسلام در جهان مانع ایجاد کنند.

عربستان امنیت زائران ایرانی را تضمین نکرد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ما در مذاکرات از عربستان خواستیم با توجه به اتفاقات حج سال گذشته تامین امنیت زائران ما را بپذیرد که سعودی ها مخالفت کردند و دولت عربستان با بستن راه خانه خدا بر روی زائران ایرانی ظلم بزرگی را مرتکب شد.

سعید اوحدی روز سه شنبه در نشست تخصصی با موضوع «تبیین سیاست های جمهوری اسلامی برای حج سال 95» در مجتمع امام خمینی(ره) قم با اشاره به فاجعه منا افزود: برای مردم خواسته ای وجود داشت که از عربستان سئوال شود با سوء مدیریت شما سال گذشته شش هزار زائر از کشورهای مختلف جهان به شهادت رسیدند، بنابراین برای امسال چه برنامه ای دارید که این اتفاق تکرار نشود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران 20 برنامه را برای تامین امنیت امسال زائران ارائه کرد،افزود: وزیرحج عربستان در جواب راه حل های ما گفت «امنیت یک واژه سیاسی است و ما نمی توانیم هیچ کدام ازاین پیشنهادهای شما را مورد استفاده قرار دهیم.»

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل در ارتباط با عربستان وجود تفکر وهابیت است، تا جایی که وزیر حج عربستان به ما گفت «قضا و قدر الهی سبب فاجعه منا بوده است و شهدای آن هم اکنون در بهشت هستند.»
اوحدی گفت: این مطلب درست است که شهدای فاجعه منا دارای جایگاه ویژه ای هستند اما این مساله چیزی از مسئولیت های دولت عربستان در برابر تامین امنیت زائران کم نمی کند.

وی بیان کرد: سعودی ها تا اواسط ماه رجب امسال، سه ماه مذاکرات حج را به تاخیر انداختند و اگر مسئولان عربستان صداقت داشتند و حج را از مسائل سیاسی جدا می دانستند این همه مشکل ایجاد نمی کردند.

وی با اشاره به اینکه سعودی ها امنیت و عزت زائران ما را زیر سوال می بردند افزود: آنها می خواستند ویزای 64 هزار زائر ما را در کشور سوم بدهند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: دور اول مذاکرات که تمام شد برای حل مشکل ویزای زائران ایرانی راهکاری نداشتند، در دور دوم گفتند مشکل ویزا را حل می کنیم در حالی که در جریان مذاکرات مشخص شد اراده ای برای پذیرش زائران ایرانی ندارند.

وی با اشاره به همکاری وزارت امور خارجه برای حل مساله صدور ویزا و مسائل کنسولی افزود: قرار شد نامه نگاری های لازم با کشور سوئیس برای حل مشکل رفت و آمد زائران ایرانی به عربستان سعودی صورت گیرد.

اوحدی گفت: ممکن است مردم از ما سوال کنند وقتی عربستان اینگونه عناد داشت چرا سازمان حج و زیارت بر انجام مذاکرات اصرار می کرد.

وی در پاسخ به این سوال افزود: حج حق شرعی زائران است و آنها باید بتوانند این واجب را انجام دهند، در کنار این مطلب جمهوری اسلامی ایران می خواست به دنیا نشان دهد که به دنبال توسعه شعائر الهی است و در این راه مسائل سیاسی را ملاک قرار نمی دهد، برخلاف سعودی ها که با نگاه سیاسی مانع از حضور زائران ایرانی در فریضه حج تمتع شدند.

وی ادامه داد: سازمان حج و زیارت که متولی اعزام زائران به کشور عربستان برای انجام فریضه حج است تلاش کرد که مذاکرات را در سطح کارشناسی نیز ادامه دهد اما مسئولان حج عربستان در اظهاراتی ناشیانه گفتند، «ما گردن جمهوری اسلامی را در مقابل قوانین حج عربستان خم کردیم»، در حالی که اصلا ما چیزی را نپذیرفته و قراردادی را امضا نکرده بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از لحن صحبت مسئولان حج عربستان مطلع شدیم آنها برای جمهوری اسلامی ایران توطئه چینی می کنند و در این شرایط ادامه دادن مذاکرات به صلاح نیست.

وی افزود: سعودی ها در بندهایی نامربوط بیان کرده بودند ایرانی ها حق استفاده از پرچم ملی خود را در ایام حج ندارند و یا اینکه بعثه مقام معظم رهبری نمی تواند با بعثه سایر کشور ها ارتباط داشته باشد، در حالی که یکی از فلسفه های حج برقراری ارتباط میان مسلمانان است.

وی با اشاره به کارشکنی سعودی ها و شکست مذاکرات ادامه داد: وزارت حج عربستان بیانیه صادر کرد و گفت قراردادی امضا نشده است و ما هم بیانیه ای را صادر کردیم و گفتیم به دلیل ظلم عربستان امسال در حج شرکت نخواهیم کرد.

اوحدی با اشاره به چگونگی وقوع فاجعه منا افزود: زمانی که سال گذشته برای انجام اعمال به صحرای عرفات با آن ویژگی های خاص زندگی صحرایی رفتیم، زائران ما روز عید قربان بر طبق برنامه از خیابان ها تعیین شده به سمت رمی جمرات در حال حرکت بودند که بین ساعت 8 تا 10صبح پلیس عربستان راه را بر روی زائران ایرانی و سایر زائران بستند و آنها را به سمت خیابان 204 هدایت کردند که آن فاجعه اتفاق افتاد .

وی ادامه داد: بعد از فاجعه وقتی از وزیر حج عربستان در رابطه با علت این کار سوال کردیم او گفت ما به دلیل شلوغی خیابان های اطراف زائران را به خیابان 204 هدایت کردیم که این نشان دهنده بی تدبیری متولیان حج بود.

وی بیان کرد: زائران ما در مقابل زنجیره پلیس عربستان که راه را بسته بودند به دستور آنها اعتماد کردند و به خیابان 204 رفتند و اینگونه مظلومانه شهید شدند.

اوحدی گفت: زائران برخی از کشورها که چادر های آنها در حاشیه خیابان 204 بود بعد از اذان صبح برای اعمال خود رفته بودند و از همان خیابان بازگشتند و این شد که زائران ما که در اوایل صبح برای به جا آوردن اعمال خود حرکت کردند با زائران سایر کشورها که در حال برگشت بودند مواجه شدند.

وی افزود: پلیس عربستان با بی تدبیری این جمعیت را در مقابل هم قرار داد و راه جدیدی را هم باز نکرد، در نتیجه ازدحام جمعیت در این خیابان اتفاق افتاد و بسیاری از زائران خانه خدا مظلومانه به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: در شرایط آب و هوای گرم آن روز کشور عربستان عمده زائران ما مظلومانه با تشنگی به صورت ایستاده شهید شدند و چون در این شرایط امکانات نبود پیکرهای مطهر شهدا در اطراف خیابان ها جمع شده بود و متاسفانه حتی امکان کمک به افراد مانده در زیر دست و پا که برای نجات التماس می کردند نیز فراهم نبود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بیمارستان منا تنها 150 دستگاه احیا داشت در حالی که اگر امکانات پزشکی مورد نیاز توسط دولت عربستان فراهم می شد از میان 6 هزار زائری که به شهادت رسیدند بیش از 70 درصد آنها زنده می ماندند.

وی با اشاره به اینکه دولت عربستان در فاجعه منا دچار ظلم بزرگی شد افزود: پلیس و نیروهای امنیتی سعودی مجموعه پزشکی حج و زیارت ایران و سایر کشور ها را از ورود به منطقه منا برای کمک به مجروحان، منع و محل را منطقه نظامی اعلام کردند و از ظرفیت های امداد و نجات سایر کشورها برای نجات جان زائران بی گناه استفاده نکردند.

وی ادامه داد: در طول تاریخ اسلام چنین فاجعه ای سابقه نداشت، در این فاجعه بیش از 6 هزار زائر به دلیل سوء مدیریت عربستان به شهادت رسیدند.

اوحدی با اشاره به اینکه تنها ایران بود که به این سوء مدیریت سعودی ها واکنش نشان داد گفت: به برکت هشدار رهبر معظم انقلاب ما توانستیم پیکرهای مطهر زائران شهید خود را به ایران بازگردانیم.

وی با اشاره به اینکه 1500 زائر سعودی هم در فاجعه منا جان خود را از دست دادند افزود: بسیاری از زائران مجروح در بیمارستان ها به دلیل سوء مدیریت به شهادت رسیدند و این فاجعه دوم حادثه منا بود.

دوم مهرماه سال گذشته هزاران نفر از زائران بیت الله الحرام که برای انجام اعمال رمی جمرات عازم منا بودند، به علت بسته شدن مسیر، تجمع بیش از حد و بی تدبیری مسئولان عربستان دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند.

سال گذشته 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند که در فاجعه منا 464 تن از آنها جان باختند.

اوحدی هم چنین در مورد نحوه شهادت شهید غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان نیز گفت: تئوری های مختلفی همچون نیت عمدی در این زمینه مطرح است اما به نظر بی کفایتی دولت عربستان در نجات زائران مجروح سبب شهادت ایشان بود.

شهید غضنفر رکن آبادی سفیر سابق کشورمان در لبنان، در جریان فاجعه منا در روز عید قربان سال گذشته به همراه ۴۶۴ نفر دیگر از هموطنانمان به دیدار حق شتافت.

پیکر آن مرحوم پس از آن که به صورت ناشناس در مکه دفن شده بود، با انجام آزمایش های DNA شناسایی و در ششم آذرماه سال گذشته به کشور بازگشت.

اوحدی در پاسخ به سوالی در خصوص حج عمره نیز گفت: دو پلیس عربستان به فکر شوم تعرض به دو نوجوان ما بودند، ما از پلیس عربستان خواستیم این دور را محاکمه کنید تا عمره را برقرار کنیم، توقع ما این بود که هر حکمی را که دادند همان هفته اول انجام دهند اما متاسفانه اینگونه نشد و تا زمانی که این مجرمان مجازات نشوند و امنیت زائران ما تامین نگردد حج عمره برقرار نخواهد شد.

وی هم چنین در جریان تحلیلی از اوضاع منطقه با اشاره به اینکه رفتار سعودی ها تغییر خواهد کرد گفت: منطقه در آینده نزدیک شاهد حوادث جدیدی هم چون نابودی داعش و گروه های تکفیری که از پول های حرام نفتی برخی کشورهای منطقه استفاده می کنند خواهد بود و حتی کشورهای حامی داعش همچون ترکیه در روزهای اخیر نتیجه اقدام های خود را دیدند.

این نشست با حضور نمایندگان منطقه ای طلبه ها، تشکل ها و انجمن های فرهنگی و استادان جامعه المصطفی العالمیه در سالن شهید صدر مجتمع عالی امام خمینی (ره) قم برگزار شد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------