زمین خدا پولی می شود!



اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,زمین خدا

طی هفته گذشته فعالیت عمرانی شهرداری لواسان که از مدت ها قبل آن را آغاز کرده بود سر و صدای زیادی به پا کرد. آنقدر که حتی محیط زیست و استانداری آن تیشه به ریشه رودخانه جاجرود عنوان کردند.

به گزارش ایران آنلاین، ماجرا ساده بود. بهتر است بگوییم ماجرایی ساده با عواقب وخیم. شهرداری تصمیم گرفته بود برای ساخت تفرج گاه و ساماندهی رودخانه، در حریم رودخانه ساخت و ساز انجام دهد. اما در نهایت بر خلاف وعده های داده شده از محدوده تعیین شده، تجاوز کرد و مرتکب قصور زیست محیطی شد.


فعالیت های شبانه روزی شهرداری لواسان که به اسم طرح ساماندهی رودخانه جاجرود بود ،به گفته فرماندار شمیرانات در حالی سرعت گرفته که تمامی دستگاه های ذیربط از جمله محیط زیست، آب منطقه ای و فرمانداری شمیرانات با این طرح شهرداری لواسان مخالف هستند. تمامی این اقدامات در حالی انجام شده که سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر ورود به حریم رودخانه، برداشت شن و ماسه و دیوارکشی در حریم‌های رودخانه شامل بستر و حاشیه رودخانه از شهرداری لواسان شکایت کرده است. سازمان حفاظت محیط زیست با ساماندهی رودخانه مشکل و مخالفتی ندارد ولی این ساماندهی مشروط به حفظ حریم رودخانه است، بنابراین شهرداری باید با حفظ حریم کمی و کیفی تنها به ساخت مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و آلاچیق اقدام می‌کرد.


از سوی دیگر به گفته برخی از شهروندان که برای تفرج به حاشیه این رودخانه رفته اند، شهرداری با نصب گیت های ویژه، اقدام به دریافت پول از شهروندان کرده است. در واقع برای چند ساعت نشستن در حریم این رودخانه باید پول پرداخت کرد آن هم به ازای زمین خدا!

عزت الله خانمحمدی فرماندار شمیرانات درباره اقدامات اخیر شهرداری در گفت و گو با «ایران آنلاین» می گوید: "مطابق دستور معاون عمرانی استانداری تهران باید طرح ساماندهی رودخانه جاجرود تا زمان تهیه طرح مورد توافق (آب منطقه‌ای، شهرداری لواسان و محیط زیست) متوقف شود در حالی که شهرداری لواسان با سرعت بیشتری برداشت شن و ماسه و عملیات عمرانی را انجام می دهد. از آنجا که رودخانه لواسانات در حوزه ورودی طرح ساماندهی قرارداشت و مقرر شده بود که با هماهنگی اداره آب منطقه ای لواسانات و شهرداری لواسانات طبق یک اساسنامه، طرح ساماندهی رودخانه لواسان بر اساس کار مشاوره ای و حقوقی و زیر نظر مشاور معرفی شده انجام شود. براساس این طرح تهیه شده قرار بود به هیچ عنوان در بستر اصلی رودخانه تغییری ایجاد نشود و تمام تغییرات و طرح های ساماندهی در ضلع جنوبی و شمالی و درخارج از بستر رودخانه صورت گیرد. این تغییرات خارج از بستر رودخانه قرار بود در نهایت به شکل گیری تفرج گاه منجر شود. اما متاسفانه با وجود همه تمهیدات اندیشیده شده، شهرداری لواسانات به بستر رودخانه ورود پیدا کرد که این کار تبعات زیست محیطی به همراه داشت. به همین دلیل اداره آب منطقه ای از شهرداری شکایت کرد و اداره محیط زیست منطقه هم وارد این ماجرا شد. در نهایت هر دوی این نهادها یعنی آب منطقه ای و محیط زیست نسبت به این کار معترض شدند و بعد از بازرسی های صورت گرفته دادگاه حکم توقف پروژه را صادر کرد."


او در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تمام هشدارهای زیست محیطی که در این زمینه وجود دارد همچنان برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه صورت می گیرد، می گوید:" متاسفانه برداشت شن و ماسه از بستر این رودخانه همچنان ادامه دارد در حالی که این کار بر خلاف مقررات زیست محیطی است و به همین دلیل هم اعتراضات سازمان محیط زیست را به دنبال داشته است. از یک سو برداشت غیر قانونی شن و ماسه و از سوی دیگر این کار شهرداری که با قرار دادن گیت ورودی از مردمی که به حاشیه رودخانه می آیند پول دریافت می کند، نوعی تخلف است و باید متوقف شود. چرا که گرفتن پول هیچ دلیل منطقی ندارد. حتی توجیه کارشناسی، فنی و حقوقی هم ندارد. در نهایت در جلسه ای که با حضور شهرداری لواسانات، آب منطقه ای و محیط زیست برگزارشد، شهرداری ملزم شد در راستای توافقات اولیه اقدام کند. ضمن اینکه جلسات ما در استانداری تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت ."


 تلاش های «ایران آنلاین» برای گفت‌وگو با شهرداری لواسانات بی نتیجه ماند؛ در حالی که شهروندانی که برای تفرج، رودخانه لواسان را انتخاب می کنند و هم استانداری و البته محیط زیست انگشت اتهام را به سوی شهرداری لواسانات و تخلف هایش نشانه گرفته اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------