“آیا بنده وکیلم؟!”



وکیل دادگستری,وکیل,وکلا

 
شاید چندان جای شگفت نباشد اگر بشنویم در کشوری مانند چین و در مدت یک سال، حدود پانزده و نيم میلیون پرونده قضایی طرح و رسیدگی شده است؛ اما اگر بدانیم این آمار مربوط به کشوری است که تنها جمعیتی معادل ۸۰ میلیون نفر دارد، قطعا شگفت زده خواهيم شد! این آمار وقتی تأسف برانگیزتر خواهد بود که توجه داشته باشیم هر یک از این دعاوی، "دست کم" دو نفر را درگیر خود کرده است و این بدان معناست که در ایران و تنها طی سال ۹۵، حدود سی میلیون نفر در مراجع دادگسترى با یکدیگر، چالش حقوقی یا کیفری داشته اند... .


بالتبع در چنین شرایطی قضات کوشای دادگستری که می بایست با فراغ بال به دعاوی مطروحه رسیدگی کنند، ناچارند روزانه ده پرونده را مورد بررسی قرار دهند که صد البته این حجم کار موجب نخواهد شد، از کیفیت فرایند رسیدگی بکاهند لیکن قطعا احتمال خطا و سهو نیز در آنان بالاتر می رود. 


همچنین وکلا نیز از آنجا که حجم کار قضات سنگین شده است، باید ساعت ها پشت در شعب دادگاه و در راهروهای دادگستری بایستند و قدم بزنند... و باز هم بایستند و قدم بزنند، بلکه موفق شوند پنج تا ده دقیقه با قاضی پرونده صحبت کنند، شاید رای مربوط به موکلشان-هر چه هست- زودتر صادر شود. در پایان این فرایند طاقت فرسا نیز متاسفانه چه قضات و چه وکلا غالبا از طرف محکومان -و  چه بسا کسانی که اصطلاحا برنده دعوی نیز شده اند- محکوم به قضاوت نادرست یا عدم پیگیری صحیح پرونده می شوند؛ حال آنکه وکلا و قضات بعد از طی دوره -حداقل- شش ساله در دانشگاه و گذراندن کارآموزی های حرفه ای و خاص خود، نهایت تلاش خویش را برای احقاق حق و اجرای عدالت به کار گرفته اند و نه تنها مستحق ملامت نیستند بلکه شایسته تقدیرند.


متاسفانه باید گفت نارضایتی ها در این خصوص، ریشه در بی توجهی خودمان به اهمیت مقوله وکالت و مشاوره حقوقی دارد. چرا که وقتی اتومبیل مان دچار نقص فنی می شود، شاید روزها در پی یک مکانیک متخصص می گردیم تا با خیالی آسوده خودرو را برای تعمیر به او بسپاریم و هرگز با اتکا به دانش فنی مبتدیانه خویش، حتی اقدام به باز کرد شمع ماشین هم نمی کنیم چه رسد به آنکه آستین بالا زده و موتور عوض کنیم!! اماشگفت انگیز آنجاست که وقتی دچار مشکلی حقوقی می شویم که ممکن است خسارات مادی و حتی معنوی هنگفتی به ما وارد کند، با اتکا به دانش نداشته ی خویش و دوستان و آشنایانمان، به دنبال حل! مشکل می رویم و حتی لحظه ای هم درنگ نمی کنیم تا از خود بپرسیم :
"آیا وکیلم که اینچنین شجاعانه پای در راهرو های دادگستری نهاده ام؟!"


یا وقتی می خواهیم قراردادی مهم را منعقد کنیم نیز همین پرسش را با خود مطرح نمی کنیم و با ذوق و شوق زایدالوصفی قلم در دست گرفته و سیاهه ای را به تصور "یک قرارداد محکم و حقوقی" می نویسیم و مشتاق تر نیز امضا می کنیم!! نتیجه نیز آن می شود که پس از ایجاد گره های کوری که ابتدائا ممکن بود با یک مشاوره ساده حل شود، می بایست فرایند طولانی رسیدگی قضایی را طی کنیم، تا " شاید " پس از صرف هزینه و وقت بسیار، گره از کار باز شود و افسوس نیز ثمری نخواهد داشت که خود کرده را تدبیر نیست!


بهتر است یادمان باشد، آنچه که جوامع متمدن را به پیشرفت رسانده، سپردن امور به متخصصان است؛ اما شاید گاهی فراموش می کنیم یک سرماخوردگی ساده هم بدون مراجعه به "متخصص" می تواند کشنده باشد!!    

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------