زندگی مردی که عاشق ایران بود و خاکسترش در بوستون بر باد شد/ عکسهای کمتر دیده شده از ریچارد فرای



اخبار اجتماعی - زندگی مردی که عاشق ایران بود و خاکسترش در بوستون بر باد شد/ عکسهای کمتر دیده شده از ریچارد فرای

بالاخره پیکر ریچارد نلسون فرای، ایران شناس بنام آمریکایی که احمدی نژاد به او قول داده بود در کنار زاینده رود آرام بگیرد، به خاک ایران نرسید و در بوستون به شعله های آتش سپرده شد. اما چگونه فرای تبدیل به یک ایران شناس بنام شد؟

به گزارش خبرآنلاین او، 94 سال پیش در خانواده ای سوئدی الاصل در آلابامای آمریکا متولد شد. خواندن کتاب های شرقی از جمله مجموعه معروف "هزار و یک شب" یا همان "شبهای عربی" باعث شد به تاریخ شرق علاقمند شود و هم‌زمان با تحصیل در رشته فلسفه در دانشگاه ایلینوی، در رشته تاریخ نیز به تحصیل پرداخت و زبان عربی و ترکی و هنرهای اسلامی را یاد گرفت.

البته تخصص های دانشگاهی ریچارد فرای آنقدر فراوان و شدن علاقه او به شرق به قدری زیاد بود که پس از گذراندن دوره‌های چین‌شناسی و باستان‌شناسی چین و ژاپن، زبان فارسی هم یاد گرفت. چیزی که تا پایان عمر از یاد نبرد.

فرای در زمان جنگ جهانی دوم به لباس نظام درآمد و همان سالها به ایران و افغانستان و هندوستان سفر کرد.حضور او در نیروهای نظامی باعث شد بعد از مرگش برخی بگویند او جاسوس بوده و همسرش تایید کرد که زمانی علیه نازی ها وارد جنگ شده بود و جاسوسی هم کرده بود.

اخبار,اخبار اجتماعی ,ریچارد فرای

 فرای در لباس نظامی (سال 1939)


پس از پایان جنگ جهانگیر دوم در سال ۱۹۴۶ با ارائه ترجمه کتاب تاریخ بخارای از انجمن بورسیه‌های دانشگاه هاروارد بورسیه شد و در دانشکده مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا در لندن به تحصیل زبان سغدی و پهلوی پرداخت. او پس از بازگشت به هاروارد شروع به تدریس انسان‌شناسی و تاریخ و مذاهب خاورمیانه کرد و هم‌زمان زبان ارمنی را آموخت. چون زحمت زیادی ایجاد کرسی تدریس زبان ارمنی و ارمنی‌شناسی در دانشگاه هاروارد، کشید به او لقب «ارمنی افتخاری» دادند.


یکی دیگر از کارهای فرای در هاروارد، تأسیس مرکز مطالعات خاورمیانه بود. او یکی از بنیادگذاران مرکز مطالعات خاورمیانه در تهران بود و نخستین مدرسه تابستانی مطالعات ایرانی را در دانشگاه شیراز سازمان داد. فرای سفرهای متعددی به ایران کرد که از جمله آنها می‌توان به سفرش در اوایل دهه هشتاد اشاره کرد.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,ریچارد فرای

 ریچارد فرای در سایت باستان شناسی تخت سلیمان در کنار کارگر ایرانی سایت

فرای، خاتمی و احمدی نژاد
فرای با چند رئیس جمهور ایران ملاقات کرد. حضور او در دفتر سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، با واکنش های مختلفی از سوی منتقدان خاتمی روبرو شد، ولی نه آنچنان که در آینده ملاقات او با احمدی نژاد، خبرساز شد، واکنش رسانه ای نداشت؛

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,ریچارد فرای

 ملاقات ریچارد فرای و خاتمی


اما چیزی که باعث شد او در ایران، شهرتی بسزا داشته باشد، ارتباط خاص او با محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت ایران بود. فرای زمانی که در سن ۹۱ سالگی برای چندمین بار به ایران آمد (مرداد ۱۳۸۹) از سوی ر ئیس جمهور سابق ایران، خانه‌ای تاریخی و مجلل در اصفهان برای زندگی دریافت کرد تا پایان عمرش در آن زندگی کند، ولی او ترجیح داد در وصیت نامه اش از احمدی نژاد بخواهد تا پس از مرگش در اصفهان و در کنار رودخانه زاینده رود نزدیک آرامگاه پروفسور آرتور پوپ شرق‌شناس معروف به خاک سپرده شود که البته این خواسته مورد اجابت رئیس جمهور وقت ایران قرار گرفت.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,ریچارد فرای

 خانه ای که احمدی نژاد در اصفهان به فرای بخشید


تا زمانی که او زنده بود، محمود احمدی نژاد خیالش راحت بود که برای قولش مشکلی پیش نمی آید، اما تنها چند ماه پس از اینکه احمدی نژاد از کاخ ریاست جمهوری رفت، ریچارد نلسون فرای در روز پنج شنبه 27مارس 2014 (هفتم فروردین ۱۳۹۳) در سن ۹۴ سالگی در شهر بوستون درگذشت و بلافاصله سخن از اجرای وصیتنامه او به میان آمد.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,ریچارد فرای

 فرای در خانه مرحمتی احمدی نژاد


بلافاصله جناح بندیهای مختلفی درباره اجرای این وصیتنامه در ایران شکل گرفت تا جایی که برخی از افراطیون اصفهان تهدید کردند در صورتی که جسد او کنار زاینده رود دفن شود، نبش قبر می کنند.


بالاخره آنقدر سر و صدا بالا گرفت که بازماندگان فرای تصمیم گرفتند جسد او را در خاک بوستون بسوزانند و خاکستر کنند. این چنین شد که افسانه این آمریکایی دانشمند که عاشق ایران بود هم پایان یافت.

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------