مخالفان و موافقان تصمیم قالیباف چه می گویند؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,تفکیک جنسیتی در شهرداری

 

اخبار اجتماعی - مخالفان و موافقان تصمیم قالیباف چه می گویند؟

موضوع تفکیک جنسیتی در شهرداری و یا آنطور که شهرداری می گوید؛ «طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران» موافقان و مخالفانی دارد.

به گزارش خبرآنلاین، موضوع تفکیک جنسیتی از سالها پیش برای دانشگاهها مطرح بوده است. تاحدی که دولت نهم و دهم در آن پیشرفت هایی هم کرد و دانشگاه های تک جنسیتی راه انداخت. اما از چندی پیش با بخشنامه ای در شهرداری تهران تحت عنوان «طرح تکریم بانوان» این اقدام انجام شده است.

ماجرا در شهرداری از آنجا آغاز شد که ابتدا فرزاد خلفی، معاون رسانه مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری تهران، گفت: از این پس زنان نمی‌توانند مسئولیت یک سری از مشاغل را در شهرداری برعهده بگیرند و به این دلیل که خانم‌ها از نظر خانوادگی و رفت و آمد آسیب نبینند قرار بر این شده است معاونان و مدیران شهرداری منشی و مسئول دفتر خانم استخدام نکنند .

پس از انتشار این خبر، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در دفاع از تصمیم جدید شهرداری با اعلام این مطلب که «ما غیرت دینی داریم»، عنوان کرد: حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

با رسانه ای شدن این موضوع مخالفان و موافقان هم نظرات خود را اعلام کردند و 185 نماینده هم در حمایت از اقدام شهرداری تهران، از قالیباف قدردانی کردند. هرچند که قائم مقام وزیر کار این کار را مخالف کنوانسیون حقوق کار دانست. در کل موافقان معتقدند که این طرح به کرامت زنان و شان آنها در محیط کار و خانه کمک می کند و مخالفان این کار را مخالف دیدگاه اسلام می دانند .

 

در جدول زیر اظهار نظر برخی موافقان این طرح آورده شده است:

نام مسئولیت شرح اظهار نظر
لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس هفتم با توجه به سیره و راه و روش حضرت زهرا(س) و دیگر زنان بزرگ جهان اسلام و تشیع، ما نمی توانیم خارج از راه و روش آن ها رفتار کنیم. بر مبنای توصیه ی حضرت زهرا (س) زنان ما تا زمانی که لازم نباشد نمی توانند در محیط های مختلط حضور داشته باشند، اما هر زمانی که لازم و ضروری باشد می توانند در چنین فضاهایی فعالیت داشته باشند. بر اساس تجربیات من و بررسی های علمی در دنیا بازدهی کاری و یادگیری در کلاس های آموزشی و مراکز تک جنسیتی بیشتر از مکان های مختلط است.
مجید ابهری جامعه شناس براساس پژوهش‌های میدانی معلوم می شود که وقتی دو خانم با چهار آقا در یک اتاق مشغول به کار هستند، هم بانوان ناراحت هستند و هم آقایان. چرا که ممکن است در طول ساعات کار همکاران قصد گفتن لطیفه یا درد دل داشته باشند که با حضور جنس مخالف این کار غیرممکن است. از طرف دیگر بانوان شاغل باید بخشی از حواس خود را به رعایت حجاب ،طرز نشستن و رفت و آمد صرف کنند که همین موجب افت کارآیی آنها است.
شهرام گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران - در حال حاضر بعضی از شهرداران نواحی از همکاران خانم انتخاب شده‌اند و این خود گواه این است که انتخاب مشاغل برحسب توانایی، میل و زمینه فعالیت همکاران زن در این نهاد فرهنگی و اجتماعی و خدماتی است.
- متاسفانه غوغاسالاران، رسانه های مخالف و معاند نظام تعبیرات ناشایست را به غلط به شهرداری تهران در خصوص ارتقای شغلی بانوان نسبت می دهند. اما ارج نهادن به جایگاه زن از اصلی ترین اهداف شهرداری تهران است. آنچه امروز در شهرداری تهران مورد توجه است، تغییر و ارتقای شغلی بانوانی است که مشاغل آنها سنگین و از نظر زمانبندی تعریف نشده بوده است که این تغییر مورد درخواست خود این افراد است.
- شهرداری تهران بی شک مانند بسیاری از کارهای بدیع و ماندگار خود در حوزه مدیریت این حرکت را برای ارتقاء سطح کار بانوان و بهره گیری از توان این بزرگواران در امور کارشناس و مدیریت منابع خود تمهید کرده است که متاسفانه این امر از سوی غوغاسالاران و رسانه های مخالف و معاند نظام تعبیرات ناشایست و کجروی را به غلط به این کار نسبت دادند.
بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی - اقدامات و عملکرد فرهنگی شهردار تهران در تکریم و ارج نهادن به مقام زن و خانواده جای قدردانی دارد.به کار بردن عبارت «تفکیک جنسیتی» درخصوص تصمیم ارزشمندی که در جهت ارتقا شغلی بانوان در شهرداری گرفته شده، عبارت غلطی است و به نظر من این واژه باید تحت عنوان احترام و تکریم در فضاسازی مناسب بیان شود. هر کسی بنا به شخصیت خود باید در فضای خود قرار گیرد.
- در یک فضای امن خانم ها با آرامش بیشتری کار می کنند و از این طریق نیز می توانند حجاب خود را بهتر حفظ کنند پس حتما وظیفه داریم که این کار را انجام دهیم. حتی در کشورهای غربی نیز این بحث بدین شکل مطرح نیست. تکریم آقایان و خانم ها در جای ویژه خود صد در صد جز قوانین است. متاسفانه برخورد با این مسئله برخورد سیاسی است نه برخورد منطقی.
- در بسیاری از کشورها همچون ژاپن طرح هایی را از 10 سال پیش ارایه داده اند که بر طبق آنها واگن های خانم ها و آقایان جدا شده است. ازدحام جمعیت در ساعت های پیک ترافیک بسیار زیاد است و خانم ها در این بین با مشکل مواجه می شوند. پس باید بگوییم که این کشورها عقب افتاده هستند. در حالی که می توان نتیجه گرفت که خانم ها به لحاظ فیزیکی و رعایت برخی مسایل شرایط خاص خود را دارند و نمی توانند با آقایان برابری کنند و با زور وارد واگن های مترو شوند.
سیدعیسی دارایی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس - تفکیک جنسیتی هیچ‌گونه مغایرتی با قانون ندارد و احتمالا وزیر تعاون و کار، قانون کار را به درستی مطالعه نکرده است.چه ایرادی دارد که در محل کار بانوان از آقایان جدا باشند؟ من فکر می‌کنم وزارت کار در صدد بوده تا با این مسئله سیاسی برخورد کند.
- شهرداری تهران از جمله سازمان‌هایی است که کمترین انتقاد به آن وارد است و من فکر می‌کنم باید به وزیر کار بگوییم شما به کارهای خودتان برسید و مشکلات دیگر را برطرف کنید.
حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران - معتقد است منشی و مسئول دفتر مدیران مرد، خانم نباشد چرا که این خانم مجبور است تا دیروقت و در خارج از وقت اداری در سازمان بماند که این موضوع ممکن است برای یک خانم با توجه به مسئولیت‌هایی که در خانواده دارد مشکل باشد.
- گزارشی که شهرداری تهران در حوزه عفاف و حجاب ارائه داد هم به لحاظ شکلی و هم محتوایی گزارشی بسیار خوب و ارزشمند بود. شهرداری به لحاظ اخلاقی اقداماتی انجام داده است که به نوبه خود کم نظیر قابل تقدیر است.
- شهردار تهران پیش از خطبه ها به نکته قابل قبولی اشاره کرد و آن هم به معنای جداسازی خانم و آقایان نبود بلکه نظر ایشان این بود که منشی و مسوول دفتر مدیران مرد ، خانم نباشد چرا که این خانم مجبور است تا دیروقت و در خارج از وقت اداری در سازمان بماند که این موضوع ممکن است برای یک خانم با توجه به مسئولیت هایی که در خانواده دارد مشکل باشد.
اسماعیل دوستی عضو شورای اسلامی شهر تهران قالیباف اعلام کرده مدیران به جای منشی خانم در دفاتر از منشی آقا استفاده کنند و این هم به معنی تفکیک در شهرداری نیست. در جریان این بخشنامه نیستم، بخشنامه را هم نخواندم اما خبر تشکر 200 نماینده از شهردار تهران در این خصوص را دیدم.
رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران اقدام قالیباف در خصوص مصوبه شورای انقلاب فرهنگی «شجاعانه» بود اما از سوی بی‌بی‌سی و برخی از رسانه‌ها در خصوص بخشنامه اخیر شهردار تهران در خصوص فراهم کردن شرایط امن و سالم برای بانوان در شهرداری،شاهد سناریو سازی هستیم. نکته‌ای که بسیار مهم و حائز اهمیت است این است که ما مسلمان هستیم به طوری که حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بارها و بارها در فرمایشاتشان در خصوص مسئله عفاف و حجاب صحبت‌هایی داشته‌اند.
مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر در هیچ جای دنیا اینچنین نیست که بانوان تا دیر وقت در ادارات مشغول به کار باشند. تعداد قابل توجهی از زنان در مجموعه شهرداری در رده‌های مختلف مشغول به کار هستند.در بعضی از مدیریت‌ها در مجموعه شهرداری تهران کار ادرای تا 9 شب به طول می‌کشد، قطعا خانم‌ها نمی‌توانند تا آن ساعت در ادارات مشغول به فعالیت باشند. کار بانوان باید به شکلی باشد که ضمن حفظ بنیان‌های خانواده، آنها بتوانند به خوبی در خانواده نیز به ایفای وظایف بپردازند.

 

در جدول زیر دیدگاه برخی مخالفان با این طرح آورده شده است:

نام مسئولیت شرح اظهار نظر
معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست - زنان باید فرصت برابر در محیط‌های شغلی داشته باشند، تفکیک جنسیتی راه‌حل مناسبی برای حل معضلات اجتماعی و مدیریت منابع انسانی نیست.از جزییات این موضوع در شهرداری اطلاع زیادی ندارم اما به طور کلی راه‌حل مدیریت نقش زنان و مردان را تفکیک نمی‌دانم و فکر نمی‌کنم تفکیک زنان و مردان در محیط‌های مختلف شغلی و تحصیلی راه‌حل اساسی برای رفع معضلات اجتماعی و مدیریت منابع انسانی باشد.
- برای مدیریت منابع انسانی، ارتقای آگاهی و فرهنگسازی برای تفهیم نقش زنان و مردان و جایگاه هرکدام، نتیجه بهتری خواهد داشت.با این کار بسیاری از مناسباتی که در برخی ادارات و دستگاه‌ها ممکن است اتفاق بیفتد را می‌توانیم کاهش دهیم.
- تفکیک جنسیتی تفکری است که به نظر من راه‌حل دقیقی نیست. در بسیاری از موارد زنان و مردان در کنار هم و در فضای سالم مشغول کار هستند و حتی در بسیاری از فضاهای شغلی خانم‌ها مدیریت می‌کنند. بنابراین لازمه محیط شغلی این است که زنان فرصت برابر برای حضور داشته باشند.
شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده اقدام شهرداری تهران در زمینه جدا سازی زنان و مردان در محیط کار، «بخشنامه حذف زنان» است. این کار به زنان لطمه می زند و نباید اجرا شود.
صادق زیبا کلام استاد دانشگاه - تصمیم جنابعالی مبنی برجداسازی محیط کار زنان و مردان شاغل در شهرداری تهران با استقبال شماری از اصولگرایان از جمله نزدیک به ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس روبرو گردید. برخی از آنان خواهان تقلید سایر دستگاههای دولتی شده اند.ایکاش جنابعالی در عین حال می توانستید به مردم پایتخت این توضیح را هم می دادید که این تصمیم بر اساس کدام مطالعه و تحقیقات صورت گرفته؟
- آیا قبل از اتخاذ این تصمیم جنابعالی دستور دادید تا کارشناسان و نهاد های تحقیقاتی مطالعات و بررسی انجام دهند و نتیجه یافته های آنان حکایت از این می کرد که کار کردن زنان و مردان در کنار یکدیگر دارای تبعات و مفاسد اخلاقی و اجتماعی است؟ آیا جنابعالی تحقیقاتی را انجام دادید و در نتیجه آن معلوم شد که جدا سازی زنان و مردان باعث افزایش بهره وری می شود؟
- مطمئن باشید نه اقدام به تفکیک جنسیتی و نه هیچ ترفند دیگری از جانب شما بهبودی در تغییر جایگاه شما نزد اصولگرایان بوجود نخواهد آورد و آنان همچنان شما را بعنوان نامزد اصلی شان در انتخابات ریاست جمهوری نخواهند پذیرفت.حاصل این اقدامات و مانورهای انتخاباتی مشابه، تنها باعث بی اعتباری بیشتر شما در نزد اقشار و لایه های فرهیخته و تحصیلکرده جامعه خواهد شد.

 

کمال الدین پیرموذن نماینده مجلس - با رفتار سرهنگی نمی‌شود شهرداری را اداره کرد . شهرداری یک نهاد مشارکتی است و باید مشارکت زنان را هم در تمام امورات شهرداری لحاظ کرد. انسان باید از پلیس درون بترسد و این اقدامات که به استنباط بنده به روز نیست و ایران اسلامی را از بعد عدالت و آزادی و حقوق بشر زیر سوال می‌برد نباید در اولویت کارهای ما قرار بگیرد.
- کارمندان خانم به حجب و حیا و مسائل ارزشی پایبند هستند، غیرت و حجب و حیای بانوان ایرانی بسیار بالاتر از آن است که عوض کردن اتاق‌هایشان تاثیری در این اخلاق داشته باشد. این‌گونه اقدامات را از ضرورت‌های جامعه نمی‌دانم، ضرورت‌های جامعه حل مشکلات اقتصادی، محیط زیستی و ترافیکی است و برای مثال شهردار تهران بهتر است به‌جای این کارها فاضلاب پردیس را پیگیری کند که اگر این آلودگی فاضلاب به سفره‌های زیرزمینی رسوخ کند، آب سالم تهران متاسفانه آلوده خواهد شد و دیگر آثاری از شهر سالم نخواهد بود.
فاطمه راکعی فعال اصلاح طلب - زمانی که طرح جدا سازی محیط های آموزشی در دستور کار مسوولان قرار گرفت، نخستین شخصی که با آن به شدت مخالفت کرد امام خمینی (ره ) بود. نبود مهارت ارتباطی مناسب میان برخی از مردم برای تعامل با جنس مخالف را ناشی از نبود آموزش در این حوزه است.
- سخنان قالیباف متأسفانه این معنی ضمنی را دارد که در طول سی و اند سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، مسوولان و مدیران نظام که به فکر تفکیک جنسیتی در محل کار کارکنان دولت نیفتاده‌اند، غیرت دینی نداشته‌اند و بی‌غیرت بوده‌اند!
غلامعباس توسلی

جامعه شناس اصلاح طلب

 

- اسلام هیچ گاه منعی برای معاشرت زنان و مردان در محل کار فراهم نمی‌کند و البته ناهنجاری‌هایی که امروز می‌بینیم بیش از هر چیز متعلق به چالش‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی است و این مسائل با تفکیک جنسیتی در محل کار و تحصیل حل نمی‌شود. متاسفانه این ایده چند سالی است از سوی برخی از فعالین سیاسی تبلیغ می‌شود و هیچ پایگاه جامعه‌شناسی و علمی ندارد، ما نمی‌توانیم بهانه‌های سیاسی را به جای دغدغه دینی به جامعه انتقال دهیم. اگر تفکیک در برخی از ادارات باب شود باید منتظر ناهنجاری‌های بیشتری در جامعه باشیم که شایسته ملت بافرهنگ و مسلمان ما نیست.
- کسانی که از نگرانی مومنین بهره‌گیری سیاسی و جناحی می‌کنند؛ اینگونه تحرکات و اظهارات بیش از آنکه محبوبیت و جایگاه علمی آنان را نزد اهل فن و دانشگاهیان بالا ببرد موجب حضیض این جایگاه می‌شود.
ایرج عبدی نماینده و سخنگوی کمیسیون اجتماعی طرح تفکیک جنسیتی که اخیرا توسط یکی از نهادهای کشور به اجرا گذاشته است، در ادارات موفقیت آمیز نیست.اجرای این گونه طرح‌ها در واقع کاری بیهوده است و به طور یقین در راستای اجرای این طرح‌ها افرادی که اجرا کننده آنها هستند، مقصود و مرادشان نیز برآورده نمی‌شود.
 اخبار اجتماعی - خبرآنلاین 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------