مجازات قانونی و قضایی افزودن پالم به ماست و شیر چیست؟



اخبار,اخبار اجتماعی , روغن  پالم

 

اخبار اجتماعی - مجازات قانونی و قضایی افزودن پالم به ماست و شیر چیست؟

طبق قانون، مواد خوراکی، آشامیدنی اگر موجب مرگ مصرف کننده شود 3 تا 15 سال حبس با اعمال شاقه دارد که طبق حکم دادگاه محکوم به پرداخت غرامت و محرومیت از اشتغال می شود.

خبر استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی که از سوی وزیر بهداشت اعلام شد و البته دیروز هم اعلام شد 30 مورد تخلف در این باره قطعی شده است، نگرانی های زیادی را به وجود آورد. در ابتدا عده ای تصور می کردند که این یک شایعه است اما بعدها با تایید مسئولان سازمان غذا و دارو موضوع پیچیده تر شد.

اما حکم کسانی که از این روغن غیراستاندارد در صنایع لبنی استفاده می کنند چیست و آیا این  غش در معامله است؟ در همین زمینه با مصطفی ترک همدانی وکیل پایه یک دادگستری گفت و گویی را انجام داده ایم که می خوانید:

همانطور که می دانید این روزها موضوع روغنهای پالم و مشکلاتی که برای صنایع لبنی پیش آمده بسیار خبرساز شده است. آیا در قانون ما ماده ای برای برخورد با کسانی که در تولید مواد غذایی می کنند وجود دارد؟
قانونی برای مواد قانون مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی مصوب سال 1346 داریم و هنوز هم با متخلفان طبق همین قانون برخورد می شود. در این قانون آمده آمیختن مواد خارجی به اجناس عملی مجرمانه است. به طور کلی عدم رعایت استاندارد در فرمول ثبت شده در مواردی که تاییدیه فرمول اجباری است یا به کاربردن رنگها، اسانسها و یا سایر مواد افزودنی غیر مجاز در مواد خوراکی، آشامیدنی یا لوازم برای کودکان عمل مجرمانه است.

طبق این قانون با متخلفان و مجرمان چگونه برخورد می شود؟
اگر موجب مرگ مصرف کننده شود 3 تا 15 سال حبس با اعمال شاقه دارد که طبق حکم دادگاه محکوم به پرداخت غرامت و محرومیت از اشتغال می شود. همچنین طبق ماده 3 همین قانون که در سال 56 اصلاح شد، هرکس مواد خوراکی متقلبانه بسازد که مصرف آن باعث مرگ کسی شود محکوم به اعدام می شود.

قانون جدیدتری برای برخورد با متخلفان در این زمینه نداریم؟
مجمع تشخصی مصلحت نظام قانون تعزیرات امور بهداشتی و درمانی را تصویب کرده است که طبق این قانون این محصولات تقلبی باید معدوم شوند.

آیا افرادی که از مصرف این مواد دچار آسیب شدند می توانند شکایت کنند؟
بله ، اما باید ثابت شود که به خاطر مصرف مواد لبنی دچار بیماری یا مرگ شدند، اما به نظر من ورود دادستان کل کشور به عنوان مدعی‌العموم ضروری است.

الان فروش این شیرهایی که با روغن پالم تولید شدند و غیراستاندارد هستند غش در معامله محسوب می شود؟
غش در معامله حقوقی است اما الان این عملی که صنایع لبنی به آن محکوم شدند جنبه کیفری دارد که باید تولید کنندگان و مسئولان نسبت به جمع آوری و معدوم کردن این محصولات اقدا م کنند.
اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------