جزئیات عبور ۷ کلانشهر از وضعیت قرمز آبی



اخبار,اخبار اجتماعی , کم آبی

 

اخبار اجتماعی - جزئیات عبور ۷ کلانشهر از وضعیت قرمز آبی/ اصفهان و کرمان همچنان در وضعیت تنش آبی

قائم مقام وزیر نیرو با تشریح جدیدترین وضعیت آبرسانی به کلانشهرها از خروج ۷ شهر بزرگ کشور از وضعیت ناپایدار آبی خبر داد و گفت: درباره آبرسانی به تهران در پاییز امسال نگرانی وجود دارد و اصفهان و کرمان نیز هم اکنون در وضعیت قرمز قرار دارند.

ستار محمودی درباره آخرین وضعیت آبرسانی به کلانشهرهای کشور و وضعیت ناپایدار منابع آبی در برخی استان‌ها گفت: امسال یک سال خاصی به لحاظ درجه حرارت و بارندگی بوده و بارندگی‌ها تقریبا ۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

قائم مقام وزیر نیرو اظهارداشت: در حال حاضر از بیش از ۱۲۰۰ شهر کشور که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است، حدود ۵۰۰ شهر در وضعیت سر به سر به لحاظ منابع آبی قرار دارند که با خشکسالی و گرمای هوا نیازمند مراقبیت بیشتری است.

محمودی ادامه داد: در بین این شهرها ۱۲ کلانشهر از حساسیت بیشتری برخوردار هستند؛ به این دلیل که حدود ۲۳ میلیون نفر از جمعیت شهرهای کشور در این مناطق ساکن هستند. از جمله این شهرها اصفهان، کرمان، قزوین، همدان، کرج، تبریز و ... است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌هایی برای این منظور از ابتدای امسال در دو جهت انجام دادیم. اولا اینکه به ظرفیت تولید آب حتی به صورت موضعی مانند انتقال آب در داخل شهرها استفاده کنیم. یک بخش دیگر کار مدیریت مصرف و درخواست از مردم برای کنترل مصرف بوده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: در بین تمامی کارهایی که انجام شد، 7 کلانشهر با توجه به مجموعه اقدامات به یک حالت پایداری رسیدند و می توان گفت از نوساناتی که پیش می آید، عبور کرده اند.

به گفته محمودی، در برخی دیگر شهرها نیز در حال مدیریت هستیم اما در این میان شهرهایی را نیز داریم که از حالت تنش بیرون نرفته‌اند. وی با تاکید ویژه نسبت به وضعیت آبی اصفهان و کرمان گفت: برای تامین آب این شهرها برنامه‌های وجود دارد.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا نیمه شهریورماه وضعیت هوا تا حدودی بهتر شود، این دو شهر نیز به حالت بهتری به لحاظ منابع آبی خواهند رسید.

وی بیان داشت: برای تهران در پاییز امسال نگرانی‌ها پابرجاست. منابع آبی تهران به لحاظ ورودی آب سدها در پاییز کمتر می‌شود و مصارف گرچه نسبت به تابستان کاهش دارد اما این کاهش مصرف آنقدر زیاد نخواهد بود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه در حوزه شرق پایتخت مراقبت‌ها و مجموعه کارهایی که در تابستان در حال انجام است باید از سوی مسئولان این حوزه همچنان دنبال شود.

محمودی اظهارداشت: خواهش ما از مردم این است که تصور نشود با کاهش چند درجه‌ای درجه حرارت هوا احتمالا منابع آب بهبود خواهد یافت؛ بنابراین با اقداماتی که از تابستان به سمت پاییز و تابستان سال آینده در دست پیگیری داریم و امیدواری نسبت به بهبود وضعیت بارندگی‌ها، در سال آبی آینده شرایط پایدارتری را داشته باشیم.

وی مراقبت از منابع آب در شهرها را مانند باغی دانست که باید مرتبا از سوی باغبان مورد رسیدگی قرار گیرد. از مردم نیز خواهش می‌شود تلاش بیشتری را در کنترل مصرف آب انجام دهند.

اخبار اجتماعی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------