تمساح هایی که در سیستان و بلوچستان برکت می آورند! (+عکس)



اخبار اجتماعی - تمساح هایی که در سیستان و بلوچستان برکت می آورند! (+عکس)

برخلاف تصویر خشن و ترسناکی که تمساح‌ها در اذهان عمومی ایجاد کرده‌اند اما مردم جنوب سیستان و بلوچستان این خزنده عظیم الجثه را نماد برکت و آبادانی در سرزمین خود می‌دانند و ضمن زندگی مسالمت آمیز با این حیوان از حیات و بقای آن صیانت می‌کنند.

به گزارش مهر،  ناحیه گردشگری تمساح پوزه کوتاه در جنوب سیستان و بلوچستان که در زبان بلوچی "گاندو" نامیده می‌شود در مناطقی همچون باهوکلات و رودخانه سرباز مجموعه‌ای جاذب در حیات وحش ایران به وجود آورده است که علاوه بر همزیستی مسالمت آمیز تمساح ها با مردمان این منطقه همه ساله تعداد بسیاری از مسافران را به خود جذب می کند.
 
مردم مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان این حیوان را نماد برکت و آبادانی می‌دانند و معتقدند که با هجرت و مرگ این حیوان خشکسالی و قحطی بر زندگی آنها سایه می‌اندازد و لذا بر اساس همین باور تمامی تلاش خود را برای مراقبت و بقای حیات آن به کار می‌گیرند.
 
برخلاف تصور مردم گاندو حیوانی بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است و به سختی می توان آن را مشاهده کرد و این حیوان باهوش به محض احساس خطر یا حضور مزاحم در آب فرورفته و مخفی می شود.
 
مردم محلی بهترین محیط بان
مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مردم محلی در جنوب استان زندگی مسالمت آمیزی با این حیوان دارند اظهار داشت: با وجود اینکه تمساح پوزه کوتاه بلوچستان در جوار بیش از 40 روستا در جنوب استان و در بسیاری از برکه ها و رودخانه‌ها زندگی می‌کند اما تاکنون هیچ تهدیدی از طرف مردم محلی برای آنها وجود نداشته است و روستائیان نقش یک محیط بان دلسوز را برای بقای این حیوان ایفا می‌کنند.
 
خسرو افسری در گفتگو با مهر اظهار داشت: این جانور با نام محلی گاندو باقیمانده‌ای از راسته کروکودیل‌هایی است که خود خزندگانی بودند که در دوره مزوزوئیک در 225 تا 265 میلیون سال قبل می زیسته‌اند.
 
وی اظهار داشت: رودخانه‌های باهوکلات، کاجو و سرباز و محدوده های آبی شهرهای راسک، چابهار، نیکشهر و سراوان به عنوان تنها نواحی زیستی این گونه تمساح در ایران محسوب می‌شود.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,تمساح

 
وی ابراز داشت: به‌رغم ترس و وحشتی که از نام و چهره این حیوان در اذهان مردم تداعی می‌شود اما در طی 10 سال گذشته با وجود زندگی این حیوانات در جوار بسیاری از روستاهای جنوب استان اما تاکنون به جز دو مورد حادثه ای مبنی بر حمله و یا آسیب از طرف این حیوان بر علیه انسان‌ها و یا روستائیان گزارش نشده است.
 
وی گفت: طرح این موضوع به معنای آن نیست که تمساح حالت تهاجمی ندارد بلکه حاکی از آنست که روستائیان تاکنون اقدامی برای آزار و اذیت این حیوان انجام نداده اند و قلمرو زندگی آن را به رسمیت شناخته اند.
 
وی ابرازداشت: بسیاری از مردم محلی در هنگام ورود این خزنده به درون روستاها در نخستین اقدام از محیط بانان این سازمان برای زنده‌گیری تمساح درخواست کمک می کنند و تا کنون اتفاق نیفتاده است که مردم محلی تصمیم به قتل این حیوان بگیرند.
 
وی افزود: در چند سال گذشته که خشکسالی عرصه را برای زندگی این حیوان تنگ کرده بود مردم محلی برای نجات این حیوانات حتی نسبت به انتقال آب به برکه‌ها و زیستگاه این حیوان اقدام می‌کردند زیرا معتقد بودند با مرگ این حیوان خشکسالی بر منطقه حاکم می شود.
 
400 گاندو در سیستان و بلوچستان سرشماری شده است
افسری همچنین با بیان اینکه  در حال حاضر 400 تمساح سرشماری شده گاندو در جنوب سیستان و بلوچستان تحت حمایت ویژه اداره کل محیط زیست استان قرار دارند بیان داشت: احداث سد های متعدد و وجود برکه های متعدد در جنوب استان به بقای حیات این خزنده کمک شایانی کرده است.
 
وی گفت: خزندگان از جمله جانوران ارزشمندي هستند كه نقش مهمي را در تعادل چرخه طبيعت به عهده دارند و از ميان حدود 200 گونه خزنده كه در كشورمان شناسايي شده گونه كروكوديل از ارزش خاصي برخوردار است.
 
افسری بیان داشت: راسته كروكوديل‌سانان در ايران تنها داراي يك خانواده به نام كروكوديليا و يك گونه تمساح پوزه كوتاه ايراني يا تمساح تالابي است.
 
وی اذعان داشت: اهميت اين گونه منحصر به فرد از آن جهت است كه تنها زيستگاه آن محدود به منطقه جنوب شرقي بلوچستان مي‌شود و سازمان حفاظت محيط زيست به منظور حراست و مراقبت از زيستگاه‌هاي طبيعي این حیوان را تحت عنوان نطقه حفاظت شده گاندو تحت مديريت خود دارد.
 
وی بركه فيروزآباد، بركه آزادي، بركه درگس، بركه كهير برز، بركه هوت كت، بركه شير‌گواز، بركه باهو كلات، بركه پير سهراب، بركه زير سد پيشين، بركه جنگل، بركه پلنگي و درياچه سد پيشين و بسياري از گودال‌هاي آب كه اهالي روستايي به نام "هوتك"  نامیده می شود به عنوان زیستگاه های اصلی این جانور در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.
 
وی گفت: البته اين گونه به جز در جنوب شرقي ايران در كشورهاي نپال، پاكستان، هندوستان، بنگلادش، سريلانكا و احتمالاً بخش‌هايي از چين نيز وجود دارد كه بيشترين تعداد آن از شبه قاره هند گزارش شده است.
 
روستای درگس مکانی برای همنشینی با تمساح‌ها
برای دیدن گونه های اهلی تر گاندو می توان در مسیر ترانزیتی سرباز- چابهار با گذشت 20 کیلومتری از جاده جکیگور به سمت چابهار در روستای "درگس" لحظاتی را با تمساح های پوزه کوتاه جهان همنشین شد.
 
در این روستا که به همت اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان امکان مشاهده و همنشینی عموم مردم با این حیوان عظیم‌الجثه در مکانی حفاظت شده فراهم شده است می‌توان با کمک و راهنمایی محیط بانی"ریکوکش" از نزدیک با زندگی بزرگ ترین خزنده دنیا آشنا شد.
 
بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی و همچنین دوستداران محیط زیست که همه ساله به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی به این مرکز تحقیقاتی مراجعه می کنند با خرید مرغ  زنده و رهاسازی آن برای تمساح ها از نزدیک شکار و تغذیه آنها را مشاهده می کنند.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,تمساح

 
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در این راستا اظهار داشت: در سال گذشته با خشک شدن تعدادی از آب بندها و هوتک‌های منطقه تمساح‌ها اقدام به مهاجرت به سمت مناطق مسکونی کردند که با اطلاع به موقع اهالی روستاها و با همکاری و مساعدت همیاران محیط زیست نسبت به  زنده گیری این جانوران اقدام و به این مرکز منتقل شدند.
 
وی ادامه داد: در این مرکز که نسبت به احداث یک کلینیک درمانی و تحقیقاتی نیز اقدام شده است تحقیقات علمی در ارتباط با تولید مثل، تکثیر و بررسی خصوصیات فیزیولوژیک و بیولوژیک انجام می شود.
 
افسری بیان داشت: در حال حاضر تعداد 40 تمساح برای انجام کارهای تحقیقاتی و تولید مثل در محیط مصنوعی مرکز تحقیقات چابهار نگهداری می شوند و با توجه به برخی از امکانات رفاهی ایجاد شده لذا محیط آموزشی مناسبی برای حضور خانواده ها و کودکان برای آشنایی با محیط زیست و این خزنده فراهم شده است.
 
گاندو در معرض انقراض
افسری با اشاره به اینکه در خلال سال‌هاي 77 تا 83 به دليل ایجاد بحران‌هاي خشكسالي بسیاری از این جانواران جان خود را از دست دادند اظهار داشت: خشك شدن برکه ها و آبگیر ها منجر به مرگ و مير تعدادي از اين جانوران ارزشمند گرديد به طوري كه ماموران محيط زيست مجبور به زنده‌گيري و انتقال تعدادي از تمساح‌ها به مكان‌هاي مناسب شدند.
 
وی ادامه داد: به هر حال آنچه كه داراي اهميت مي‌باشد آن است كه اتحاديه بين‌المللي حفاظت از طبيعت و منابع طبيعي اين گونه را به لحاظ ارزش و تعداد نادرشان در آخرين طبقه‌بندي خود در سال 2005 جزو گونه‌هاي آسيب‌پذير اعلام کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه ماهی‌ها، پرندگان و حیوانات و پستانداران اطراف رودخانه‌ها و یا سگ‌ها عمده غذای تمساح پوزه کوتاه مردابی را تشکیل می‌دهد اظهار داشت: نسل این گونه تمساح نادر در سطح جهان در خطر نابودی قرار دارد به طوری که در مجموع حدود دو هزار و 400 سر تمساح پوزه کوتاه در برکه‌های در حال خشکیدن دنیا زیست می‌کنند.
 
افسری بروز سیلاب‌های سنگین در زیستگاه گاندو و بلعیده شدن نوزادان توسط همنوعان بالغ خود را از عوامل طبیعی تهدید تمساح پوزه کوتاه ایرانی بر شمرد و افزود: تغییر در ترکیب آب شیرین رودخانه به واسطه انواع آلودگی های شیمیایی از قبیل آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها، روغن موتور و یا مواد شوینده می تواند برای تمساح‌ها فاجعه‌آمیز بوده و بطور مستقیم یا غیرمستقیم نسل آنها را در معرض مخاطره قراردهد.
 
جفت‌گيري و زاد و ولد
تمساح ايراني معمولاً بين 5 تا 10 سالگي بالغ مي‌شود اما تعداد محدودي از آنها به سن بلوغ مي‌رسند. در شروع فصل بارندگي تمساح ماده هنگام شب در حاشيه شني رودخانه گودالي به عمق نيم متر حفر مي‌کنند و در آن 20 تا 60 تخم مي‌گذارند و روي آن را با شن مي‌پوشاند.
 
 تمساح ماده پس از تخم‌گذاري اغلب اوقات خود را براي حفاظت از تخم‌ها در اطراف اين حفره مي‌گذارند و  پس از حدود 60 روز كه زمان از تخم بيرون آمدن نوزادان برا رسید مادر به كمك آنها مي‌شتابد.
 
اين گونه تنها خزنده ايراني است كه تا اين اندازه از نوزادان خود مراقبت به عمل مي‌آورد.


ظاهر كلي
توله ها طولي برابر 20 تا 25 سانتيمتر و  به رنگ زيتوني و با نوارهاي تيره بر روي دمشان همراه هستند. كروكوديل‌هاي مسن‌تر به رنگ قهوه‌اي روشن با علائم تيره پراكنده‌اي بر بدنشان هستند که در آرواره بالا 19 دندان و در آرواره پايين 15 دندان دارند.
 
ساختمان دندان گاندو براي جويدن مناسب نيست، اما شيره گوارشي آنها اسيد فراوان دارد كه مي‌تواند در عرض چند دقيقه هر چيزي را آب کند. حدود نيمي از كل بدن كروكوديل را دم قوي اين حيوان تشكيل مي‌دهد و این دم مانند سكان كشتي به جلو بردن او در آب كمك مي‌كند. تمساح پوزه كوتاه ايراني از نظر اندازه و قد يك تمساح با جثه متوسط است و مي‌تواند تا طول 4 متر نيز رشد كند. 

اخبار اجتماعی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------