تاریخ مصرف‌ فیلترینگ گذشته/ مخابرات سرگرم ملاحظات سیاسی‌ست



اخبار,اخبار اجتماعی ,فیلترینگ

 

اخبار اجتماعی - شبکه‌های اجتماعی آری یا خیر؛ محمدعلی ابطحی پاسخ می‌دهد/
تاریخ مصرف‌ فیلترینگ گذشته/ مخابرات سرگرم ملاحظات سیاسی‌ست

استفاده از فیلترشکن‌ها نه تنها فیسبوک را باز می‌کند بلکه امکان دسترسی به سایت‌های کاملاً غیراخلاقی را بازمی‌کند/ مخابرات بیش از حرمت‌گذاری به مردم؛ به ملاحظات سیاسی توجه می‌کند/ اطلاعاتی که درباره شبکه‌های اجتماعی به شخصیت‌های مختلف نظام داده می‌شود؛ عموماً صحیح نیستند.

محمدعلی ابطحی به رفع فیلترینگ و عضویت در شبکه‌های اجتماعی نظر مثبتی دارد و معتقد است: ما نمی‌توانیم نسبت به بود و نبود شبکه‌های اجتماعی اظهارنظر کنیم بلکه بهتر است آن را به عنوان یکی از اجزای زندگی برای خودمان تعریف کرده و بپذیریم.

ابطحی به خبرنگار ایلنا گفت: وقتی میلیون‌ها آدم از هم‌میهنان ازجمله اشخاصی چون رییس‌جمهور، مجلسی‌ها و وزرا که بدنه تأثیرگذار اجتماع هستند، عضو این شبکه‌های اجتماعی هستند، بحث کردن در این باره که این شبکه مفید هست یا نه بحثی بیهوده است چراکه تاریخ مصرف این حرف‌ها گذشته و حالا زمانی است که ما باید در استفاده عمیق‌تر از این شبکه‌ها نظر بدهیم. این شبکه‌ها را باید به عنوان واقعیتی که در جامعه وجود دارد؛ بپذیریم.

وی در رابطه با موفقیت‌های دولت در طول یکسال اخیر در بحث رفع فیلترینگ اظهار داشت: دولت در این مدت به دلایلی نتوانسته موفقیت چندانی کسب کند. مدیریت مخابراتی رییس جمهور شعارهای دکتر روحانی را نادیده گرفتند؛ درحالیکه اجرای این مسئله چندان هم دشوار نبود. وقتی مردم با وجود سرعت کم و با سختی به سایت‌های دولت دسترسی پیدا می‌کنند؛ مخابرات باید حداقل احترام را برای مردم قایل باشد و سرعت را بالا ببرد.

ابطحی ادامه داد: مشکل سرعت اینترنت فقط مربوط به دوره انتخابات نیست. متأسفانه این مسئله کماکان وجود دارد. مخابرات یکی از وزارتخانه‌هایی است که بیش از ملاحظه‌ی حرمت‌گذاری به مردم، به اصل ملاحظات سیاسی توجه می‌کند.

این روحانی اصلاح‌طلب؛ در جواب این سوال که چرا برخی از علما با رفع فیلترینگ مخالفند؛ گفت: اطلاعاتی که به شخصیت‌های مختلف نظام داده می‌شود؛ عموماً اطلاعات صحیحی نیستند چراکه اگر صحیح باشند نوع برخوردها باید متفاوت باشد. مثلاً در بیانیه‌ای که به دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی داده بودند، به این نکته اشاره شده بود که در شبکه‌های اجتماعی تصاویری مستهجن رد و بدل می‌شود. درحالیکه در گفتگوهای تلفنی هم ممکن است حرف‌های ناهنجاری زده شود، آیا این مسئله دلیل این است که تلفن چیز بد و آسیب‌رسانی است؟! تمام وسایل ارتباطی دچار چنین مسایلی هستند ما باید این ناهنجاری‌ها را رفع کنیم.

ابطحی با بیان اینکه تعریف آسیب مهم است و باید بدانیم که چه چیزهایی آسیب نامیده می‌شود؛ گفت: با توجه به واقعیات دنیا از برخی مسایل باید بگذریم و برویم سراغ آسیب‌های جدی و آن‌ها را برای خودمان تعریف کنیم. قبل از سیل؛ خیس شدن زمین مشکل است اما بعداز سیل؛ خیس بودن زمین فراموش می‌شود و همه به دنبال حل کردن بحران سیل هستند. مسئله فیلترینگ هم به همین شکل. آسیب‌ها به تناسب اتفاقات متفاوت می‌شوند.

وی در رابطه با این موضوع که بسیاری از شخصیت‌ها و روحانیون در دنیای مجازی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: با توجه به تناقض‌هایی که در این مورد وجود دارد؛ باید بگویم وقتی مسئولین حکومت در این شبکه‌ها در سطح عالی حضور دارند و علما نیز هریک به  گونه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ می‌توانیم وجه مثبت این مسئله را هم ببینیم.

ابطحی افزود: فکر می‌کنم دوران شبکه‌های اجتماعی هم دارد سر می‌آید. شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک از لپ‌تاپ و کامپیوتر وارد گوشی‌های تلفن همراه شده‌اند و هر روز رشد بیشتری می‌کنند که با فیلترینگ جلوی رشدش گرفته نمی‌شود. باید بگویم این نگاه بسته به فیلترینگ؛ نگاه آسیب‌پذیری است.

وی متذکر شد: همیشه اعتقاد داشتم فیلتر کردن فیسبوک راه درستی نیست چراکه استفاده از فیلترشکن‌ها نه تنها فیسبوک را باز می‌کند بلکه امکان دسترسی به سایت‌های کاملاً غیراخلاقی که در همه دنیا ممنوع است را برای کاربر فراهم می‌کند و این یک آسیب بزرگتر است.
اخبار اجتماعی - ایلنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------