دفاع قاليباف از فروش زمين فرمانيه



اخبار,اخبار اجتماعی , پرونده فروش زمين فرمانيه

 

اخبار اجتماعی - دفاع قاليباف از فروش زمين فرمانيه

ديروز يكصد و سومين جلسه شورا در حالي پشت درهاي بسته برگزار مي‌شد كه شهردار تهران درمقابل 31 نماينده پايتخت قرار گرفته بود تا درخصوص دو سوژه جنجالي يكي، دو ماه اخير شهرداري تهران يعني بوستان مادر و زمين فرمانيه پاسخگو باشد.

به گزارش اعتماد، گرچه در جلسه غيرعلني، تنها يك مورد يعني پرونده فروش زمين فرمانيه به بحث و گفت‌وگو كشيده شد و پرونده بوستان مادر به وقتي ديگر موكول شد اما زمين فرمانيه همان پرونده‌يي بود كه از حدود يك سال قبل قصه آن آغاز شد. قطعه زميني 20 هزارمتري كه در شهريور 92 و همزمان با روي كار آمدن شوراي چهارم، با اعتراضات اهالي و اعضاي شورا، چهار، پنج هزار متر از آن پس گرفته شده و ميدان تر‌باري در آن ايجاد شد.

محمد حقاني، رييس كميسيون سلامت شورا چندي قبل درخصوص اين اقدام گفته بود: ما به نحوه فروش اين ميدان اعتراض داشتيم و به اتفاق 9 عضو ديگر شورا، در اين زمينه به شهرداري تذكر كتبي داديم اما پاسخي كه شهرداري به تذكر ما داد، قانع‌كننده نبود ولي ما هنوز اعتراض خود را نسبت به اين پاسخ مطرح نكرده‌ايم. وي با ذكر اينكه اين زمين در منطقه‌يي واقع شده كه پهنه تجاري و اداري نيست و تفاوت نوع خدماتي كه در آن بايد ارايه شود و آنچه اكنون در حال اجراست، مثل تفاوت يك مدرسه دولتي با مدرسه غيرانتفاعي است. گفته بود خريدار اول اين ملك، شخص حقيقي بوده و شهرداري ميدان تر‌بار را به شركت جهان فروخته است.

 

البته اين شركت در آن زمان زيرمجموعه بانك شهر نبوده و خارج از روال شهرداري، زمين را فروخته كه از نظر ما قانوني نيست. البته از طريق مراجع قانوني مي‌توان اين زمين را بازگرداند. اما شهردار در پاسخ به تذكر ما گفته كار شهرداري درست بوده و قيمت‌گذاري زمين در آن زمان طبق نظر كارشناس رسمي دادگستري انجام شده است. حالا پس از يك سال و رسانه‌يي شدن اين موضوع و البته تذكرهاي مكرر شوراي شهر، روز گذشته شهردار تهران در صحن شورا حاضر شد تا تلاش كند نمايندگان را با پاسخ‌هاي خود قانع سازد.

دفاع قاليباف از فروش زمين فرمانيه
در اين جلسه يكي از اعضاي شورا با بيان اينكه ما دوست داريم اسناد واگذاري اين زمين را ببينيم، گفت: : اين كارسه اشكال عمده داشت. عدم ثبت قانون معاملات. همچنين اين زمين بايد به صورت مزايده واگذار مي‌شد. شركت جهان اين زمين را تملك كرده است اما سند به نام فرد ديگري خورده كه من اسمش را نمي‌برم. مطمئنا اگر اين زمين به مزايده گذاشته مي‌شد با قيمت بالاتري فروخته مي‌شد. قاليباف در پاسخ در مورد كارگزاران شهرداري گفت: ما كارگزاران را از 20 تا 30 كارگزار به يكي دو كارگزار محدود كرديم تا جلوي فساد را بگيريم. شركت جهان يكي از همين كارگزاران است كه با ما خريد دين مي‌كند نه معامله. درحقيقت خريد دين كردن بابت بخشي از طلبكاري‌هايش است.

يكي ديگر از انتقادهاي شورا دراين پرونده فروش اين زمين به قيمتي بسيار كمتر از قيمت روز آن بود كه قاليباف دراين مورد گفت: ما زمين بدون كاربري را 5/ 8 ميليون تومان واگذار كرديم و كارشناسي آن هم توسط كارشناسان شناخته شده انجام شد. آن زمين بر اساس قيمت كارشناسي بدون قيمت بار‌گذاري بوده ولي چرا آن را خريديم؛ زمين 14 هزار متري كه فروختيم تنها يك معبر دسترسي داشته كه همين ملك بوده و به تعبيري آن 14 هزار متر يك زمين بن بست بوده است.

 

از اين زمين هم به عنوان معبر براي ميدان ميوه و تر‌بار استفاده كرديم. قاليباف گفت: آن روز قيمت اين زمين متري 15 ميليون بود چرا كه اين ملك سر گذر بوده است. گرچه زمين ديگري هم بود كه بخواهيم تملك كنيم اما اين زمين براي ستاد اجرايي امام بود كه به هر نحو به ما ندادند. اما چرا اين زمين كه كارگري تجاري – مسكوني داشته به خدماتي تغيير كاربري داده است؟ سوالي كه شهردار تهران به آن اين‌گونه پاسخ داد: اين زمين در پهنه M قرار داشته كه كاربري تجاري مسكوني دارد نه كاربري خدماتي و همچنين داراي گذر دو نبشي است و به هر روي با خريد اين زمين دهانه 13 متري ايجاد كرديم براي گذر خودرو و ورود به زمين 14 هزار متري.

 

قاليباف يادآور شد: من به عنوان شهردار آن موقع بر اين باور بودم كه اينجا نياز مبرم به ميدان ميوه و تر‌بار و فروشگاه شهروند دارد و بهترين جا براي اين امر همين مكان بود چرا كه بالاي يك هكتار مساحت داشت. از‌ اين‌رو گذرگاه شش هزار متري را جدا كرديم و بهترين معبر هم براي آن انتخاب شد كه سبب گران‌تر شدن زمين شد. اين امر حتي سبب اعتراض مالك هم شد. وي ادامه داد: دوستان مي‌گويند شما سقف معاملات را رعايت نكرديد بايد توضيح دهيم اين ملك جزو ليست املاكي بوده كه بايد واگذار كنيم و چهارچوب آيين نامه املاك در خريد دين بايد 51 درصد بودجه تبديل به بودجه نقدي شود، خب كجا بايد اين تبديل انجام مي‌گرفت؟

چرا برخي مخالف سوال بودند
اقبال شاكري درباره دليل مخالفت اين اعضا درباره پاسخگويي شهردار گفت: يكي، دو عضو شورا اعلام كردند هنوز اسنادي را كه ارسال شده است نديده‌اند و قصد ندارند اين موضوع به صورت سوال مطرح شود. تنها مي‌خواهند به عنوان تذكر باقي بماند و نياز است ابتدا اسناد را بررسي كنند. وي درباره نقش شركت جهان در اين واگذاري گفت: اين شركت خريد دين كرده است و به عنوان كارگزار واسطه تهاتر شده است، كارگزار تملك نمي‌كند و تنها آن را به اشخاص حقوقي واگذار مي‌كند. شاكري اضافه كرد: برخي اعضا نسبت به تعيين قيمت زمين ايراداتي داشتند كه قرار شد اسناد جديدي را كه شهرداري ارسال كرده است بررسي كنند.

جلسه‌يي نيمه تمام، پرونده‌يي همچنان باز
اما با اين وجود اين بحث دراين جلسه به اتمام نرسيد و پرونده آن همچنان بازماند. محمد حقاني، رييس كميسيون سلامت شورا و يكي از پيگيرترين اعضاي آن در طرح سوال از شهردار در گفت‌وگو با «اعتماد» در پاسخ به اين سوال كه آيا اعضايي كه از شهردار سوال داشتند از پاسخ وي قانع شده‌اند يا خير ؟ گفت: دراين جلسه قاليباف توضيحاتي داد ولي از آنجايي كه هنوز ابهاماتي وجود داشت مقرر شد سوال‌كنندگان دوباره اسناد را بررسي كنند و در فرصتي مناسب با شهردار دوباره جلساتي را بگذارند تا وي ابهام‌زدايي كند. تصويب لايحه «اصلاحيه مصوبه مجوز اخذ عوارض نقل و انتقال اموال غير منقول در شهر تهران» از ديگر محورهاي مطرح شده در جلسه ديروز بود كه براساس آن نرخ محاسبه عوارض براي املاك مسكوني يك درصد و براي اصناف هفتادو پنج صدم درصد خواهد بود.
اخبار اجتماعی - اعتماد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------