کدام کشورها بیشترین دندانپزشک را دارند؟وضعیت ایران چگونه است؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,دندانپزشک

 

اخبار اجتماعی - کدام کشورها بیشترین دندانپزشک را دارند؟وضعیت ایران چگونه است؟

مطب دندانپزشکی برای بسیاری از ما ایرانیان شبیه تونل وحشت است البته نه وحشت از درد و صدای ابزارآلات دندانپزشکی بلکه وحشت از هزینه های آن.

گرچه ایران هنوز از نظر هزینه های دندانپزشکی به سطح کشورهای پیشرفته دنیا نرسیده اما فقدان بیمه کارآمد در این زمینه و بی توجهی تاریخی ایرانیان به مقوله دندانپزشکی سبب شده است که وضعیت دهان و دندان در کشور ما چندان مناسب نباشد.

در مورد سرانه تعداد دندانپزشکان در بین کشورهای جهان و ایران آمار متفاوتی ارایه می شود . در مورد کشورما در حالی که عده ای معتقدند تعداد دندانپزشک بیکار زیاد است اما هنوز ما به ازای 1000 نفر ایرانی حدود کمتر از 0.03 دندانپزشک داریم .

بر طبق آمار دیگر برای 11 هزار ایرانی تنها یک دندانپزشک هست این آماردر مورد مناطق محروم بسیار اسف بار است و برخلاف کشورهای پیشرفته، بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله ایران شاهد افزایش شیوع بیماری‌های دهان و دندان هستند.

تعداد دندانپزشکان ایرانی برای حضور در مناطق محروم باید بیشتر شود و براین اساس هنوز مردم در گرفتن پذیرش برای ویزیت دندانپزشک مشکل دارند. باید سیاستگذاران به افراد جامعه از عواقب دریافت خدمات بهداشت دهان و دندان اخطار دهند و اطلاعات لازم را ارائه کنند.

سازمان بهداشت جهانی بر مصرف اصلاح‌شده رژیم غذایی، آب، نمک، شیر، مداخلات ترک دخانیات و مصرف پایین الکل را بر سلامت شخصی افراد در حوزه بهداشت دهان و دندان بسیار تأکید می‌کند.

در کشور ما در سنین 35 تا 44 سال حداقل 13 درصد این افراد مشکلات پوسیدگی دارند که این مساله بسیار نگران‌کننده است.

در طول 20 سال گذشته در جهان پوسیدگی‌ها روند کاهش را در بر داشت ولی در کشورهای در حال توسعه این پوسیدگی‌ها بر اساس نبود رژیم‌های غذایی مناسب (مانند شکر و مواد قندی) روند افزایشی داشته است.

در ایران هر کودک 12 ساله ایرانی به طور متوسط 2 دندان پوسیده دارند و روند پوسیدگی در سنین بالاتر مشکلات جدی‌تری را به وجود می‌آورد.

کشورهای توسعه یافته وسلامت دهان و دندان
در کشورهای توسعه یافته گرچه هزینه های دندانپزشکی بسیار بالاست اما حمایتهای بیمه ای و از آن مهمتر فرهنگ پیشگیری و مراقبت از دهان و دندان باعث شده است که درصد این گونه مشکلات و بیماری های مرتبط با آن بسیار پایین بیاید.


کشورهایی که در جدول زیر آمده اند دارای بالاترین تعداد دندانپزشک نسبت به جمعیت هستند

 

ردیف کشور

تعداد دندانپزشک

(هر هزار نفر جمعیت)

1 کوبا 1.8
2 آمریکا 1.6
3 استرالیا 1.5
4 مکزیک 1.4
5 کره جنوبی 1.4
6 یونان 1.3
7 اروگوئه 1.2
8 کاناد 1.2
9 لبنان 1.1
10 برزیل 1.1

  

تصویر زیر وضعیت سرانه دندانپزشکان در سطح کشورهای جهان را نشان می دهد       

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,دندانپزشک

 
هزینه های دندانپزشکی در چند کشور
هزینه های دندانپزشکی در سوئد یکی از گرانترین هزینه های زندگی است.بطور مثال در یک درمانگاه(نه در مطب متخصص)،حداقل هزینه کشیدن یک دندان ساده 670 کرون،پرکردن یک دندان جلو با کامپوزیت سه سطحی 1080 کرون،عصب کشی یک دندان آسیاب 4095 کرون و یک ایمپلنت یا کاشت دندان کامل دستکم 10000 کرون است.خدمات دندانپزشکی در سوئد برای کودکان و نوجوانان تا سن 19 سالگی کاملا رایگان است.


در کانادا برای عکسبرداری 20 حدودا تا 25 دلار کانادا برای معاینه کامل برای بزرگسالان حدود 120 دلاربرای سفید کردن 35 دلار برای کشیدن دندان 120 تا 170 دلار ،پر کردن 300 دلار،روت کانال 250 دلار سیم کشی حدود 4500 دلار و ایمپلنت بین 2500 تا 2700 دلار باید بپردازید

در آمریکا هزینه ها دندانپزشکی بدون داشتن بیمه بسیار سرسام آور است و البته از هر ایالت به هر ایالت متغیر است اما به طور متوسط  برای کشیدن دندان بین 100 تا 150 دلار برای هزینه های اولیه مانندویزیت و عکسبرداری حدود 200 دلار و برای پر کردن بین 1000 تا 1500 دلار باید بپردازید. هزینه های دیگر مانند ایمپلنت و غیره بالای 2500 دلار است.

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------