آلودگی هوا، معضل چند وجهی



اخبار,اخبار اجتماعی , آلودگی هوا

 

اخبار اجتماعی - آلودگی هوا، معضل چند وجهی

سازمان حفاظت محیط‌ زیست در سال‌جاری روی این مسأله هدف‌گذاری کرده تا با سوخت دارای استاندارد یورو 4 بتواند میزان آلودگی را کاهش دهد و شرایط بهتری برای تنفس به وجود بیاید و سال دیگر مسأله را به فیلتر‌های دود می‌برد که برای خودروهای دیزلی انتخاب شده است.

یوسف رشیدی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، در ایران نوشت:

15 سال پیش بود که داده‌های آماری نشان از وجود منو اکسید کربن در هوا داشت اما الآن در بدترین شرایط هوایی هم خبری از وجود آن نیست. مسأله چگونه حل شد؟ خودروهای جدید در کشور ارتقا یافت. کیفیت سوخت هم ارتقا پیدا کرد. بنابراین مشکل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها هم در این زمینه حل شد.

امروز هم برای اینکه بتوانیم معضل آلودگی هوا را کاملاً حل کنیم باید چند نکته و محور کلیدی را در نظر داشته باشیم. سوخت محور اصلی است. سوختی که هم شامل بنزین می‌شود و هم گازوئیل. برای حل مشکلات سوخت و ایجاد استاندارد لازم، باید به دنبال مؤلفه‌های موجود در آن بود. ترکیبات آروماتیک و مسائل دیگر آن مشخص شود. هر چقدر که ترکیبات آروماتیک در سوخت پایین بیاید، مقدار ذرات معلق در آن کاهش پیدا می‌کند.

سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال‌جاری روی این مسأله هدف‌گذاری کرده تا با سوخت دارای استاندارد یورو 4 بتواند میزان آلودگی را کاهش دهد و شرایط بهتری برای تنفس به وجود بیاید و سال دیگر مسأله را به فیلتر‌های دود می‌برد که برای خودروهای دیزلی انتخاب شده است. همچنین باید سیستم‌های کنترلی در واحدهای صنعت با همکاری وزارت صنعت و معدن انجام شود. یک مسأله را هم نباید از یاد برد که آلودگی هوا تنها یک علت به نام «سوخت» ندارد و نباید روی یک مسأله دست گذاشت. اما چون سوخت مسأله مهمی است برنامه دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا از سوخت شروع شده است. بعد فیلتر الزامی می‌شود. یک مصوبه برای کاهش آلودگی‌ها در 10 اردیبهشت 93 تصویب شد که موارد ذکر شده در آن بتدریج اجرایی می‌شود.

برای حل معضل آلودگی باید تمام عوامل را در نظر گرفت. علاوه بر استاندارد سوخت و خودرو، باید معاینه فنی، خروج خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌ها را هم در نظر داشت. باید تقاضای سفر را مدیریت کرد. دولت الکترونیک را راه انداخت تا راه بزرگی برای حل معضل آلودگی باز شود. با انجام منظم معاینه فنی خودروها می‌توان شدت آلودگی هوا را کاهش داد، سوخت توزیعی تهران استاندارد است، اما باید در نظر داشت کیفیت بنزین استاندارد در خودروهای غیر استاندارد کاهش خواهد یافت. در نهایت کاهش آلودگی هوا به برنامه‌‌ریزی دراز مدت نیاز دارد.
 اخبار اجتماعی - ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------