رنگ‌کردن گوجه با سم چینی!



اخبار,اخبار اجتماعی , گوجه‌فرنگی

 

اخبار اجتماعی - رنگ‌کردن گوجه با سم چینی!

شاید بشود گفت گوجه‌فرنگی یکی از خبرساز‌ترین محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر بوده است.

این ماده غذایی که عنوان می‌شود جزو پنج ماده غذایی است که طول عمر انسان را افزایش می‌دهد، نه این روز‌ها که از مدت‌ها پیش همواره به گونه‌ای خود را به صدر اخبار رسانه‌ها رسانده است. در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد وقتی قیمت گوجه‌فرنگی یکباره گران شد، رئیس جمهور وقت گفت: «محله ما گوجه ارزان است، بياييد و از آنجا بخريد».

 

در روز‌های گذشته نیز افزایش چند‌برابری قیمت این محصول کشاورزی بار دیگر به آن ابعاد تازه‌ای داده است. با وجود این، این مساله هرگز باعث نشده است که سلامت این محصول کشاورزی مورد بی‌توجهی قرار گیرد. به همان میزانی که بالا و پایین شدن قیمت گوجه‌فرنگی می‌تواند خبرساز شود، سالم یا ناسالم بودن آن نیز برای شهروندان ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

این درحالی است که به تازگی خبر رسیده است که استفاده از گاز قاچاقی اتیلن اتفون برای رنگ‌کردن گوجه‌فرنگی، سلامت این ماده غذایی را تهدید می‌کند.


 چین سلطان سم در ایران !
  بهره‌گیری از ماده‌ای شیمیایی هورمونی وارداتی از چین برای خوش‌رنگ کردن گوجه‌فرنگی، باعث نگرانی‌های مردم در مصرف این محصول کشاورزی شده است و این درحالی است که وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد هنوز واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده‌اند.

 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این زمینه گفت: هم‌اکنون در انتظار جوابیه معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم تا مصرف گاز اتیلن برای تولید گوجه‌فرنگی تائید شود.

 

محمدعلی باغستانی درباره مصرف گاز اتیلن و اینکه این گاز برای تولید گوجه‌فرنگی مضر است یا خیر، افزود: گاز اتیلن (اتفون) با نام تجاری (Finish)که از کشور چین وارد می‌شود، نوعی ماده شیمیایی هورمونی است که از آن برای عمل‌آوری برخی محصولات از جمله گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود. او اظهار کرد: هم‌اکنون هورمون اتفون (گاز اتیلن) به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، هرچند وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفظ نباتات تاکنون مجوزی برای واردات این ماده شیمیایی به کشور صادر نکرده‌اند.

 

او اضافه کرد: به‌تازگی نیز نامه‌ای از سوی سازمان حفظ نباتات کشور به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه مصرف ترکیب اتفون (گاز اتیلن) مورد تائید است یا خیر، مورد پیگیری قرار گرفت و هم‌اکنون در انتظار پاسخ وزارت بهداشت در این‌باره هستیم.او ادامه داد: به دلیل آنکه وزارت بهداشت ترکیب این هورمون را برای تولید گوجه‌فرنگی در دست بررسی دارد، معتقد است باید کشاورزان از مصرف این ترکیب تا اطلاع ثانوی در تولید گوجه‌فرنگی خودداری کنند. باغستانی افزود: در این راستا سازمان حفظ نباتات بخشنامه‌ای برای تمام کشاورزان و فروشندگان سموم کشور برای جلوگیری از فروش و مصرف گاز اتیلن تا اطلاع ثانوی ابلاغ کرده است.

 

ایرنا نوشت؛به گفته باغستانی با بیان اینکه 90 درصد سموم مصرفی کشور ما از چین وارد می‌شود، گفت: به‌تازگی نیز نامه‌ای از سوی سازمان حفظ نباتات کشور به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه مصرف ترکیب اتفون (گاز اتیلن) مورد تائید است یا خیر، مورد پیگیری قرار گرفت و هم‌اکنون در انتظار پاسخ وزارت بهداشت در این خصوص هستیم.


 خطر کود‌های شیمیایی
مصرف مواد شیمیایی در ایران از سال 1325 با واردكردن 11 تن از انواع كودهای شیمیایی آغاز شد و از سال 1320، وزارت كشاورزی به واردكردن همه‌ساله كودهای شیمیایی اقدام كرد. ابتدا تعادل نسبتا مناسبی بین مصرف انواع كودهای آلی و معدنی وجود داشت، ولی این تعادل دوام چندانی نداشت به‌طوری كه در 25 سال گذشته افزایش مصرف سالانه كودهای ازته و فسفاته در طول دهه‌های 60 و 70 بیش از 10 درصد بوده است و در عوض مصرف كودهای پتاسیمی، مواد آلی و كودهای كامل (كودهای محتوی عناصر ریزمغذی) تقریبا به بوته فراموشی سپرده شده است.

 

درحال حاضر هرساله بیش از 4/4 میلیون تن كود شیمیایی در كشور مصرف می‌شود كه در مقایسه با رقم 2/2 میلیون تنی در سال 1375 افزایشی حدود 100 درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر هرساله بالغ بر 700 میلیارد تومان یارانه دولتی به عرضه و واردات كود شیمیایی اختصاص می‌یابد كه اگر نیمی از این مبلغ صرف مطالعات مربوط به كشاورزی پایدار یا كشاورزی ارگانیك یا تهیه كودهای شیمیایی كامل با عناصر ریزمغذی می‌شد، امروز تا این حد با مشكلات زیست‌محیطی و بهداشتی مواجه نبودیم.


  شناسنامه‌دارشدن میوه‌ها
یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس به آرمان می‌گوید: برنامه  پنجم توسعه به سمت کشاورزی ارگانیک پیش می‌رود. عبدالرحمان رستمیان با بیان اینکه جلساتی میان نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت بهداشت و جهادکشاورزی در زمینه بهبود کیفیت مواد طبیعی و درصد میزان سموم شیمیایی در آنها برگزار شده و قرار است جلسات دیگری نیز با همکاری این سه نهاد تدارک داده شود می‌گوید: هم‌اکنون سهم ما در تولید ارگانیک محصولات کشاورزی کمتر از 10 درصد است که امیدواریم بتوانیم آن را به 25 درصد افزایش دهیم.

 

او با اشاره به اینکه استفاده از مواد غذایی شیمیایی و غیرارگانیک برای بدن مضر است می‌افزاید: باید همه میوه‌ها و محصولات کشاورزی چه آنهایی که وارد می‌شوند و چه آنهایی که در داخل تولید می‌شوند شناسنامه‌دار شوند تا بتوان درصد کودها و سموم شیمیایی به کار رفته در آنها را بررسی کرد. از سوی دیگر تلاش برای رسیدن به کشاورزی ارگانیک و کاملا طبیعی فقط از راه ممنوعیت قانونی میسر نمی‌شود. یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این مطلب به «آرمان» می‌گوید: استفاده از این کود در فرآوری محصولات کشاورزی نظیر گوجه‌فرنگی با وجود اینکه قانون ممنوعیت استفاده از کودهای شیمیایی در تولید محصولات طبیعی سال‌ها پیش از سوی مجلس تصویب شده هنوز به چشم می‌خورد.

 

حبیب برومند داش‌قاپو می‌گوید: استفاده از کودهای شیمیایی و آفات نباتی نه‌تنها برای سلامتی انسان‌ها ضرر دارد بلکه از نظر چرخه محیط زیستی طبیعت را آلوده می‌کند و بار مواد سمی و شیمیایی که به آن وارد می‌شود برای همیشه در آن باقی می‌ماند. او با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در زمینه مبارزه با استفاده از کودهای شیمیای می‌افزاید: در اطراف دشت مغان زمین‌های کشاورزی زیادی وجود دارد که در گذشته با بالگردهای ویژه در این مناطق سم و کود شیمیایی خالی می‌شد که جلوی این مساله گرفته شد اما جهاد کشاورزی با همکاری وزارت بهداشت و مجلس باید قدم‌های مصمم‌تری در این زمینه بردارد تا کشاورزی ارگانیک جایگزین کشاورزی غیرطبیعی شود.
اخبار اجتماعی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------