آخرین آمار افراد نابینا در کشور



اخبار,اخبار اجتماعی ,آمار افراد نابینا

 

اخبار اجتماعی - آخرین آمار افراد نابینا در کشور

قائم‎مقام انجمن نابینایان از وجود 115 هزار نفر نابینا در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا منصور شادکام در نشستی مطبوعاتی، شعار امسال انجمن نابینایان کشور را «فرهنگ، حرفه، آموزش، اشتغال پایدار و مناسب‎سازی» عنوان و خاطرنشان کرد: انجمن نابینایان ایران پیگیر قانون جامع حمایت‎ ازمعلولیت است که ظاهرا خوشبختانه این قانون در کمیسیون اجتماعی تصویب شده است.

وی با بیان اینکه از نظرات و پیشنهادات افراد نابینا برای تصویب قانون استفاده شده است، اظهار کرد: امیدواریم این قانون با حداقل مشکل به صورت لایحه از طریق دولت به صحن علنی مجلس برود تا مشکل اشتغال افراد نابینا حل شود.

شادکام تصریح کرد: یکی از مواد قانون قبلی اختصاص سه درصد از استخدام‌های کشوری به معلولان بود، اما متاسفانه ضمانت اجرایی محکمی نداشت و مسئولان زیر بار آن نمی‌رفتند.

قائم‎مقام انجمن نابینایان ایران با اشاره به اصلاح بخش‌هایی از این ماده قانون، بیان کرد: برنامه‌های خوبی با فراکسیون معلولان مجلس برای حل مشکلات آنان داریم.

وی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها خواست تا قانون استخدام معلولان در دستگاه‌ها را به مسئولان گوشزد کنند زیرا بسیاری از آنان و مردم هنوز افراد نابینا را باور ندارند.

این مقام مسئول، افزود: 600 تا 700 هزار نفر در کشور دچار اختلال بینایی و کم‎بینایی هستند.

علی‎اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران نیز در این نشست، گفت: زمانی که یک شرکت صوتی تصویری اعلام کرد، قرار است یک پروژه فرهنگی برای افراد نابینا داشته باشد، یک گروه تحقیق متشکل از موسسه عصای سفید، مرکز توانبخشی نابینایان خزانه و انجمن نابینایان کشور تشکیل شد که براساس اولویت‌ها، مشکلات و نیاز نابینایان و ایجاد کتابخانه گویا و صوتی به شرکت سامسونگ پیشنهاد و خوشبختانه مورد قبول واقع شد.

وی با اشاره به داوطلب‎شدن افراد زیادی برای ضبط صدا و خواندن کتاب، افزود: کتاب‌های کودکان با همکاری گروه مشاور و شورای عالی کتاب کودک انتخاب، ضبط و تولید شده‎اند.

مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، اظهارکرد: تاکنون 12 باب کتابخانه در شهر‌ها و استان‌های مختلف کشور به صورت گویا ایجاد شده است.

وی تعداد افراد نابینا، تعداد کودکان و نوجوانان نابینا، نحوه استفاده از کتاب‌ها و محروم‎ بودن مناطق را از شاخصه‌های انتخاب شهر‌ها برای ایجاد کتابخانه گویا دانست و گفت: دوازدهمین کتابخانه گویا کشور در بروجرد افتتاح می‌شود. امسال کتابخانه‌های گویای اهواز، کرمانشاه و بیرجند نیز افتتاح شدند.
اخبار اجتماعی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------