این دختر ایرانی نیست!



اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حج و زیارت

 

اخبار اجتماعی - این دختر ایرانی نیست!

از او می‌پرسم آیا شناسایی و رسیدگی به امور گمشدگان در عراق وظیفه سازمان حج است یا سفارت ایران که جواب می‌دهد: طبیعتا سفارت ایران در بغداد پیگیر است.

این روزها عکسی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود با این مضمون: «این بچه ایرانی است که در کربلا گم شده؛ الان خانه یک بغدادی هست، انتشار بدهید شاید پدر و مادرش پیدا شوند.» اما مدیر عتبات سازمان حج و زیارت ایران می‌گوید: این دختربچه ایرانی نیست!

به گزارش ایسنا، محسن نظافتی به متن عربی عکس منتشر شده اشاره می‌کند که روی آن نوشته شده: «عثر علی طفله ضائعه من اهلها فی بغداد و الان موجوده فی مرکز شرطه النیل، انشرها علیک العباس و لاتوقفها یمک و لک الاجر و الثواب.» او می‌گوید: در متن عربی مرتبط با این عکس به ایرانی بودن دختربچه هیچ اشاره‌ای نشده، بلکه گفته شده این بچه گمشده، در بغداد است.

وی در پاسخ به اینکه آیا برای شناسایی هویت این کودک گمشده از سوی سازمان حج و زیارت ایران اقدامی شده می‌گوید: برای شناسایی هویت این کودک اقدام خاصی نشده، اما سازمان حج در حد توان خود پیگیر مسائل زائران گمشده در عراق بوده و است.

از او می‌پرسم آیا شناسایی و رسیدگی به امور گمشدگان در عراق وظیفه سازمان حج است یا سفارت ایران که جواب می‌دهد: طبیعتا سفارت ایران در بغداد پیگیر است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجم زائران شرکت‌کننده در مراسم اربعین امسال آنقدر زیاد بود که در حرم‌ها هر لحظه و بی‌وقفه فهرستی بلند از اسامی گمشده‌ها خوانده می‌شد. جدا از این در هر ستاد، هتل، حسینیه یا خیابان‌های منتهی به شهر و یا داخل شهر، فردی بزرگسال و یا خردسال دیده می‌شد که از گروه خود جدا مانده و سرگردان شده است.

زائرانی بودند که با خانواده به عراق آمدند و بدون آن‌ها به ایران برگشتند.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درباره آخرین وضعیت زائران گمشده به خبرنگار ایسنا گفت: سازمان حج در طول مراسم اربعین در مسیر حرکت زائران از نجف تا کربلا و در این شهرها، پایگاه‌هایی را برای گمشدگان ایجاد کرد. روزهای اول تعداد گمشدگان خیلی زیاد بود، آنهایی که خانواده‌ها و یا اعضای گروه‌شان را در عراق پیدا نکردند، در نهایت با یک قطار از کربلا به بصره و از آنجا با اتوبوس به مرز شلمچه منتقل شدند، اسامی آنها گرفته و با خانواده‌هایشان تماس گرفته شد.

وی ادامه داد: ستادهای مربوط به سازمان حج و زیارت و امور گمشدگان همچنان در عراق فعال است و اگر هر ایرانی مراجعه کند، پیگیر کار او خواهد شد.

او گفت: فعلا گزارش مکتوب و یا شفاهی از گمشدگان جدید به سازمان حج اعلام نشده است.

نظافتی همچنین اظهار کرد: گروهی از زائران بودند که در عراق سرگردان شدند، آنها به آن معنی گمشده محسوب نمی‌شدند، فقط از خانواده و یا دیگر اعضای گروه خود جدا افتاده بودند که یا از طریق سازمان حج و یا شخصا برای بازگشت به کشور اقدام کردند.

او همچنین درباره تعداد زائران ایرانی دستگیر شده در عراق به ایسنا گفت: هنوز آمار کاملی از تعداد دستگیر شده‌ها نداریم. تعدادی بودند که پس از تماس با سفارت یا کنسولگری ایران، آزاد شدند.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با بیان این که هنوز تعدادی از زائران ایرانی در عراق حضور دارند، بیان کرد: تعدادی از زائران تصمیم داشتند تا پایان ماه صفر در عراق بمانند، البته آمار مشخصی نداریم که چه تعداد همچنان در عراق مانده‌اند. عده‌ای با سازمان حج تماس گرفتند و نسبت به بازنگشتن زائرشان ابراز نگرانی کرده بودند، بعد هم دوباره تماس گرفتند و اطلاع دادند که زائرشان با آنها تماس گرفته و اعلام کرده هنوز در عراق است.

وی اضافه کرد: به هر حال برقراری تماس تلفنی با توجه شرایط مخابراتی در عراق، کمی سخت است و بعضی امکان تماس گرفتن با خانواده‌هایشان را ندارند؛ عده‌ای هم در بیمارستان‌های آنجا بستری و بعضی هم دستگیر شده‌اند. در هر حال سازمان حج در حد وظایف خود و گاهی بیشتر از آن پیگیر اوضاع است.
اخبار اجتماعی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------