فاجعه تنبیه بدنی دانش آموز،این بار در تهران



اخبار,اخبار اجتماعی ,تنبیه دانش آموزان

 

اخبار اجتماعی - فاجعه تنبیه بدنی دانش آموز،این بار در تهران

نیما، دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی یکی از مدارس شهرستان فردیس تهران است که 11 روز پیش، بر اثر تنبیه بدنی شدید معلم خود راهی بیمارستان شده و جسم نحیفش را به تیغ جراحان سپرده است.

گویی «درگیری فیزیکی» میان معلمان و دانش‌آموزان بخشی از فرآیند آموزشی در مدارس ایران شده است.

هنوز تلخی خبر مرگ معلم بروجردی در کام‌ها مانده و اندوه کبودی‌های دست دانش‌آموزان گناوه‌یی و بوشهری و ارومیه‌یی یادها را می‌آزارد که این‌بار تنبیه بدنی شدید دانش‌آموزی 12 ساله در تهران، برگ افسوس دیگری بر کتاب «درگیری فیزیکی در مدارس ایران» افزوده است.

نیما، دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی یکی از مدارس شهرستان فردیس تهران است که 11 روز پیش، بر اثر تنبیه بدنی شدید معلم خود راهی بیمارستان شده و جسم نحیفش را به تیغ جراحان سپرده است.

پدر این دانش‌آموز در شرح حادثه به ایرنا گفته است: «روز حادثه، فرزندم پشت نیمکتش نشسته بود که پس از صدا کردن یکی از همکلاسی‌هایش در کلاس درس، با واکنش خشن معلمش مواجه شد به نحوی که او با دست ضربه‌یی به پشت سر پسرم زد که باعث شد فرزندم از ناحیه صورت به‌شدت با لبه نیمکت برخورد کند و از ناحیه بینی دچار شکستگی شود».

وقتی پدر این کودک ادامه سخنش را پی می‌گیرد آن روی سکه عادی بودن تنبیه بدنی دانش‌آموزان در نگاه معلم و مدیر این مدرسه رخ می‌نماید. به گفته پدر نیما، معلم وقتی با صحنه دلخراش کبودی و درد دانش‌آموز خود روبه‌رو می‌شود از او می‌خواهد که علت کبودی صورت خود را برخورد با دیوار اعلام کند. اما درخواست مدیر مدرسه عجیب‌تر از آنی است که در ذهن بگنجد. او از معلم می‌خواهد که با پودر سفید‌کننده، تلاش کند تا کبودی صورت دانش‌آموز را از بین ببرد و این حادثه را عادی‌تر از آنی جلوه دهد که نیازی به پاسخگویی داشته باشد.

 این در حالی است که شدت ضربه وارده این دانش‌آموز را روانه بیمارستان کرده است. به گفته پزشک معالج این دانش‌آموز 12 ساله، شدت تنبیه بدنی این دانش‌آموز به حدی است که نیاز است تا عمل جراحی دیگری در سن 16سالگی روی بینی او انجام شود. اظهارات پدر این دانش‌آموز نشان می‌دهد که مسوولان این مدرسه از اقدام خود دفاع می‌کنند. پدر این دانش‌آموز مدعی است که مدیر مدرسه با آگاهی از طرح شکایت در کلانتری محل از سوی او، تهدید کرده است که در صورت پیگیری شکایت، فرزندش را به مدرسه راه نمی‌دهد. او می‌گوید معلم فرزندش که سن کمی دارد، «مرتب دانش‌آموزان را با شیلنگی که در کمد کلاسش دارد، تنبیه می‌کند. »

پدر این کودک 12 ساله از مسوولان خواسته است تا به این حادثه رسیدگی کنند. این حادثه بار دیگر واکنش مسوولان را به دنبال داشته است. فرشته فهیده، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو کرج در واکنش به این حادثه از احضار معلم و مدیر این مدرسه خبر داده و گفته است: نیروهای حراست اداره آموزش و پروش ناحیه دو کرج به بیمارستان محل عمل جراحی این دانش‌آموز اعزام شده‌اند تا بررسی‌های لازم در مورد این حادثه انجام شود.

انعکاس گسترده اخبار درگیری فیزیکی میان دانش‌آموزان و معلمان در مدارس ایران از یک ماه پیش آغاز شده است. در اوایل آذرماه سال جاری در حادثه‌یی مرگبار، دانش‌آموز 15 ساله بروجردی در درگیری بر سر نمره، معلم خود را با ضربه مهلک چاقو راهی بیمارستان کرد که این معلم به دلیل شدت جراحت وارده در بیمارستان جان خود را از دست داد.

تنها چند روز از این حادثه دردناک می‌گذشت که اخبار تنبیه شدید دانش‌آموز بوشهری و بعد از آن دانش‌آموز 15 ساله گناوه‌یی روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بستری شدن آنها در بیمارستان خبر از شدت تنبیه بدنی انجام شده روی آنها می‌داد.

اواخر آذرماه امسال نیز یکی از معلمان مدرسه یی در پاکدشت ورامین چهار دانش آموز تبعه افغان را مجبور کرده بود به دلیل انجام ندادن تکالیف شان، دستان خود را در کاسه توالت فرو کنند. هرچند این خبر پس از چند روز از سوی غلامعلی خانی، رئیس اداره آموزش و پرورش این شهرستان تکذیب شد اما بستری شدن دانش آموزی دیگر در سنندج به دلیل ضرب و شتم شدید از سوی معلم ورزش بار دیگر وجود تشنج در مدارس ایران را تایید کرد.

اخباری که هرچند واکنش مسوولان را به دنبال داشته است اما به نظر می‌رسد ریشه یابی این حوادث بیش از هر چیز دیگری در اولویت قرار داشته باشد. پیش از این، قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ممنوع بودن هر نوع تنبیه بدنی در مدارس ایران، جلوگیری از بروز ناهنجاری‌هایی از این دست در مدارس ایران را از وظایف مجلس و دولت دانسته و گفته بود: باید به‌طور حتم برخوردهای قاطع منطقی و قانونی با متخلفان صورت بگیرد. همچنین باید نگاه جرم‌شناسانه به این موضوع داشته باشیم و بتوانیم با ریشه‌یابی و علت‌یابی موضوع از بروز دوباره چنین موضوعاتی جلوگیری کنیم.
اخبار اجتماعی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------