ابتکار: خشکسالی را به رسمیت بشناسیم



اخبار,اخبار اجتماعی ,خشکسالی

 

اخبار اجتماعی - ابتکار: خشکسالی را به رسمیت بشناسیم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: باید خشکسالی را به رسمیت بشناسیم و آن را از لیست ستادهای بحران و حوادث غیرمترقبه خارج کنیم.

به گزارش ایرنا معصومه ابتکار امروز (پنج شنبه) در نخستین هم اندیشی سیاست گذاران منابع آب که با عنوان بهره وری و حکمرانی پایدار منابع آب در سالن همایش های وزارت نیرو برگزار شد، افزود: پیش بینی مراکز علمی جهانی حاکی از ادامه خشکسالی و کم آبی در مناطق مختلف جهان به ویژه خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه پدیده خشکسالی را باید به عنوان یک واقعیت در تمامی برنامه های کلان و راهبردی کشور مدنظر قرار دهیم اظهار کرد این وضعیت برای کشورهایی که به فکر حکمرانی خوب و نقش اساسی در آینده توسعه و محیط زیست کشور خود هستند، یک هشدار بزرگ است.

** اقتصاد کم کربن در دست تدوین است
وی گرمایش زمین را هشداری دیگر دانست و گفت: پیش بینی می شود دمای عمومی جهانی به میزان یک درجه افزایش یابد و در این زمینه تمامی کشورها ملزم به ارایه راهبردهایی برای کاهش گازهای گلخانه ای شده اند و در کشور ما نیز برای این هدف، اقتصاد کم کربن در دست تدوین است.

ابتکار با تاکید بر لزوم تدوین و اجرایی شدن راه حل های مقابله با آثار گرمایش زمین، افزود: ما در مبانی علمی و سیاست های اجرایی و راهبردی کمتر به این موضوع پرداخته ایم درحالی که یکی از اصول مدیریت راهبردی تعریف چشم انداز و برنامه ریزی برای آینده است.

وی با بیان اینکه باید زمینه برای مردم طوری آماده شود که نگران آینده نباشند، تصریح کرد: در دولت یازدهم این نگاه وجود دارد که در عین رسیدگی به بحران های آنی، از نگاه راهبردی به سوی آینده نمی توانیم غافل شویم.

ابتکار با اشاره به وجود بحران آب در بخش وسیعی از کشور، گفت: مقابله با بحران آب در کشور نیاز به چرخش نگرش در مدیریت مصرف آب دارد و برگزاری چنین همایش هایی به این انقلاب فکری و تدوین سیاست های اجرایی کمک خواهد کرد.

وی از تدوین لایحه تالاب ها در دولت یازدهم خبر داد و گفت: خوشبختانه هیات وزیران افزون بر نگاه نقادانه به حوصه آب و محیط زیست، حمایت های ویژه ای را نیز از این بخش ها داشته و با تدوین لایحه تالاب ها، در تلاش است با تعدیل و اصلاح سیاست اجرای طرح های یک سویه انتقال آب، به حفظ تالاب ها کمک کند.

وی حق آبه طبیعت را امکان انجام خدمات طبیعی برای تامین منابع آب برای بخش های کشاورزی، صنعت و شرب تعریف کرد و افزود: باید این حق آبه به صورت پایدار در نظر گرفته شود تا طبیعت قادر به ادامه خدمات خود باشد.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر لزوم حفاظت از تالاب های کشور، گفت: با نگاه مثبت دولت در سال آینده ردیف اعتباری مناسبی برای تالاب های هامون، بختگان، پریشان و به ویژه دریاچه ارومیه اختصاص یافته که این موضوع نشان دهنده نگاه ویژه دولت به موضوع آب و محیط زیست است.

ابتکار با تاکید بر اینکه باید تحول نگاه در بخش آب را به تمامی سطوح اقتصادی و تصمیم گیری کشور منتقل کنیم، گفت: باید ابتدا از مبانی علمی آغاز کنیم و در سیاست ها و برنامه ها این تحول نگاه را داشته باشیم؛ چراکه این موضوع یک چرخه به هم پیوسته است.

وی ارزیابی زیست محیطی را راهکار اصلی برای سازگاری توسعه با محیط زیست برشمرد و ادامه داد: این لایحه در دستورکار دولت قرار دارد و کلیات آن نیز تصویب شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، نخستین همایش هم اندیشی ملی سیاست گذاران منابع آب با عنوان 'بهره وری و حکمرانی پایدار منابع آب' امروز (پنج شنبه) با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری، معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی، مرتضی شهیدزاده مدیرعامل بانک کشاورزی و سیداحمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مرکز همایش های وزارت نیرو برگزار شد.

این همایش با هدف هم اندیشی جهت رفع بحران آب به منظور شناسایی چالش های موجود در حوزه منابع آبی کشور و ارایه راهکارهایی عملی جهت استفاده در برنامه ششم توسعه و با حمایت مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره ‏ وری و دفتر توسعه پایدار دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری و حمایت وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران، بانک کشاورزی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و ایران ترتیب یافته است.

مدیریت منابع آب، جنبه‏ های اقتصادی آب، جنبه ‏های اجتماعی آب، جنبه های زیست محیطی آب، جنبه‏ های نهادی، حقوقی و ساختاری آب و جنبه‏ های فرهنگ‏ رسانی، آموزش و اطلاع رسانی محورهای اصلی برگزاری این هم اندیشی است. 

اخبار اجتماعی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------