پدر کویرشناسی ایران: سال آینده هم آب نداریم



اخبار,اخبار اجتماعی ,کم آبی

 

مسئولان فقط به فكر شهرند وآب را به شهر می برند تا روستایی دچار کم آبی شود و به شهر بیاید و تبدیل به مصرف كننده مواد غذایی شود و البته آب را نیز آلوده کند.

کردوانی وخامت اوضاع آب را در حدی دانست که در ازدواج نیز یکی از معیارهای انتخاب باید صرفه جویی در مصرف آب باشد و گفت: با جیره بندی هم مشكل حل نمی شود چون لوله ها قدیمی است و نشتی دارند و با قطع و وصل پاره می شوند وآب بیشتری مصرف می شود.

پرویز کردوانی استاد دانشگاه و پدر کویرشناسی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به اینکه با توجه به اوضاع بارندگی ها در کشور وضعیت آب سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: این مشكل را نمی توان حل كرد نه دولت می تواند و نه مردم، اگر هم حرفی در زمینه راه حل زده می شود فقط در حد مسكن است چون دیر شده است.

وی افزود: مقدار آب ثابت است و البته روز به روز كمتر هم می شود اما توسعه متوقف نمی شود ساختمان سازی ادامه دارد شهرها و دانشگاه ها توسعه می یابند و نیاز به آب همچنان بیشتر می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: چندین ماه است كه به مردم هشدار می دهند كه آب نیست اما هیچ صنعتی برای حل معضل آب حاضر نبست تعطیل شود و حتی به دولت می گویند از خلیج فارس آب شیرین کنند و به صنایع بدهند اما آب كشاورزی را به ناحق می گیرند.

صنایع به خاطر کم آبی تعطیل نمی شوند
وی اظهار داشت: در دنیا می گویند صنعت را باید به آب رساند نه اینكه آب را به صنعت برسانیم در حالی كه در ایران می خواهند به هر قیمتی كارخانه هایشان كار كند.

کردوانی گفت: به كسی كه ساختمان می سازد آموزش داده نمی شود که چگونه از آب استفاده کرده و یا از لوازم كم مصرف در ساختمان استفاده شود فقط دائم گفته میشود که مردم صرفه جویی کنند در حالی كه ابتدا باید به فكر آب باشند بعد ساخت و ساز را توسعه دهند.

 همسایگان تهران را فدای تهران کردیم
وی اظهار داشت: همه شهرهای اطراف تهران را نابود كردند و آب را از جاهای دیگر به این شهر روانه کردند تا رشد کند اما در حال حاضر خودش هم در حال نابودی است حال می گویند که سدهای تهران خالی شده در حالی که این شهر اصلا رود ندارد كه سد داشته باشد اما 3 رود فاضلاب دارد.

 این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر سد لار مریض است زیرا در منطقه آهكی واقع شده و آب از زیر سد فرار می کند و به هراز می رود و بنابراین اگر از آب سد لار استفاده هم نشود آب ذخیره نمی شود.

 وی ادامه داد: آب كرج را به تهران می آورند در حالی كه كرج خودش آب ندارد و یا اینکه قرار بود آب سد ماملو برای وامین و پاكدشت استفاده شود در حالی كه آب آنها هم به تهران آمده است لذا كرج و ورامین از آب زیرزمینی استفاده می كنند و تا زمانی كه آب زیر زمینی دارند صدایشان در نمی آید اما با تمام شدن آب زیر زمینی باید منتظر اختلافات محلی باشیم.

 کردوانی گفت: مسئولان فقط به فكر شهرند وآب را به شهر می برند تا روستایی دچار کم آبی شود و به شهر بیاید و تبدیل به مصرف كننده مواد غذایی شود و البته آب را نیز آلوده کند.

 وی اظهار داشت: گفته می شود که 50 درصد مواد كشاورزی از خارج از كشور وارد می شود و بدترین نوع وابستگی هم در شرایط تحریم وابستگی كشاورزی است اما در عین حال بدنبال کاهش مصرف آب کشاورزی هستیم لذا می شود آب كشاورزی را یك سوم كاهش داد به شرطی كه كود خوب بذر خوب و روش كشت خوب را آموزش می دهد تا میزان كشت كاهش نیابد سطح كشت كم می شود ولی تولید پایین نمی آید.

 این استاد دانشگاه گفت: در حالی كه منابع آبی نداریم به آبهای زیرزمینی روی می آوریم و با احداث چاه در بالادست و یا ساختمان سازی در شمال تهران آب زیرزمینی را علاوه بر اینكه آب پایین دست تهران را می گیرند آب را آلوده می كنند با احداث چاه لوله های آب و گاز می شكند ساختمان های قدیمی فرو می ریزد.

جیره بندی در سال آینده قطعی است
وی همچنین اظهار داشت: با روش كنونی سال آینده در تهران و بسیاری از نقاط كشور آب جیره بندی می شود که البته با جیره بندی هم مشكل حل نمی شود چون لوله ها قدیمی است و نشتی دارند و با قطع و وصل پاره می شوند وآب بیشتری مصرف می شود.

 کردوانی گفت: دولت باید واقعیت مسائل را به مردم بگوید و راهكار پیدا كند چون هم آبهای زیر زمینی تمام می شود و آنچه هم كه مانده هم آلوده، یا شور و یا سرطانزا هستند سدها هم دچار رسوب شده اند و تمام این وضعیت به خاطر خودخواهی مان بوده و چون فقط توسعه داده ایم چه شهرها و چه حتی کشاورزی، و ازآبی كه داشتیم درست استفاده نکردیم.

 وی وخامت اوضاع آب را در حدی دانست که در ازدواج نیز یکی از معیارهای انتخاب باید صرفه جویی در مصرف آب باشد.

 کردوانی تاکید کرد: باید تجهیزات کاهنده مصرف آب را فراهم و در اختیار مردم قرار دهیم، باید به سمت آب های غیر متعارف برویم، آب شور را شیرین كنیم، آب باران را جمع كنیم، فقط با اعلام اینكه اگر صرفه جویی نشود آب گران می شود و یا قطع می شود كار درست نمی شود.
اخبار اجتماعی - ایلنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------