شرط کاهش مصرف سیگار در کشور



اخبار,اخبار اجتماعی ,وزارت بهداشت

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت، تاکید کرد: در حال حاضر میزان مالیات سیگار برای وارد کنندگان و تولید کنندگان سیگار 11 درصد است و اگر 10 درصد به این میزان افزوده شود، 8 درصد مصرف سیگار کم می شود.

به گزارش مهر، دکتر علی اکبر سیاری در نشست خبری پیشگیری از دخانیات، اظهارداشت: سالانه 6 میلیون نفر در جهان بر اثر مصرف دخانیات فوت می کنند که 600 هزار نفر از آنان به دلیل مصرف غیر مستقیم سیگار و قرار گرفتن در معرض دود سیگار جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه در کشور ما  50 هزار نفر  به طور مستقیم و غیر مستقیم جان خود را در اثر مصرف سیگار از دست می دهند، تصریح کرد: این در حالی است که مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار قابل پیشگیری است.

به گفته معاون وزیر بهداشت، در حال حاضر 5 میلیون و 300 هزار نفر در کشور سیگار می کشند که سالانه 10 هزار میلیارد تومان هزینه کشیدن سیگار می شود.

سیاری با بیان اینکه 20 تا 30 سال عمر مفید افراد به دلیل مصرف سیگار کم می شود، افزود: این افراد از بازار کار حذف می شوند و این موضوع از نظر اقتصادی به ضرر کشور است.

خطر سرطان ریه در افراد سیگاری 30 برابر دیگران است
وی به مخاطره افتادن سلامت افراد را از مضرات مصرف سیگار عنوان کرد و خاطرنشان کرد: خطر سرطان ریه در افراد سیگاری 30 برابر و خطر سکته قلبی در این افراد 2 تا 4 برابر بیشتر از افراد عادی است.

سیاری با یادآوری این مطلب که خطر ابتلا به سرطان های دهان، حلق، حنجره، مری، کلیه، پانکراس و پوست در افراد سیگاری بیشتر است، گفت: 90 درصد علت ابتلا به سرطان ریه در مردان به دلیل مصرف سیگار است و کسانی که سیگار مصرف می کنند 13 برابر بیشتر از افراد عادی مبتلا به سرطان ریه می شوند.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید مردم را از خطرات و مضرات اقتصادی و سلامتی مصرف سیگار آگاه کرد، نقش رسانه ها را در آگاه سازی مردم بسیار موثر عنوان کرد و گفت: یکی از استراتژی های ما در کاهش مصرف سیگار، استراتژی اطلاع رسانی است.

افزایش 10 درصدی مالیات سیگار باعث کاهش 8 درصد مصرف سیگار می شود
وی افزایش مالیات بر قیمت سیگار را به عنوان دیگر راهبرد در کاهش مصرف سیگار عنوان کرد و تصریح کرد: در حال حاضر میزان مالیات سیگار برای وارد کنندگان و تولید کنندگان سیگار 11 درصد است و اگر 10 درصد به این میزان افزوده شود، 8 درصد مصرف سیگار کم می شود.

معاون وزیر بهداشت به تجارب دیگر کشورها از جمله ترکیه و مصر در این رابطه اشاره کرد و گفت: تحقیقات انجام شده در این کشورها نشان داده است که با افزایش مالیات سیگار میزان مصرف سیگار به خصوص در بین فقرا و جوانان کم می شود.

سیاری همچنین بر ضرورت عدم استعمال دخانیات در اماکن عمومی تاکید کرد و افزود: یکی از اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش مصرف سیگار نصب تصاویر هشدار دهنده بر روی پاکت های سیگار است.

وی در ادامه افزود: برای درمان افراد سیگاری نیز باید تعداد مراکز ترک سیگار را افزایش دهیم.

معاون وزیر بهداشت در ادامه نسبت به مصرف قلیان در کشور هشدار داد و گفت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت یکبار مصرف قلیان برابر با استعمال 40 تا 100 نخ سیگار است.

وی تصریح کرد: مصرف قلیان در جامعه باید به یک ضد ارزش تبدیل شود و رسانه ها می توانند در این خصوص کمک کننده باشند چرا که مصرف قلیان علاوه بر مخاطره انداختن سلامتی افراد، هزینه های اقتصادی نیز به کشور تحمیل می کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری نمایندگان مجلس، قانون مالیات ویژه دخانیات به عنوان ماده واحده در قانون بودجه به تصویب برسد و شاهد کاهش مصرف دخانیات در کشور و ارتقاء سلامت جامعه و مردم باشیم.

اخبار اجتماعی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------