ترقه های دست ساز میخ و شیشه خرده دارند



اخبار,اخبار اجتماعی , ترقه های دست ساز

یک فوق تخصص سوختگی با تأکید بر لزوم تعیین استانداردی برای مواد محترقه گفت: برخی در ترقه های دست ساز میخ و شیشه خرده می گذارند.

به گزارش فارس، حمید صالحی افزود: چهارشنبه سوری در 15 سال گذشته حوادثی را ایجاد کرده است که بیشتر ناشی از ترقه‌ها و به خصوص ترقه‌های دست‌ساز بوده است چرا که افراد سعی می‌کنند به روش‌های مختلف صدای بیشتری در این ترقه‌ها تولید کنند و بر همین اساس هر کاری انجام می‌دهند حتی داخل نارنجک‌ها شیشه‌خرده، فلز و حتی میخ قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: این ترقه‌های دست‌ساز و به قولی نارنجک‌ها در ابتدا صدای زیادی تولید می‌کند ولی متأسفانه تکه‌های داخل آن پراکنده شده و به افراد حاضر در آن منطقه آسیب جدی می‌زند.

صالحی خاطر نشان کرد: این نارنجک‌های دست‌ساز به علت گرما و حرکت منفجر می‌شوند و مشاهده شده است که گاهی در دست کودکی که آن را در دست گرفته منفجر می‌شود و آسیب جدی به اندام‌ها وارد می‌کند و قطع عضو در این گونه موارد مشاهده شده است.

این فوق تخصص سوختگی تصریح کرد: علاوه بر ترقه‌ها و مواد محترقه حتی پریدن از آتش  نیز خطرآفرین است چرا که ممکن است به عللی مانند بلند بودن لباس یا پلاستیکی بودن لباس سوختگی در بدن فرد ایجاد شود چرا که اکثر لباس‌ها قابل اشتعال است و درصدهایی از سوختگی را در بدن ایجاد می‌کند.

وی گفت: انفجارهای ترقه‌ها و مواد محترقه نیز علاوه بر ایجاد ترکش می‌تواند به علت ایجاد گرما سوختگی ایجاد کنند چنانکه در سال‌های گذشته شاهد این گونه موارد بودیم.

صالحی تصریح کرد:‌ ترقه‌های دست‌ساز که در گذشته وجود دارد اکنون نیز وجود دارد با این تفاوت که افراد سودجو وارد ماجرا شده‌اند و آسیب‌های این مواد در مقیاس‌های بزرگتر و شدیدتر دیده می‌شود چرا که امروزه در داخل این ترقه‌های دست‌ساز خرده‌شیشه، براده آهن و میخ قرار می‌دهند بنابر این از مواد دست‌ساز گذشته پرخطرتر شده است.

این فوق تخصص سوختگی تاکید کرد: یکی از مشکلات ایجاد شده در چهارشنبه‌سوری ناشی از فقدان نظارت بر مواد محترقه و منفجره است چرا که تعریفی برای مواد آتش‌زا ایجاد نشده است و هیچ استانداردی برای آنها وجود ندارد پس هر کسی به صورت قاچاق آنها را وارد بازار می‌کند و اکثر این‌ها عامل بروز آسیب هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مواد محترقه خارجی کم آسیب‌تر از مواد دست‌ساز هستند یا خیر گفت: من در این خصوص صاحب‌نظر نیستم ولی در اکثر اوقات مشاهده می‌شود که مواد دست‌ساز تولید شده توسط خود کودکان و کسانی که آن را به شکل زیرزمینی تولید می‌کنند آسیب زیادی به افراد وارد می‌کند.

صالحی افزود: اجناس محترقه‌ خارجی که عمدتاً چینی بوده و به کشور وارد می‌شوند نیز قاچاق هستند و بر آنها نظارت صورت نمی‌گیرد بنابراین این‌ها نیز به خودی خود می‌توانند خطرناک باشند و ایجاد آسیب کنند.

این فوق تخصص سوختگی تصریح کرد: بنابراین از آنجا که هیچ استانداردی برای مواد محترقه وجود ندارد امکان تفکیک این موضوع که یکی آسیب‌زا و خطرناک است و دیگری خیر امکان ندارد چرا که از مجاری قانونی وارد نمی‌شوند و نمی‌توان چنین حرفی زد.

وی با تاکید بر لزوم تعریف موادی استاندارد و ارائه آن به افراد گفت: مشکل دیگر این است که مکان‌هایی نیز برای استفاده از مواد آتش‌زا مشخص نشده است تا افراد بتوانند از آنجا مواد محترقه و منفجره استاندارد و ایمن تهیه کنند و این خود مشکلی برای آشفته بودن بازار استفاده از این مواد شده است.

صالحی به مردم توصیه کرد: از آنجا که هنوز شرایط مشخصی برای نحوه تهیه مواد محترقه و منفجره استاندارد ایجاد نشده است، بنابراین تمام مواد موجود در بازار را خطرناک و غیر ایمن می‌دانیم مگر اینکه مرجعی رسمی اعلام کند که مکان خاصی برای خرید مواد آتش‌بازی وجود دارد و می‌توان این مواد را از آنجا تهیه کرد.

این فوق تخصص سوختگی تعیین محلی خاص برای آتش‌بازی و استفاده از مواد محترقه را ضروری دانست و گفت: نهادهایی مانند شهرداری باید مکان‌هایی خاص برای آتش‌بازی را تعیین کنند نه اینکه افراد سر هر کوی و برزنی در هر خانه‌ای آتش‌بازی صورت گیرد.

وی افزود:‌ چنانچه این شرایط مهیا شود آسیب‌ها کاهش خواهد یافت چرا که گاهی آسیب‌ها تا حدی جدی است که تمام زندگی فرد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد به خصوص در بعضی موارد عضوی از بدن قطع می‌شود یا فرد نابینا می‌شود که امیدوارم اینگونه موضوعات و شرایط را امسال مشاهده نکنیم.

صالحی تصریح کرد: جوان‌ها مملو از انرژی هستند و باید بتوانند آن را تخلیه کنند و چهارشنبه سوری مجالی برای تخلیه این انرژی است بنابر این ارگان‌هایی مانند شهرداری‌ها و وزارت کشور باید مراکزی را معرفی و مشخص کنند تا افراد مانند سایر کشورها در زمانی مشخص و مکانی مشخص این جشن را برپا کنند.

این فوق تخصص سوختگی خاطر نشان کرد: اینگونه جشن‌ها پدیده‌ای است که به هر حال وجود دارد و عده‌ای می‌خواهند در روزی مشخص کارناوال شادی ایجاد کنند پس باید مواد مشخص، استاندارد و ایمن را در دسترس آنها قرار دهیم و با مشخص کردن مکانی برای این موضوع شرایط را تحت کنترل داشته باشیم برای مثال اعلام کنند فلان پارک تحت کنترل و نظارت خودمان است.

وی گفت: مسئله مهم دیگر در این زمینه نیز آموزش رفتارهای هنجار به مردم است چرا که چهارشنبه‌سوری موضوعی است که هر ساله تکرار می‌شود و ما نمی‌توانیم هر سال با انجام اقدامات سلبی و بگیر و ببند این مشکل را حل کنیم چنانچه این اقدامات در سال‌های گذشته نیز موضوع را به طور کامل حل نکرده است.

صالحی بر نقش رسانه‌ها و صدا و سیما بر فرهنگ‌سازی و کاهش آسیب‌های شب چهارشنبه‌سوری تأکید کرد و گفت: صدا و سیما همچون سال‌های گذشته که آسیب‌ها را نشان می‌داد باید رفتارهای هنجار را نیز فرهنگ‌سازی کند تا مردم بدانند که این گونه رفتارها علاوه بر آسیب بر خودشان به دیگران نیز آسیب می‌زند.

این فوق تخصص سوختگی تأکید کرد: اگر عده‌ای دوست دارند مقدار زیادی انرژی را تخلیه کنند و در اصلاح خودشان بترکانند باید روشی معقول برایشان در نظر گرفت که از یک سو خطرات را به آنان گوشزد کنیم و از طرف دیگر شرایط انجام این اقدام را به شکل استاندارد مهیا کنیم.

وی تصریح کرد:‌ خانواده‌ها باید در روزهای آخر سال بیشتر در رابطه با رفتار کودکانشان دقت کنند برای مثال کیف‌های کودکان را بررسی کنند چرا که گاهی دیده شده است بچه‌ها با پول تو جیبی خود این مواد را تهیه می‌کنند و این مواد در منزل آنها منفجر شده است.

صالحی گفت: در بسیاری از موارد دیده شده است که آسیب‌دیدگان شب چهارشنبه‌سوری افراد رهگذر هستند که البته آمار دقیقی نداریم ولی در کل اینگونه موارد را مشاهده کرده‌ایم که افراد هنگام رد شدن از محل آتش‌بازی یا کنجکاوی دچار آسیب شده‌اند و نقشی در آتش‌بازی نداشتند.

این فوق تخصص سوختگی به مردم توصیه کرد:‌ تا زمانی که شرایط ایمن وجود ندارد در شب چهارشنبه‌سوری جز در موارد اضطراری از منزل خارج نشوند و در صورت لزوم برای خارج شدن از منزل دست کم کودکان را همراه با خود نبرند.

وی خاطر نشان کرد: اینکه کسی بچه را در آغوش بگیرد و به صحنه‌ای برود که می‌داند به علت استفاده از مواد محترقه غیر ایمن خطرناک است اشتباه محض است چنانکه ما مواردی داشتیم که فردی بچه در آغوش داشته و در این صحنه‌ها حضور پیدا کرده است و ترکش مواد محترقه چشم کودک را کور کرده است.

صالحی افزود: چنانچه شما از بیمارستان فارابی یا بیمارستان‌هایی که مراکز چشم‌پزشکی دارند سوال کنید درمی‌یابید غالب کسانی که دچار حادثه شده‌اند نقشی در آتش‌بازی نداشتند یا رهگذر بودند یا تماشاچی پس بهتر است نه تماشاچی باشیم و نه در کنار حوادث قرار بگیریم.

این فوق تخصص سوختگی گفت: میخ یا شیشه مانند ترکش عمل می‌کند و اگر به بافت نرم مثل چشم برخورد کند قطعاً آسیب جدی ایجاد می‌کند چنانچه گاهی مشاهده شده است که قطع اندام در پی داشته است و یا به عمق اندام نفوذ می‌کند و برای حل مشکل چند جراحی لازم است.

وی تاکید کرد: گاهی مشاهده شده است که مواد محترقه و منفجره در دست فرد منفجر می‌شود و عضو مورد نظر ر ا کاملاً تخریب می‌کند که در این موارد راهی به جز قطع کردن اندام مورد نظر وجود ندارد و در حقیقت می‌توان گفت این مواد اثراتی مانند مواد منفجره جنگی دارد پس هم ترکش مواد و هم شدت انفجار مشکل‌ساز است.

صالحی تصریح کرد: گاهی نیز حرارت ناشی از انفجار باعث سوختگی می‌شود و این آثار انفجار تا سال‌ها در زندگی فرد خود را نشان می‌دهد و فرد را از نظر روحی و روانی متاثر می‌کند بنابر این نباید پنداشت که فقط تنها مشکل در زمان سوختگی روی می‌دهد.

این فوق تخصص سوختگی در رابطه با پاشیدن بنزین در آتش توسط افراد گفت: زمانی از نفت برای شعله‌ور کردن آتش استفاده می‌شد که درجه  اشتعال پایینی داشت ولی امروز بیشتر از بنزین استفاده می‌شود و همانطور که می‌دانید بنزین برای اشتعال نیازمند هیچ محرکی نیست و در هوای آزاد هم مشتعل می‌شود و در حقیقت یک ظرف حاوی بنزین یک بمب متحرک است.

وی افزود: بنابر این به هیچ وجه نباید از بنزین استفاده کرد چرا که آسیب آن بسیار زیاد است و اغلب سوختگی‌های عمیقی ایجاد می‌کند که نیاز به جراحی‌های ابتدایی برای درمان سوختگی و در ادامه جراحی‌های ترمیمی دارد.

صالحی گفت: مادامی که بنزین با این ضریب اشتعال بالا در دست قرار دارد ممکن است پیش از پرتاب و ریختن بنزین خودمان را در بر گیرد بنابر این باید دقت داشته باشیم که این آسیب‌ها به علت شدت زیاد که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود خود افراد عامل این کار را نیز قربانی مرگ می‌کند.
اخبار اجتماعی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------