مجری طرح احیای دریاچه ارومیه: میزان برداشت از منابع آب های تجدید پذیر باید به نصف برسد



اخبار,اخبار اجتماعی , خشکی دریاچه ارومیه

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: روند برنامه ریزی در استفاده از منابع آب های تجدید پذیر در کشور باید به گونه ای باشد که میزان برداشت از آنرا به نصف برساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در بیست و دومین جلسه کمیته تدوین برنامه ششم توسعه گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که منابع آب زیرزمینی آن به لحاظ میزان برداشت در حالت بحرانی قرار دارد، بنابراین میزان برداشت باید به نصف برسد.

کلانتری ادامه داد: برای تحقق این امر باید روند مصرف آب از بخش کشاورزی به صنعت تغییر یابد تا با توسعه صنعت از نیروی بیکار بخش کشاورزی نیز کاسته شود به طوری که سهم آب کشاورزی از حدود 90 میلیارد متر مکعب به یک سوم این مقدار برسد که یکی از راه حل های این امر افزایش 2.5 برابری بهره وری آب در بخش کشاورزی است.

کلانتری با اشاره به اهمیت محیط زیست و حفاظت از آن خواستار برخورد جدی از طرف سازمان محیط زیست با تخلفاتی که موجب وارد آمدن خسارت های غیرقابل جبران به محیط زیست می شوند، شد.

او با ارایه گزارشی کمی از وضعیت حوزه های آبخیز، منابع آب تجدید پذیر موجود و میزان آب های برداشت شده از این منابع در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب خواستار پیگیری جدی سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو در محوریت بخشیدن بحث آب در برنامه ششم توسعه شد.

کلانتری دو محور اصلی در پیشنهاد مواد قانونی برنامه ششم را حل چالش آب با دو رویکرد تعادل بخشی آب های سطحی و تعیین حقابه های زیست محیطی تالاب ها برشمرد.

در ادامه اعضای حاضر در جلسه به بحث در خصوص بحران آب و پیشنهاداتی در خصوص راهکارهای حل این بحران در طول برنامه ششم توسعه پرداختند.

بیست و دومین جلسه کمیته تدوین برنامه ششم توسعه با حضور مشاوران رییس سازمان محیط زیست، دبیر ستاد و مجری طرح احیای دریاچه ارومیه، روسای کارگروه های برنامه ریزی تخصصی و نمایندگان سایر دفاتر و سایر مدعوین در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

اخبار اجتماعی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------