ابتکار: سرنخ‌های سگ‌کشی پیدا شده‌اند



اخبار,اخبار اجتماعی , سگ‌کشی در شیراز

گروهی از حامیان و دوستداران حیوانات از تهران، قزوین، کرج و ورامین در اعتراض به سگ‌کشی در شیراز در مقابل سازمان حفاظت محیط‌زیست تجمع کردند.

به گزارش شرق معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جمع معترضان به سگ‌کشی در شیراز از حضور پرشور و احساس مسئولیت مردم نسبت به حیات حیوانات تشکر کرد و گفت: حیوان‌آزاری تحت هر شرایطی قابل‌قبول نیست و از طریق اداره کل محیط‌زیست استان فارس پیگیر موضوع هستیم.

وی ادامه داد: مدیرکل محیط‌زیست استان فارس اعلام کرد سرنخ‌هایی پیدا شده اما برخی از ابعاد موضوع روشن نیست زیرا شهرداری این مسئله را انکار می‌کند.

ابتکار با تأکید بر اینکه در حمایت از حقوق حیوانات یک خلأ قانونی وجود دارد گفت: در سازمان حفاظت محیط‌زیست قوانینی برای حیات‌وحش وجود دارد اما درخصوص حقوق حیواناتی مانند سگ و گربه قانونی مستقیم دیده نشده است ازاین‌رو در تلاش هستیم چارچوبی قانونی در راستای حمایت از حقوق حیوانات تعریف کنیم تا در زمان وقوع چنین مواردی تکلیف روشن باشد.

سیداحمد نبوی، مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان حفاظت محیط‌زیست، در جمع معترضان به سگ‌کشی در شیراز گفت: این سازمان در نامه‌ای به دادگستری شیراز خواستار مجازات عاملان سگ‌کشی در شیراز شده است.  مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان حفاظت محیط‌زیست در تجمع تهران با بیان اینکه این سازمان تا پیداشدن عاملان سگ‌کشی و برخورد با این رفتار نادرست در کنار معترضان است، گفت: این سازمان نامه‌ای برای دادگستری شیراز تهیه و ارسال کرده و در آن خواستار مجازات خاطیان شده است.

وی با تأکید بر اینکه این سازمان تا رسیدن به نتیجه نهایی در کنار شما قرار دارد، گفت: باید تدبیری اندیشیده شود تا با این حیوانات به‌درستی برخورد شود و حیوانات مبتلا به بیماری شناسایی و به‌طور صحیح جمع‌آوری شوند.

همچنین اعتراض‌کنندگان به سگ‌کشی طوماری را برای متوقف‌کردن این حرکت غیرانسانی امضا کردند.

محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی نیز در جمع تجمع‌کنندگان گفت: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به مدیرکل محیط‌زیست استان فارس از وی خواست تا شناسایی عاملان این حرکت غیرانسانی پیگیر ماجرا باشند و عاملان را بعد از شناسایی به مراجع قضائی معرفی کنند.

درویش ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در عین حال دستورالعملی را توسط دفتر صید و شکار تهیه و منتشر کرده که در آن تکالیفی برای مقابله با سگ‌ها و تمام حیوانات بی‌صاحب که در محیط‌های شهری تردد می‌کنند، مشخص کرده است.

وی خاطرنشان کرد: باید با روش‌های اخلاقی به سمت عقیم‌سازی سگ‌ها و شناسایی حیوانات مبتلا به بیماری هاری پیش رویم تا جمعیت آنها قابل کنترل باشد، اگر سیستم زباله در سطح شهرها سامان یابد قطعا غذای این حیوانات کمتر می‌شود و این روشی در کنترل جمعیت این حیوانات خواهد بود.

درویش با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل افزایش سگ‌ها کاهش جمعیت دشمن‌های طبیعی آنها مانند پلنگ است که بر این اساس چرخه طبیعی به هم خورده است، گفت: درخواست سازمان محیط‌زیست این است که زباله‌های شهری ساماندهی شود، به‌طوری‌که در اختیار حیوانات بی‌صاحب مانند سگ‌ها قرار نگیرد و از شهروندان می‌خواهیم در ساعت مشخص زباله‌های خود را برای جمع‌آوری بیرون از منازل قرار دهند.

درویش همچنین در جمع اعتراض‌کنندگان به سگ‌کشی در شیراز گفت: قطعا تاریخ حیات‌وحش ایران بعد از این اجتماع اعتراضی به سگ‌کشی تغییر خواهد کرد و حفاظت از محیط‌زیست جزء وظایف قانونی تلقی خواهد شد.

وی افزود: از طریق مراجع قانونی پیگیر موضوع هستیم و در تلاشیم نه‌تنها کسانی که این کار غیرانسانی را انجام دادند مجازات شوند، بلکه افرادی که دستور اجرای چنین کاری را دادند نیز به مجازات خود برسند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی گفت: شیوه‌نامه‌ای در سازمان محیط‌زیست تهیه شده که در آن تلاش کردیم مطابق تجربه‌های موفق در جهان که به‌صورت علمی انجام شده‌اند نسبت به رفتار با اینگونه حیوانات برخورد کنیم. در تلاشیم این شیوه‌نامه از طریق وزارت کشور ابلاغ شود تا مسئله‌ای مانند این حرکات غیرانسانی در کشور ریشه‌کن شود.

درویش با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی وضعیت حیات در کنار معترضان است، گفت: سازمان می‌تواند از نهادهای ذی‌ربط که به‌نوعی در ماجرا دخیل بودند، بخواهد به تکالیف قانونی خودشان عمل کنند.

این گزارش می‌افزاید، اخیرا فیلمی کوتاه در شبکه‌های مجازی منتشر شده که در آن چهار نفر در حال تزریق ماده‌ای (که نوع آن مشخص نیست) به یک قلاده سگ برای کشتن این حیوان هستند که انتشار این فیلم در شبکه‌های مختلف، اعتراض دوستداران حیات‌وحش را برانگیخته است.

29 فروردین حدود 200 نفر از دوستداران محیط‌زیست و حامیان حیوانات در مقابل شهرداری مرکزی شیراز تجمع کردند و حرکت غیرانسانی سگ‌کشی را مغایر با حقوق حیوانات دانستند.

روز گذشته هم حدود 300 نفر از معترضان به این حرکت غیرانسانی در مقابل سازمان حفاظت محیط‌زیست تجمع کردند و خواستار متوقف‌کردن کشتار سگ شدند. تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی با مضمون نظافت و پاکیزگی شهر به کشتن سگ‌ها نیست، مرا نکشید، زبان بی‌صدایمان باشید، کشتار تعطیل، عقیم‌سازی به اضافه واکسیناسیون، عاملان سگ‌کشی شیراز باید مجازات شوند، خشونت علیه حیوانات را متوقف کنید و سگ‌های کشورم را نکشید در دست داشتند.

اهم مطالبات تجمع‌کنندگان توقف سگ‌کشی، شناسایی و مجازات عاملان کشتار سگ‌ها در شیراز، کمک به ایجاد پناهگاه و واکسیناسیون به‌جای کشتن سگ‌ها، اجرای قانون حمایت از حقوق حیوانات، زجرکشی و آزار حیوانات در کل ایران متوقف شود، اجرای قانون مجازات و منع حیوان‌آزاری و توقف کشتار، در اسلام هیچ جایی نگفته است به حیوانات آزار برسانند، ایجاد پناهگاه و عقیم‌سازی، هیچ‌کس حق ندارد موجوداتی را که تسبیح‌گوی خدا هستند آزار دهد، شهرداری نباید سگ بکشد و بررسی مجدد پرونده خرس‌های سمیرون بود.

سازمان حفاظت محیط‌زیست مخالف کشتار بی‌رحمانه حیوانات است
مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست، در این تجمع با محکوم‌کردن سگ‌کشی در شیراز گفت: این سازمان کشتار بی‌رحمانه حیوانات را محکوم می‌کند و این موضوع را با جدیت از مراجع قضائی پیگیری می‌کند. وی با اشاره به اینکه ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند و سازمان حفاظت محیط‌زیست عضو این ستاد است، گفت: دستورالعمل کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری از جمله سگ‌های بی‌سرپرست در سال 87 تدوین شد.

مطالبه سازمان حفاظت محیط‌زیست، روش عقیم‌سازی است
مقدم با تأکید بر اینکه طبق این دستورالعمل سگ باید با روش‌های انسانی زنده‌گیری شود و در محل‌هایی که برای زنده‌گیری درنظر گرفته شده است؛ نگهداری شود، افزود: سلامت و بیماری سگ‌ها زیرنظر دامپزشک تأیید شود و اگر براساس نظر دامپزشک بیماری ناعلاج حیوان تشخیص داده شود، باید روش مرگ با ترحم اجرا شود.

مقدم تأکید کرد: این سازمان طی مکاتبات متعدد از دبیرخانه مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان خواستار اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری شده است.
وی با تأکید بر اینکه مطالبه سازمان حفاظت محیط‌زیست روش عقیم‌سازی است، تصریح کرد: عقیم‌سازی باید براساس اصول کارشناسی باشد و در مواقعی که عقیم‌سازی و رها‌سازی مشکلاتی را به وجود می‌آورد باید حیوان در محلی نگه‌داری شود.

گفتنی است، در پایان این تجمع نمایندگان معترضان در نشست مشترک با مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست پیشنهادات خود را مطرح کردند. تصویب قانون منع حیوان‌آزاری، عقیم‌سازی گروهی، انتقاد از موانع ایجادشده برای فعالیت سمن‌ها، تشکیل کارگروه مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست، شهرداری، دامپزشکی و تشکل‌های مردم‌نهاد و فرهنگ‌سازی ازجمله این پیشنهادات بود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تمام مسئولیت این مسئله برعهده شهرداری است و شوراها و دهیاری‌ها ناظر بر آن هستند و سازمان محیط‌زیست به‌طور مستقیم در چنین موضوعاتی تکلیف قانونی ندارد اما چون مدافع حقوق حیوانات هستیم به این مسئله ورود می‌کنیم و از تمام ظرفیت سازمان برای روشن‌شدن این مسئله استفاده خواهیم کرد. معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: در برابر احساسات شما و به‌نتیجه‌رسیدن مطالباتتان احساس مسئولیت می‌کنیم و مطمئن باشید این مسئله به حال خود رها نمی‌شود. ابتکار گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که داریم، سال گذشته بخش‌نامه‌ای در زمینه حقوق سگ‌ها و حیوانات موذی مانند گربه و موش در محیط‌های شهری تهیه شده است.

وی ادامه داد: با توجه به درنظرگرفتن حقوق این حیوانات برخی از آنها از لحاظ بهداشتی تهدید برای جامعه به حساب می‌آیند، بنابراین نحوه مدیریت این حیوانات بسیارمهم است که اگر حیوانات بیمار به حال خود رها شوند می‌توانند ناقل بیماری به انسان باشند.

 

اخبار اجتماعی - شرق

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------