وزیر بهداشت: لزوم سختگیری در زمینه مرگ مادر و کودک



اخبار,اخبار اجتماعی ,زایمان طبیعی

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به نقش موثر ماماها در ترویج زایمان طبیعی اشاره کرد و افزود: وجود مشکل جمعیت توهم نیست، بلکه نگاه کاملا هوشمندانه ملی در جهت استقلال و امنیت کشور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید در زمینه مرگ مادر و کودک به ویژه مادران بسیار سختگیری کرد و تاکنون برای مرگ مادر سردشتی چهار تیم ویژه بررسی اعزام کرده ایم تا اطمینان حاصل شود که کوتاهی روی نداده است.

کاهش 10 درصدی زایمان سزارین
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دکتر هاشمی در مراسم گرامیداشت روز ماما افزود: از زمانیکه زایمان طبیعی رایگان شده بیش از 400 هزار زایمان طبیعی انجام شده و آمار سزارین 10 درصد کاهش یافته است.

وی با تاکید بر وجود اتاق زایمان طبیعی در بیمارستان ها و کلینیک ها گفت: بدون هیچ ملاحظه ای نباید به بیمارستانی که امکانات وسیع برای اتاق زایمان طبیعی در نظر نگرفته است مجوز داد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: در بیشتر بیمارستان های تهران برای کسب درآمد بیشتر، اتاق های زایمان طبیعی کمتر و بخش سزارین بیشتر مورد توجه است؛ در حالیکه اگر بیمارستانی می خواهد بخش زنان داشته باشد باید برای زایمان طبیعی و بی درد و زایمان در آب امکانات لازم را داشته باشد.

هاشمی با اشاره به تعرفه ها و تمهیدات خوبی که در کتاب ارزش نسبی خدمات برای گروه ماما در نظر گرفته شده است گفت: در بخش سختی کار حدود هشت گروه زیرمجموعه پزشکی از جمله کارکنان آزمایشگاه، رادیولوژی و ماماها درخواست سختی کار داشته اند که ما این درخواست ها را برای هیئت دولت فرستاده ایم، اما باید شرایط سخت دولت را نیز در نظر داشت؛ سال گذشته این موقع نفت را 108 دلار و امسال 50 دلار می فروشیم، باید قدر داشته هایمان را بدانیم و شرایط کشور و منافع ملی را نیز در نظر داشته باشیم.

تاکید بر نقش موثر ماماها در ترویج زایمان طبیعی
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به نقش موثر ماماها در ترویج زایمان طبیعی اشاره کرد و افزود: وجود مشکل جمعیت توهم نیست، بلکه نگاه کاملا هوشمندانه ملی در جهت استقلال و امنیت کشور است.

هاشمی گفت: دیدگاه متعصبانه زمانی است که موضوع اشتغال و ازدواج را جدی نگیریم، بانک‌ها به کمک نیایند و مجلس قوانینی را در این خصوص تصویب نکند؛ من در جلسه‌ای خصوصی با رئیس‌ جمهور درباره استفاده وزارت بهداشت از بخشی از دارایی بلوکه‌ شده کشور در برخی بانک‌ها پیشنهادی دادم و ایشان سرسختانه بر این موضع تأکید کردند که باید به فکر حفظ آن منابع باشیم تا در ادامه بتوانیم برای اشتغال هزینه کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه به موضوع آموزش ماماها نیز اشاره کرد و بر ضرورت انجام زایمان طبیعی به وسیله آن‌ها تاکید کرد.

هاشمی از دکتر آقاجانی معاون درمان خود خواست تا به معاون توسعه وزارتخانه بخشنامه کند چنانچه بیمارستانی اتاق زایمان ندارد ادامه کار ندهد.

کاش در گروه پرستاری نیز رفتارهایی شبیه گروه مامایی رخ می‌داد
وی در ادامه به مشکلات بخش پرستاری نیز اشاره کرد و گفت: ای کاش در گروه پرستاری نیز رفتارهایی شبیه آنچه در گروه مامایی رخ می‌دهد شاهد بودیم و آن ها قضیه را سیاسی نمی‌کردند و کار به جای فشار و زورگویی از مسیر عقلانیت پیش می‌رفت زیرا تجربه نشان داده است که افراد تندرو و زورگو هیچ‌وقت به نتیجه نمی‌رسند و در فضای غبارآلود نیز کسی به حق خودش نمی رسد.

هاشمی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از ماماهایی که اشتغال ندارند در دست نیست افزود: امسال سامانه ای برای ثبت نام و اعلام نیاز ماما در کشور راه اندازی می شود تا آمار دقیق شاغلان و بیکاران این حوزه مشخص و بر اساس نیازهای کشور ساماندهی شود.

وزیر بهداشت گفت: برای بکارگیری و ارائه خدمات بهتر ماماها می توان از ماماها بجای پرستاران بخش زنان استفاده کرد و از پرستاران در بخش‌های ویژه مثل ارائه خدمت برای هزار و 500 تخت ویژه ای که وزارت بهداشت می خواهد راه اندازی کند استفاده کرد.

 

اخبار اجتماعی - خبرگزاری صدا و سیما

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------