خیال ناراحت"غذا و دارو" از "خمیرمرغ"



اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان غذا و دارو

رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به تاثیر مخرب قاچاق فرآورده‌های سلامت محور بر سلامت مردم در تاکیدی چند باره مبنی بر آنکه استفاده از خمیرمرغ فعلی در فرآورده‌های پروتئینی به هیچ وجه مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست، گفت: سختگیری‌های‌مان در این حوزه آن قدر ادامه خواهد یافت که خیال‌مان از صحت و سقم این فرآورده راحت شود.

به گزارش ایسنا، دکتر رسول دیناروند در این باره گفت: متاسفانه تخلفات در حوزه سلامت همواره و در همه زمینه‌ها کم و بیش وجود دارد.

وی با بیان اینکه قاچاق فرآورده‌های سلامت محور بر سلامت مردم تاثیر مستقیمی دارد، افزود: تاثیر این مهم به مراتب بیشتر از آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی است و لذا در این زمینه نگرانی جدی از آسیب رسیدن به سلامت مردم وجود دارد.

دیناروند در ادامه تصریح کرد: تخلفات هم دغدغه دیگری است که مردم در سطح تولید و عرضه با آن مواجهند یعنی برخی از تولید کنندگان برخلاف مجوزی که دریافت می‌کنند، عمل کرده و از مواد زیان‌آور در فراورده‌های تولید خود استفاده یا کالاهایی را که باید درخط تولید مردود شود را وارد بازار می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: چنانچه ما در تمام فرآورده‌ها بحث کنترل کیفیت داریم و تولیدکنندگان موظف به بررسی‌های لازم برای سلامت محصول خود هستند، اما ممکن است با وجود آگاهی از تخلفات مرتکب آنها شوند.

دیناروند با بیان اینکه البته تعداد متخلفان بسیار کمتر از تولید کنندگان منصف است، خاطرنشان کرد: صدها شرکت در صنایع لبنی و غذایی در کشور وجود دارند که صدها فرآورده سالم و بهداشتی تولید می‌کنند و تعداد فرآورده‌هایی که مشمول این تخلفات هستند واقعا اندک هستند.

وی گفت: به هرحال نظارت‌های ما هرگز قطع نشده است، یعنی نظارت ما در مورد فرآورد‌ه‌های غذایی، لبنی و گوشتی تشدید هم شده و مطمئنا برای ما اولویت‌های غذایی مردم مهم‌تر از حوزه‌های دیگر است و بر هر آنچه که قوت مردم را شامل می‌شود نظارت‌های بیشتری اعمال می‌کنیم.

دیناروند در بخش دیگری از سخنانش استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این زمینه بین سه دستگاهی که بر این فرآورده نظارت دارند تفاهمی حاصل نشده است. همچنین سازمان دامپزشکی دستگاه ناظر بر تولید خمیر مرغ است و سازمان غذا و دارو ناظر بر تولید فرآورده گوشتی است که از خمیر مرغ استفاده می‌کنند. هنوز این سازمان از سلامت بخشی از خمیرمرغ تولیدی تحت نظارت دامپزشکی اطمینان حاصل نکرده است. خمیر مرغی هم که بر آن نظارتی وجود ندارد بدیهی است که به هیچ وجه مورد تایید ما نیست.

دیناروند با تاکید بر اینکه سختگیری‌های سازمان غذا و دارو در این حوزه آن قدر ادامه خواهد یافت که خیالمان از صحت و سقم این فرآورده راحت شود، اظهار کرد: مطلب بعدی که نگرانی‌های ما به آن اختصاص می‌یابد آلاینده‌های ناشی از خاک همچون فلزات سنگین، نیترات ناشی از کود و آلاینده‌های ناشی از سموم است.

وی افزود: به نظر ما کار اصلی را در این بخش باید با آموزش کشاورزان انجام داد. همچنین باید به صورت علمی به آن‌ها آموخت که کشاورزان کی، چه میزان و اصولا از چه سمی برای محصولات خود استفاده کنند .

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دیناروند تاکید کرد: به نظر ما باید استفاده از سموم با مجوز و مشورت یک متولی صاحب نظر صورت بگیرد نه اینکه خود کشاورز برای مقدار، میزان، زمان و نوع سموم مورد استفاده تصمیم بگیرد. البته کار مشترکی بین سازمان‌های حفظ نباتات، استاندارد و غذا و دارو انجام شده است که نتیجه آن تعیین حد مجاز استفاده از سموم است.

وی در پایان گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف شده است نظارت‌هایش را تقویت کند و امیدواریم این وزارتخانه از شبکه‌های استانی خود برای حمایت از سلامت مردم بهره‌مندی لازم را داشته باشد.

اخبار اجتماعی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------