ام اس در ایران و جهان در حال افزایش است و معلوم نیست چرا/ هنوز برخی ام اس را واگیردار می دانند



اخبار,اخبار اجتماعی ,بیماری ام اس

در نشست خبری هفته جهانی بیماری ام اس عنوان شد که هنوز جامعه شناخت کافی از این بیماری ندارد و مسائل اجتماعی مانند طلاق و بیکاری بیشتر این بیماران را آزار می دهد.

به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری انجمن ام اس ایران به مناسبت هفته جهانی این بیماری برگزار شد.

در این نشست،محمد علی صحراییان، نایب رییس انجمن ام‌اس ایران با اشاره به اینکه چون بیماری ام اس جوانان گروه سنی 20 تا 40 سال را شامل می شود گفت: بیماری ام اس نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا رو به افزایش است و هنوز دلیل آن مشخص نیست.

او ادامه داد: باید بتوانیم بیماری که دچار این بیماری شده را ابتدا به مرحله پذیرش برسانیم چون هنوز جامعه شناخت کافی نسبت به این بیماری ندارد.

صحراییان با اشاره به تجربه خود در مواجهه با این بیماران گفت: متاسفانه بیماران از من سوالاتی می کنند که متوجه می شوم هیچ شناختی از آن ندارند مثلا عده زیادی آن را واگیردار می دانند یا اینکه تصور می کنند با ابتلا به این بیماری بعد از چند سال از دنیا می روند.

او در مورد طرح تحول سلامت برای بیماران ام اس گفت: تا قبل از این، هر بیمار مبتلا به ام اس اگر به بیمارستان دولتی می رفت تمام هزینه های او رایگان بود و خوشبختانه این طرح هم بسته ای برای بیماریهای خاص دارد که امیدوارم به زودی اجرا شود تا دیکر مشکلات کمتر شود.


مشکلات اجتماعی بیماران
در ادامه هژیر سیکارودی عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران با تشریح جزئیات و روش‌های شیادی درمان ام اس در کشور هرگونه ابتلا به این بیماری بر اثر استفاده از آهن غنی شده در نان را تکذیب کرد.

او ادامه داد: هیچ بیمار ام اس مانند هم نیست و نمی توان شیوه ابتلا را به طور صددرصد اعلام کرد برای همین ، درباره ادعاهایی که مطرح شده بود مبنی بر اینکه آهن غنی شده در نان کشور باعث شیوع ام‌اس می‌شود درست نیست.

او گفت: البته برخی کمبودهای ویتامینی از جمله ویتامین D از جنبه علمی می‌تواند تداخلاتی را ایجاد کند ولی هیچ کدام از این نظریه‌ها مبنی بر شیوع بیماری ام اس در کشور نیست و آمار شیوع این بیماری در ایران همانند دیگر کشورها رو به افزایش است.
سیکارودی گفت: شاید آهن زیاد برای بدن مضر باشد اما دلیلی بر شیوع افزایش ام اس در کشور نیست.


او ادامه داد: در اوایل دهه 50 بیمار ام اس شناخته شد و بسیار نادر بود. البته شاید برخی‌ها عنوان کنند ابزارهای تشخیصی در آن زمان محدود بود.

عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران گفت: متاسفانه درمان‌های کاذبی را برای برخی بیماران انجام می‌دهند و در نهایت بیمار تصور می‌کند که بهبود یافته است در حالیکه بعد از چند ماه دوباره عوارض بیماری ام اس به سراغش می‌آید، بنابراین چنین درمان‌هایی برای بیماران ام‌اس وجود ندارد و باعث می‌شود سیر بهبودی و کاهش روند پیش‌رونده این بیماری دچار اختلال شود.


او تاکید کرد: خوشبختانه در زمینه دارو فعلا بیماران مشکل ندارند بلکه آن چیزی که بیشتر آنها را اذیت می کند مسائل اجتماعی بعد از این بیماری مانند طلاق و بیکاری است که باید حل شود.

سیکاروی گفت: باید ساختمانهای شهر به گونه ای باشند که همه معلولان و بیماران ام اس بتوانند از آن استفاده کنند اما هنوز در این زمینه مشکل داریم.

نیاز به کار
همچنین سیدحسین وزیری مدیرعامل انجمن یکی از مشکلات این بیماران، داشتن شغل مناسب است و دستگاههای مسئول بخشی از مشاغلخاص خود را به این بیماران اختصاص دهند.

او با اشاره به اینکه بیش از 16 سال است که انجمن تشکیل شده ادامه داد: کسانی که عضو انجمن می‌شود از سرویس و خدمات مددکاری در حوزه دارو و درمان استفاده می‌کند و دو سوم 22 هزار نفر عضو انجمن ایران را زنان و یک سوم را مردان تشکیل می‌دهند.
وزیری ادامه داد: نظام جامع مراقبت از بیماران ام اس طراحی شده و توسط دکتر صحراییان به وزارت بهداشت معرفی شده است. قرار است پس از تأیید، درمانگاه جامع برای مبتلایان به ام اس،

ایجاد و خدمات فیزیوتراپی در منازل به آ‌نها ارائه شود همچنین برای بیمارانی که 15 تا 20 سال در منزل بوده‌اند اسکان موقت در نظر گرفته خواهد شد همچنین در نظام جامع مراقبت از بیماران بتوانیم خدمات توانبخشی را به آنها ارائه دهیم.


او ادامه داد: 34 انجمن رسمی در مراکز استان‌ها وجود دارد و 10 انجمن هم در حال تشکیل است برخی مراکز استان‌ها مانند زنجان، تبریز و اصفهان امکانات خوبی و برخی نیز نیاز به حمایت دارند.

او گفت: برخی بیماران توانایی کار دارند و ترجیح می‌دهند کار خود را رها کنند و برخی دیگر هم ساعات کاری خود را کاهش می‌دهند اما برای کسانی که توانایی کار دارند و شغلی ندارند ما یک فایل شغل‌یابی در نظر گرفته‌ایم که مشخصات و تخصص آنها را در آن درج می‌کنیم و با برخی مؤسسات خصوصی و دولتی مذاکره شده است تا در صورت نیاز و توانایی کارپذیر این افراد به مؤسسات معرفی شوند.

 

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------