ساخت‌وساز در فضای سبز «چیذر» با مجوز و طراحی شهرداری!



شهرداری می‌بایست به عنوان مجری طرح جامع تهران در مقابل تغییر کاربری زمین هایی از این دست واکنش نشان داده و شرایط تبدیلشان به فضای سبز را فراهم آورد اما نه تنها اینچنین نشده بلکه می‌بینیم با بلوک بندی بخش های دیگر این زمین، رسما به استقبال ساخت و ساز در این محدوده رفته است.

آن گونه که تصاویر نشان می‌دهد، در سالهای اخیر در منطقه‌ای که پیشتر پوشیده از درخت بوده دو آپارتمان بلند مرتبه سربرآورده‌اند؛ ساخت‌وسازی غیرمجاز که طراحی شهرداری برای منطقه نشان از تداومش دارد!

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران امروز در حالی در شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت تا پاسخگوی برخی ابهامات درباره تخلفات صورت گرفته در ساخت یک هتل باشد که در روزهای گذشته، اظهارنظرهایی از جانب برخی اعضا مبنی بر استیضاح وی در صورت قانع کننده نبودن توضیحاتش مطرح شده بود.

این نشست با سخنان برخی اعضا و در ادامه توضیحات شهردار همراه بود و آن گونه که خبر می‌رسد، دو طرف فرصتی به یکدیگر دادند تا گزارش های خود را تکمیل نموده و بررسی های ویژه ای ترتیب دهند تا ابهامات رفع شود؛ بررسی‌هایی که به گفته مهدی چمران، رئیس شورا،  محدود به هتل اسپیناس 2 نیست: «تنها تخلف این بنا مطرح نیست بلکه هدف اصلی بیان تخلفاتی است که در حوزه ساخت و ساز رخ می‌دهد.»

از جمله این تخلفات، ساخت‌وسازی است که در محفضای سبز وسیعی در یکی از بهترین مناطق تهران صورت گرفته و ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران آن را غیرقانونی خوانده و در روزهای گذشته در تذکری کتبی به شهرداری تهران، خواستار پاسخگویی این نهاد درباره آن شده است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 
قناعتی در این باره به «تابناک» می‌گوید: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حفظ فضای سبز که در هفدهم اسفندماه سال گذشته بیان شد، انتظار می‌رفت که مسئولان نسبت به اجرای فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی اهتمام ویژه داشته باشند، حال آنکه می‌بینیم فضای سبزی در خیابان اندرزگو نبش چیذر واقع در منطقه یک وجود دارد که در پهنه‌بندی G111 (فضای سبز عمومی) قرار دارد، اما متاسفانه شهردار منطقه بخشی از این فضای سبز را بلوک بندی و نسبت به ساخت و ساز اقدام کرده است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه ساخت بلوک اول در این منطقه پایان یافته و به زودی بلوک دوم نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، می‌افزاید: شهردار منطقه یک عنوان داشته است که مالکان این فضا با اخذ رأی از دیوان عدالت اداری نسبت به ساختمان‌سازی اقدام کرده‌اند، در حالی که مقام معظم رهبری در بیانات خود درخصوص حفظ فضای سبز عنوان داشتند که در این فضاها حتی نباید حوزه علمیه ساخته شود و جای سوال است که چرا مسئولان رأی بر ساخت مجتمع مسکونی در پهنه G111 را داده‌اند.

اما عجیب تر از ساخت دو سازه در این محدوده آنجاست که می‌بینیم قسمت های دیگر این پهنه سبز هم بلوک بندی شده و دیر یا زود با قطع درختان، ساخت و ساز در آنها آغاز خواهد شد؛ موضوعی که در سخنان قناعتی هم مورد توجه قرار گرفته و در نقشه های شهرداری تهران نیز به وضوح قابل مشاهده است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهرداری تهران

 
این در حالی است که اگر به سراغ آرشیو تصاویر ماهواره‌ای منطقه برویم، درخواهیم یافت که تا چند سال پیش، محدوده‌ای که امروزه در آن آپارتمان سبز شده، پوشیده از درختانی سر سبز بوده و چه بسا همین دلیل موجب شده که قانون گذار در زمان تصویب طرح تفصیلی جامع تهران، این محدوده را در پهنه بندی فضای سبز عمومی قرار داده است.

معنای این پهنه بندی نیز چیزی نیست جز ممنوعیت ساخت و ساز در این محدوده که بر اساس پیش‌بینی‌های قانون‌گذار، شهرداری را مکلف می‌کند در صورت آنکه این فضاها مالکی داشته باشند، آن را تملک نموده و به فضای سبز تبدیلش کند.

بر این اساس شهرداری می‌بایست به عنوان مجری طرح جامع تهران در مقابل تغییر کاربری زمین هایی از این دست واکنش نشان داده و شرایط تبدیلشان به فضای سبز را فراهم آورد اما نه تنها اینچنین نشده بلکه می‌بینیم با بلوک بندی بخش های دیگر این زمین، رسما به استقبال ساخت و ساز در این محدوده رفته است؛ ساخت و ساز در زمینی که می‌بایست بوستان عمومی شود و هرگونه کاربری دیگری در آن غیرقانونی است.

همین موضوع موجب شده که عضوهیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری کتبی به شهرداری خواستار پاسخگویی مسئولان این نهاد نسبت به این تخلفات آشکار شود. تذکری که بر اساس قانون شهرداری موظف است به آن کتبا پاسخ بگوید و اگر پاسخش قانع کننده نباشد، به احضار شهردار به شورا و طی مراحل دیگر قانونی گره خواهد خورد.

در پایان گفتنی‌ست «تابناک» آمادگی دارد که پاسخ مسئولان شهرداری به این مطلب را برای روشن شدن افکار عمومی منتشر نماید.

اخبار اجتماعی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------