اصرار عجیب تجار اندونزی برای فروش «روغن پالم» به ایران (+سند)



به گفته سازمان بهداشت جهانی، شواهد قانع کننده ای وجود دارد که نشان می دهد مصرف پالمتیک اسید احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد و به همین خاطر نیز وزارت بهداشت کشورمان در اقدامی قاطع به موضوع سالها استفاده از این روغن ارزان در صنایع لبنی پایان داد.

در این نامه که توسط معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران ارسال شده، از حضور هیات بخش خصوصی اتاق بازرگانی اندونزی در تهران و مذاکره در خصوص موضوعات مختلف از جمله نفت و گاز، کود شیمیایی والبته روغن نخل خبر داده شده است.

به گزارش صبحانه، روغن پالم واژه یا به عبارتی ماده ای است که اگر چه جدید نیست اما در چند ماه اخیر وارد حوزه گسترده واژه های نگران کننده در ذهن ایرانیان شده است و با گذشت چند ماهی از صحبت های وزیر بهداشت درباره حضور پالم در صنایع لبنی، واکنشها نسبت به آن آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.

روغن پالم یا نخل نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌ شود. به‌ کارگیری روغن نخل به‌عنوان سوخت گیاهی از چند سال اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن هم شده ‌است. کشور مالزی بزرگ‌ ترین تولیدکننده روغن نخل در دنیا است و در اکثر خیابانهای شهرهای مالزی این درخت به فراوانی دیده می شود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، شواهد قانع کننده ای وجود دارد که نشان می دهد مصرف پالمتیک اسید احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد و به همین خاطر نیز وزارت بهداشت کشورمان در اقدامی قاطع به موضوع سالها استفاده از این روغن ارزان در صنایع لبنی پایان داد.

اما طی سال گذشته، نامه ای از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خطاب به روسای اتاق های بازرگانی استانهای مختلف کشور ارسال شده که خبر از حضور هیئتی در ایران برای فروش روغن پالم می دهد.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,روغن پالم

 نامه سال گذشته در خصوص سفر هیئت اندونزیایی


بر اساس این نامه، اعلام شده بود که با هماهنگی انجام شده با اتاق بازرگانی اندونزی، هیئتی در تاریخ 18 تا 22 مهرماه برای گسترش صنعت توریسم، انرژی، قطعات یدکی خودرو، صنایع هوایی، بانکداری الکترونیک، روغن پالم و تجارت عمومی عازم ایران شدند.

با گذشت چند ماه از نامه فوق، مجددا اتاق بازرگانی ایران در نامه ای به اعضای این اتاق، با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به اندونزی و فراهم شدن زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور، از برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور خبر داده است که در روزهای 2 و 3 خرداد برگزار شده است.

در ادامه این نامه که توسط علی اکبر فرازی معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران ارسال و نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، از حضور هیات بخش خصوصی اتاق بازرگانی اندونزی در تهران و مذاکره در خصوص موضوعات مختلف از جمله نفت و گاز، کود شیمیایی والبته روغن نخل خبر داده است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,روغن پالم

 
با توجه به وفور تولید روغن پالم در شرق آسیا، طرح مجدد چنین موضوعی از سوی هیئت اندونزیایی چیز عجیبی محسوب نمی شود اما با توجه به افت شدید استفاده از روغن پالم در کشور و ورود آن برای استفاده در حوزه هایی خاص و محدود چون صابون سازی و مانند آن، دلیل تمایل و اصرار چندین باره یک هیئت خارجی برای مذاکره در این خصوص قابل تامل است.

 

اخبار اجتماعی - صبحانه

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------