آماری نگران کننده درباره بچه مدرسه ای ها



اخبار,اخبار اجتماعی , سیگار کشیدن

در یک پژوهش میدانی در پنج شهر تهران، اصفهان، شیراز، رشت و ابهر مشخص شد که ۸۵ درصد از افراد سیگاری دارای والدین سیگاری هستند و ۲۵ درصد آنان توسط دوستان خود با سیگار آشنا می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مجید ابهری گفت: این رفتار شناس اجتماعی فروش دانه‌ای سیگار را یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش جوانان به سیگار در ایران دانست و خاطر نشان کرد: فروش سیگار به صورت دانه‌ای در مغازه ها و عرضه آن در دکه های روزنامه فروشی باعث افزایش گرایش در جوانان شده است که در اکثر کشورهای جهان این کار ممنوع است و با آن مقابله می شود.

وی با اشاره به اینکه کم کاری رسانه ها در زمینه مصرف دخانیات یکی از دلایل افزایش آمار مصرف سیگار در جامعه ایران است، افزود: متاسفانه سن مصرف سیگار در کشور به ۱۲ سال رسیده است و ۶۵ درصد از جوانان در راه مدرسه با سیگار آشنا می‌شوند و ممکن است در آینده آسیب جدی ببینند چرا که ۹۷ درصد از معتادان ابتدا با سیگار اعتیاد خود را شروع کردند.

ابهری یادآور شد: در پژوهش انجام شده، زنان ۳۵ درصد از مصرف کنندگان سیگار را به خود اختصاص دادند که ژست گرفتن، امروزی نشان دادن و بزرگتر از سن خود بودن از دلایل گرایش آنان به سیگار است.

بنیان گذار آسیب شناسی اجتماعی در کشور سیگار را دروازه ورود به باتلاق اعتیاد دانست و تصریح کرد: ممنوع کردن سیگار و مصرف آن در اماکن عمومی، مراکز خرید و مبارزه با عرضه نخی سیگار در مغازه و دکه های روزنامه فروشی می تواند از اقدامات موثری در پیشگیری از مصرف سیگار باشد.

ابهری در پایان توصیه کرد: برقراری کلینیک‌های ترک سیگار به طور رایگان در مناطق مختلف شهر، سازمانهای دولتی، تشدید جریمه مصرف کنندگان سیگار در مکان‌های عمومی پیشنهاد کاربردی در جهت کاهش مصرف و اعتیاد به سیگار است. همچنین انجام برنامه ها و فعالیتهای آموزشی و فرهنگی برای بیان زیان‌ها و آسیبهای مصرف سیگار می‌تواند راهکار بسیار موثری در این زمینه باشد.

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------