اگر ویزیت بیمارتان کمتر از 15 دقیقه طول کشید، آب خنک میل نمایید!



اخبار,اخبار اجتماعی ,مدت زمان معاینه پزشکان

به نظر می‌رسد جز هزینه های صورت گرفته برای تهیه و تنظیم و ابلاغ این مصوبه، برنامه وزارت بهداشت برای رساندن مدت زمان معاینه پزشکان کشورمان به استانداردها رهاوردی نخواهد داشت و حتی ممکن است موجب جنجال آفرینی نیز بشود؛ جنجال ناشی از تقابل پزشکان و بیمارانی که معتقدند پزشک، کم کاری کرده و متخلف است.

تا کنون طولانی ترین ویزیتی که در مراجعه به پزشکان داشته‌اید چند دقیقه بوده و کلا فکر می‌کنید ویزیت بیمار می‌بایست چند دقیقه طول بکشد؟ نظر مسئولان وزارت بهداشت در این باره را بخوانید تا تفکراتتان متحول شود!

در شرایطی که گرانی بنزین و دیگر حامل های انرژی، افزایش نرخ نان، اما و اگرهایی که درباره یارانه مطرح می‌شود، مناقشاتی که از روند مذاکرات هسته‌ای نشات گرفته، بحث های فراوان سیاسی و جناحی و... موجب شده که توجه دولت مردان به حوزه بهداشت و درمان بیش از پیش خودنمایی کند، گاه اخباری از این حوزه به گوش می‌رسد که عجیب و غریب است.

از جمله این اخبار، ابلاغ آیین نامه «زمان استاندارد ویزیت پزشکان» به تمامی مراکز درمانی است که روز گذشته دکتر محمد آقاجانی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه چهارمین همایش کشوری ارتقای مدیریت اطلاعات سلامت آن درباره‌اش سخن گفت و آن را در زمره برنامه‌های جدید این وزارت خانه برای سال جاری خواند.

برنامه‌ای که آقاجانی آن را این گونه شرح داد: «استاندارد ویزیت در مصوبه تعرفه سال ۹۴ هیئت وزیران برای تعرفه‌های خدمات پزشکی آمده است. این استاندارد برای ویزیت پزشکان عمومی ۱۵ دقیقه، پزشکان متخصص ۲۰ دقیقه، پزشکان فوق تخصص ۲۵ دقیقه و برای روانپزشکان نیز ۳۰ دقیقه است که به همه مراکز درمانی ابلاغ شده است.»

بر اساس این آیین نامه می‌توان گفت اگر یک پزشک عمومی در هر ساعت بیش از چهار بیمار را ویزیت نماید، کوتاهی کرده و لاجرم احتمالا مبلغی که برای ویزیت دریافت نموده، گزافه بوده و جای پیگیری خواهد داشت. همین معادله را می‌توان برای پزشکان متخصص سه ویزیت در ساعت و برای فوق تخصص ها کمی بیش از دو ویزیت در ساعت خواند و از انحراف واقعیت با استاندارد تدوین شده شگفت زده شد.

کافی است این استاندارد را با دور و اطرافیانمان در میان بگذاریم یا آنچه در مراجعه‌های شخصی به پزشکان دیده‌ایم را با آیین‌نامه ابلاغ شده قیاس کنیم تا دریابیم که اختلاف بسیار بسیار بیشتر از آن چیزی است که بتوان ندیده گرفتش و فراموشش کرد چراکه به نظر می‌رسد بر اساس این استاندارد تعداد پزشکانی که در کشورمان به امر طبابت مشغولند و قوانین و مقررات را درباره ویزیت بیماران رعایت می‌کنند بسیار معدود و حتی انگشت شمار هستند و باقی همه متخلفند!

البته این ادعا می‌تواند اعتراض پزشکان را به همراه داشته باشد ولی وقتی استاندارد اعلام شده توسط بالاترین مرجع پزشکی در این کشور این را می‌گوید، چاره ای جز بیان آن نداریم. این در حالی است که اگر قرار به اعتراض این قشر باشد، می‌بایست انتظار داشته باشیم نهاد صنفی پزشکان یعنی سازمان نظام پزشکی دست به قلم شده و بیانیه ای در رد این موضوع صادر کند که از قضا خودش در مضان اتهام قرار دارد!

از این رو می‌گوییم نظام پزشکی در مضان اتهام قرار دارد که می‌دانیم وظیفه نظارت بر پزشکان به این نهاد واگذار شده و ویزیت های سریع السیر پزشکان نتیجه عدم نظارت یا نظارت ناکافی ایشان است؛ اشکالی که به وزارت بهداشتی ها هم به طریق اولی وارد است چراکه متولی نظام سلامت و درمان در کشور هستند.

بدین ترتیب می‌توان از این نهادهای نظارتی و به ویژه مسئولان وزارت بهداشت پرسید که وقتی در راستای ایفای نقش نظارتی خود اقدامی صورت نمی‌دهند، براستی فایده ابلاغ این نوع آیین نامه ها و استانداردها چیست؟ ضمانت اجرای این ابلاغیه ها چیست؟ مرجع رسیدگی به شکایات در این باره چطور؟

این سوالات در حالی مطرح می‌شوند که به نظر می‌رسد هیچ پاسخی برایشان وجود ندارد چراکه به عنوان نمونه حتی یک مرکز پزشکی سراغ نداریم که این استاندارد زمان ویزیت در آن اعمال شود و نشانه های نظارت مسئولان بر آن مرکز را بتوان دید و امید داشت که در سایه برنامه های سال جاری دولت مردان، شاهد سرایت این رفتار در دیگر مراکز درمانی باشیم.

اینجاست که به نظر می‌رسد جز هزینه های صورت گرفته برای تهیه و تنظیم و ابلاغ این مصوبه، برنامه وزارت بهداشت برای رساندن مدت زمان معاینه پزشکان کشورمان به استانداردها رهاوردی نخواهد داشت و حتی ممکن است موجب جنجال آفرینی نیز بشود؛ جنجال ناشی از تقابل پزشکان و بیمارانی که معتقدند پزشک، کم کاری کرده و متخلف است و برای اثبات مدعای خود به این استاندارد ابلاغ شده اشاره می‌کنند!

اینجاست که جا دارد به هموطنانمان توصیه کنیم در صورت بروز چنین مشکلی خونسردی خود را حفظ کرده و برای آنکه ارامششان از دست نرود، آب خنک میل نمایند چراکه ظاهرا این استاندارد برای هرچه نوشته شده باشد، برای اصلاح امور نوشته نشده وگرنه آیین نامه نظارتی برای اجرایش را هم به پیوست می‌داشت و دست کم در یکی دو مرکز برای نمونه به اجرا در می‌آمد!

اخبار اجتماعی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------