چرا فارغ التحصیلان برخی رشته ها بیکارند؟



اخبار,اخبار اجتماعی , بیکاری

رییس مرکز گسترش وزارت علوم از همکاری نکردن دستگاه های دولتی و اجرایی در بحث نیازسنجی رشته های دانشگاهی خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از مشکلات عمده ی مخاطبان سرویس مشکلات مردم، مسئله اشتغال است. در همین راستا، کاربران زیادی بودند که اعتقاد دارند برای پذیرفته شدن در دانشگاه، نیازسنجی رشته ای صورت نمی گیرد و همین امر موجب می شود تا برخی رشته ها بازار کار نداشته باشند.

یکی از این کامنت ها به شرح زیر است: «من یک مهندس نفت بیکار هستم که طبق آماری که دارم، حدود 2000 مهندس نفت مثل من کاری که مرتبط با رشته شان باشد برایشان وجود ندارد. می خواستم بدانم آموزش عالی و وزارت علوم بدون این که بداند برای یک رشته شغل وجود دارد یک رشته را ایجاد می کند یا به این مورد توجه نمی کند؟ وقتی الان 2000 مهندس نفت بیکارند چرا هنوز این رشته دانشجو می گیرد؟»

دکتر حسینی، رییس شورای گسترش وزارت علوم در توضیح این که چرا برای رشته های دانشگاهی نیازسنجی صورت نمی گیرد گفت: متاسفانه طرح آمایش آموزش عالی در ایران نهایی نشد و در حال حاضر توسعه آموزش عالی بر اساس تقاضای جامعه است نه بر اساس آمایش.

او ادامه داد: بخش نیاز سنجی برای توسعه آموزش عالی به دستگاه های اجرایی و نهادهای اقتصادی برمی گردد. آن ها باید در این زمینه به وزارت علوم کمک کنند و مشارکت داشته باشند.

حسینی با بیان این که دستگاههای اجرایی هیچ مشارکتی در اعلام نیاز ندارند گفت: تا کنون هیچ نهادی به وزارت علوم اعلام نکرده که برای توسعه آتی خودش به چه تخصص هایی در برنامه های پنج ساله، ده ساله و بلندمدتش احتیاج دارد.

رییس شورای گسترش وزارت علوم ادامه داد: ما برای همه رشته ها این مشکل را داریم اما امیدواریم با طرح آمایش آموزش عالی بسیاری از این مشکلات را رفع کنیم.

حسینی در پایان گفت: حتی اگر طرح آمایش آموزش عالی نهایی شود، باز هم به اطلاعات نهادهای دولتی، اجرایی و اقتصادی احتیاج داریم و نیازسنجی ما باید بر اساس اطلاعات و برنامه ریزی آن ها باشد.

 

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------