به اسم «هتل فرشته» مجتمع تجاری می‌سازند!‬



سرمایه گذاران بخش خصوصی برجی می سازند که قرار است دومین ساختمان بلند بعد از برج میلاد شود. آنها اعلام کرده اند که این برج کاربری هتل دارد ولی نقشه های آن نشان می دهد که از 57 طبقه فقط 18 طبقه از آن به هتل تبدیل می شود.‬

 در شرایطی که برای بازسازی و نوسازی منازل لازم است پس از طی پروسه‌ای طولانی و با پرداخت مبالغی هنگفت، مجوزهای لازم برای این کار را به شرط رعایت موارد بسیار دریافت کرد، هستند کسانی که ساختمان هایی می‌سازند که با یک شهرک مسکونی برابری می‌کند و بقدری در سکوت کارشان را پیش می‌برند که گویی وجود خارجی ندارند!

از جمله این ساختمان ها، برجی است که مدتی پیش کار ساخت و ساز آن در یکی از گرانقیمت ترین مناطق پایتخت، در منطقه الهیه تهران آغاز شده و تا چند سال دیگر به پدید آمدن دومین ساختمان بلند پایتخت خواهد انجامید و احتمالا خیلی را شوک زده خواهد کرد چرا که این شهرک مسکونی در مجاورت خیابانی با عرض حدود پنج متر در حال احداث است و به لحاظ کاربری آنقدر مراجعه کننده خواهد داشت که از امروز بتوان گره های ترافیکی ناشی از آن را احساس کرد.

آن گونه که در معرفی سازه در حال احداث آمده، قرار است گود عمیق ابتدای خیابان مهدیه –که از یک سمت 72 متر عمق و از سمت دیگر تا 35 متر عمق دارد- با هتلی با نام «فرشته پاسارگاد» پر شود و در مجموع به خلق عمارتی با 57 طبقه و ارتفاع حدود 235 متر و در مجموع به زیربنای 106 هزار متر مربع برسد. این در حالی که زمین محل احداث آن تنها 4000 متر مربع است.
 
نخستین سوالی که به ذهنمان خطور می‌کند اینکه چگونه می‌توان در زمینی با این ابعاد، چنین سازه ای بنا کرد و به گونه ای پیش رفت که زیربنایی چند ده برابر زمین پدید آورد؟

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سرمایه گذاران بخش خصوصی

 
آیا چنین ساخت و سازی با این سطح اشغال، قانونی و مورد تایید مراجع ذی صلاح است؟

آیا نکاتی مانند مشرف شدن این برج به منازل اطراف در شعاع وسیع در قانون دیده نشده و حتی سایه انداز برج برای هیچ مرجع قانونی مورد توجه نبوده؟ آیا این برج و امثال آن در خلاءهای قانونی ساخته می‌شوند؟

این ابهامات زمانی فزونی می‌یابند که به یاد می آوریم در هفته های اخیر، شهردار تهران دفاع جانانه ای از اقدامات مجموعه متبوعش در حوزه ساخت و ساز ارائه کرده و تراکم فروشی را محدود به دو دسته –که هر دو مورد تایید قانون گذار هستند- دانسته بود و در پاسخ به این سوال که چگونه در برخی مناطق برخی می‌توانند بلندمرتبه تر از سایرین بسازند؟، گفته بود: «معلوم است تراکم نسبت به سطح و عرصه زمین است.»؛ حال حدس بزنید که با آن جواب چگونه می‌توان به معمای ساخت این برج پاسخ گفت!

اگر از این ابهامات بگذریم و بررسی اشکالاتی که از نظر حقوق شهروندی در ساخت چنین برجی در مجاورت منازل مردم مشاهده می‌شود را هم به متخصصان حقوقی واگذار کنیم،  باز برج فرشته بقدری سوال و جواب در بطن خود نهفته دارد که پاسخ به آنها نیازمند توضیح خواستن از مسئولان باشد. از جمله این اشکالات، پیشوندی است که به اسم این برج سنجاق کرده‌اند تا ذهن ها را به خود معطوف کنند.

آنگونه که سرمایه گذار این برج گفته، برای ساخت این هتل حدود 350 تا 400 میلیارد تومان سرمایه نیاز است و تاریخ اتمام آن نیز بر اساس برنامه، سال 97 اعلام شده که ممکن است تحریم های کشورمان در پس و پیش کردنش تاثیر گذار باشد چرا که سازندگان قصد دارند با برندهای مشهور هتل در جهان تعامل و همکاری کرده و حتی در افق کاری شان، باز کردن پای مجموعه هتل های هیلتون به کشورمان را هم دیده‌اند!
 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سرمایه گذاران بخش خصوصی

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سرمایه گذاران بخش خصوصی

 
شواهد حاکی است که قرار است رقیب برج میلاد، هتلی مجلل و شیک در منطقه‌ای اعیان نشین در شمال پایتخت باشد ولی دقت در جزئیات طراحی سازه، خلاف این را نشان می‌دهد؛ زیرا بقدری تفاوت در ادعا و  بوی رانت خواری از ماجرا به مشام می‌رسد و ابهامات جای خود را به شائبه‌های جدی می‌دهد که لازم است متولیان امر هرچه سریعتر پاسخ دهند.
 
آن گونه که تصاویر منتشر شده از طراحی این برج زیبا ثابت می‌کند، طراح بین المللی این سازه یعنی خانم «زاها حدید»،  ساختمانی ترسیم کرده که بیشتر برج تجاری است تا مجتمع خدمات گردشگری و مسافرپذیری بسیار لوکس!

این موضوع را به وضوح در نقشه سازه می‌توان دید که تنها چند طبقه از 48 طبقه برج که روی زمین قرار می‌گیرند (9 طبقه به پارکینگ اختصاص دارد) به هتل اختصاص یافته و باقی قرار است مراکز فروش، رستوران، سالن های پذیرایی و تالار، مجموعه های اداری-تجاری و امثال آن شوند!

به عبارت بهتر، هر چند عنوان پروژه «برج هتل» است و سازندگانش سعی دارند که از سازه شان با عنوان هتل یاد کنند، اما در عمل مجتمع بزرگ چند منظوره‌ای در حال ساخت است که احتمالا برای مشتریان رستوران ها، تالارها و فروشگاه هایش حساب بیشتری باز شده تا مسافرانی که قصد اقامت در طبقات میانی آن را دارند.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,سرمایه گذاران بخش خصوصی

 
هرچند  نمی‌دانیم آیا تعریف پروژه با عنوان هتل، نفعی بر سازندگان در برخورداری از مزایای هتل سازی مانند تخفیف ها و معافیت ها در دریافت مجوزهای لازم و بهره مندی از تسهیلات ساخت هتل و غیره داشته یا خیر؟!

این در حالی است که استفاده از نام هتل برای سازه ای که 18 طبقه از 48 طبقه اش به هتل اختصاص یافته، به نظر امری نامعقول و شائبه برانگیز به نظر می‌رسد؛ شائبه هایی که با شنیدن قصد و نیت سازندگان از تکرار این پروژه در شهرهای اصفهان، شیراز و یزد، به نگرانی ای دامنه دار تبدیل می‌شود؛ آنقدر که احتمال می‌دهیم در خلاء های قانونی، تعریف هتل تغییر کرده و به زودی شاهد ساخت مجموعه های تجاری فراوانی باشیم که شباهتشان در «هتل» لقب دادنشان خواهد بود!

 

اخبار اجتماعی - معماری نیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------