جدیدترین پیش‌بینی سازمان ملل: جمعیت ایران تا ۲۰۵۰ زیاد می‌شود، بعد کم می‌شود!



اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان ملل متحد

براساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ میلادی به بیش از ۱۱میلیارد نفر می‌رسد. جمعیت ۷۹میلیون نفری ایران هم تا ۳۵سال دیگر به بیش از ۹۲ میلیون نفر می‌رسد ولی این رشد سپس روند نزولی به‌خود می‌گیرد.

براساس گزارشی که سازمان ملل متحد به تازگی منتشر کرده، جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی (۱۴۰۸ شمسی) به ۹میلیارد و ۲۰۰میلیون نفر می‌رسد که این رقم، ۱۷۰ میلیون نفر بیشتر از رقمی است که همین سازمان در سال ۲۰۱۳ میلادی اعلام کرده بود. این آمار همچنین نشان می‌دهد که جمعیت جهان در پایان قرن حاضر ۳۰۰ میلیون نفر بیش از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود و در نهایت به رقم ۱۱میلیارد و ۲۰۰میلیون نفر خواهد رسید.

سازمان ملل همچنین اعلام کرده‌ است که جمعیت جهان تنها در ۱۵سال آینده، یک‌ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت و جمعیت کشور هند از چین پیشی خواهد گرفت و به این ترتیب هند پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد شد.

جمعیت ایران چه تغییری می‌کند؟
براساس آخرین گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل‌، ایران در حال حاضر بیش از ۷۹ میلیون نفر جمعیت دارد. این جمعیت تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۸ شمسی) به بیش از ۸۸ میلیون و ۵۰۰هزار نفر می‌رسد. جمعیت ایران همچنین تا سال ۲۰۵۰ میلادی (۱۴۲۸ شمسی) تا ۹۲ میلیون و ۲۰۰هزار نفر افزایش می‌یابد. در نهایت و با استناد به این گزارش، جمعیت ایران در پایان قرن حاضر میلادی (۲۱۰۰ میلادی) به کمتر از ۷۰میلیون نفر خواهد رسید.

نام ایران همچنین در بین کشورهایی به‌چشم می‌خورد که دارای نرخ پایین باروری هستند. بر اساس تحقیق سازمان ملل، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی، ۸۳ کشور در گروه کشورهایی با نرخ پایین باروری قرار گرفته‌اند. این کشورها در مجموع ۴۶درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. در بین این ۸۳ کشور، نام کشورهایی همچون چین، آمریکا، برزیل، ژاپن و ایران به‌چشم می‌خورد.

نکته دیگری که دراین گزارش مورد بررسی قرار گرفته است، نسبت جمعیت زنان و مردان در کشورهای مختلف جهان در حال حاضر است. نسبت جمعیت زنان و مردان در مورد ایران در این گزاری با عدد ۱۰۱ نشان داده شده، یعنی در برابر هر ۱۰۰ زن ۱۰۱ مرد وجود دارد. جمعیت زنان ایرانی تنها حدود ۶۰۰هزار نفر از مردان ایرانی کمتر است.

تغییرات جمعیتی
رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می‌گوید: «سرعت رشد جمعیت جهان، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، باعث بوجود آمدن مشکلاتی در روند ریشه‌کنی فقر و نابرابری، مبارزه با گرسنگی و سوء‌تغذیه، گسترش دوره‌های آموزش همگانی و سیستم‌های سلامتی خواهد شد.»

بیشترین رشد جمعیت به کشورهای در حال توسعه و قاره آفریقا تعلق دارد، به‌گونه‌ای که جمعیت آفریقا تا سال ۲۱۰۰ میلادی‌‌، چهار برابر خواهد شد. گزارش سازمان ملل همچنین به این نکته اشاره می‌کند که روند پیری جمعیت ادامه خواهد داشت، به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۳۴درصد مردم اروپا، سن بالای ۶۰‌سال خواهند داشت.

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------