اسناد اخطار هواشناسی به مدیران استان البرز



علیرغم اینکه برخی از مدیران استان البرز از جمله معاون استاندار فلش انتقادها را به سمت هواشناسی گرفته و می گویند هواشناسی به ما اخطار نداده بود، تابنک به اسنادی دسترسی پیدا کرده که نشان می دهد، استاندار البرز و مدیر کل بحران استانداری از احتمال وقوع حادثه خبر داشتند.

حدود ساعت 18 و 53 دقیقه بیست و هشتم تیر ماه ناگهان صدای وزش شدید باد در شهرستان کرج به گوش رسید و به دنبال آن، توده گرد و خاک وارد آسمان مرکز استان البرز شد.

در کمتر از چند ثانیه، گرد و خاک همه جا را فراگرفته و افق دید در این شهرستان حداکثر به 2 متر رسید.

بلافاصله بارش باران در مناطقی از استان البرز به ویژه شهرستان کرج آغاز و شرایط ناپایدار جوی در این استان حاکم شد.

بارش باران 7 دقیقه ای خسارت زیادی به استان البرز وارد کرد و تنها در حاشیه جاده چالوس 8 نفر از هموطنانمان کشته شدند.

تابناک نخستین رسانه ای بود که پیش از وقوع سیل به نقل از منصور رحمانیان مدیر کل اداره هواشناسی استان البرز اعلام کرد "شرایط امروز را پیش بینی کرده بودیم و به استانداری البرز، مدیریت ستاد بحران، فرمانداران و دیگر دستگاه های مرتبط اخطار و هشدار داده بودیم که این اتفاق عصر امروز یکشنبه رخ خواهد داد."

با وجود اخطار و هشدار سازمان هواشناسی البرز، هیربد معصومی معاون استاندار البرز که انتقادهای زیادی نسبت به عملکرد وی در طول مدیریت بحران و کمک به سیل زدگان وجود دارد، 6 روز پس از حادثه در جمع تعدادی از خبرنگاران، کمان انتقاد را به سمت اداره هواشناسی البرز نشانه گرفت و گفت: "اداره کل هواشناسی استان البرز برای روز ۲۸ تیرماه گرد و غبار و وزش باد را پیش بینی کرده بود و احتمال وقوع سیل پیش بینی نشده بود و اخطاری مبنی بر وقوع سیل از سوی این اداره کل به ادارات استان مخابره نشده بود. برای صبح روز ۲۹ تیرماه یعنی یک روز پس از حادثه احتمال آبگرفتگی معابر و خیابان ها را در شهر کرج پیش بینی کرده بود!"


حال تابناک البرز به اسنادی دسترسی پیدا کرده که صحیح نبودن اظهارات معاون استاندار را ثابت می کند.

بر اساس یکی از این اسناد، اداره هواشناسی استان البرز طی نامه ای رسمی در تاریخ 27 / 4/ 94 یعنی یک روز قبل از حادثه با شماره 2025 خطاب به سید حمید طهایی استاندار البرز به صراحت تاکید کرده است که " در 24 ساعت آینده آسمان استان قسمتی ابری همراه با وزش باد خواهد بود و در بعد از ظهر افزایش ابر، گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک و در پاره ای مناطق رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود. بارش در سه روز آینده می تواند در راه های مواصلاتی منتهی به استان موجب اختلال در آمد و شد شود"

در این سند به صراحت سرعت وزش باد برای روز یکشنبه 72 کیلومتر در ساعت عنوان شده است.
کارشناسان و حتی مدیرانی که سابقه مدیریت بحران دارند، به خوبی می دانند که سرعت باد بیش از 60 کیلومتر در مناطق مسکونی و شهری خطرآفرین بوده و باید به دستگاه های امدادی آماده باش داد.

همچنین اداره کل هواشناسی استان البرز در روز 28 / 04 / 94 در نامه دیگری با شماره 2028 خطاب به ابوالقاسم باقری مدیر کل مدیریت بحران استان البرز برای ساعت 12 الی 18 این روز وزش باد شدید با سرعت 62 کیلومتر در ساعت و از ساعت 18 تا 24 افزایش سرعت باد تا 72 کیلومتر در ساعت را پیش بینی کرده است و هشدار لازم را به مدیریت بحران استانداری البرز داده است.

همین اخطار با جزییات بیشتر طی نامه دیگری با شماره 2027 به استاندار البرز ارائه شده است!


با انتشار این اسناد، دیگر آقای هیربد معصومی معاون استاندار البرز نمی تواند بگوید که حادثه بزرگی که در روز بیست و هشتم تیر ماه در استان البرز اتفاق افتاد، از سوی اداره هواشناسی پیش بینی نشده و اخطارهای لازم به مدیریت ارشد استان و مدیریت بحران داده نشده است.


با انتشار اسناد فوق، این پرسش نیز مطرح می شود که چگونه برخی از اعضای ستاد مدیریت بحران در شرایطی که استاندار و مدیر کل بحران از حادثه خبردار بودند، در روز حادثه مرخصی بوده و حتی تلفن خود را هم جواب نمی دادند؟

اسناد یادشده از این قرار است:

اخبار,اخبار اجتماعی ,هواشناسی

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,هواشناسی

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,هواشناسی

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,هواشناسی

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,هواشناسی

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,هواشناسی

 

اخبار اجتماعی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------