یک‌سوم شهروندان ایرانی حاشیه‌نشین‌اند



اخبار,اخبار اجتماعی ,حاشیه‌نشینی

حاشیه‌نشینی، دوری فیزیکی از مرکز شهر نیست بلکه هر نوع دوری از جامعه، حتی در مناطق مرکزی شهر را شامل می‌شود.

از ٥٥‌میلیون نفر جمعیت شهرنشین ایران حدود ١٨‌میلیون نفر حاشیه‌نشین هستند که این تعداد معادل یک‌سوم شهروندان ایرانی می‌شود.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این موضوع سیستم حمل‌ونقل حومه‌ای کلانشهرها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ضعف حمل‌ونقل و دسترسی به امکانات شهری برای حاشیه‌نشین‌ها موجب شده است که در آنها احساس راندن شدن و شهروند درجه دو بودن تقویت شود.

 وزیر راه و شهرسازی  در نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری همچنین با اشاره به افزایش حاشیه‌نشینی در ایران، اعلام کرد: حاشیه‌نشینی، دوری فیزیکی از مرکز شهر نیست بلکه هر نوع دوری از جامعه، حتی در مناطق مرکزی شهر را شامل می‌شود.

این درحالی است که معماری و امکانات شهرها و سکونتگاه‌های ایران به نحوی طر‌ح‌ریزی شده است که درحال حاضر، ایرانی‌ها خواه ساکنان مناطق حاشیه‌ای باشند و خواه ساکن مناطق مرکزی شهرها که از نظر فیزیکی حاشیه‌نشین نیستند، از نظر روانی احساس حاشیه‌نشینان را دارند.

او بحث مهم دیگر در سکونتگاه‌های غیررسمی را ساماندهی حمل‌ونقل حومه‌ای کلانشهرها دانست و افزود: اگر مردمی که ساکن کلانشهرها هستند بدانند در صورت زندگی در فاصله ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری این شهرها، ‌دسترسی راحتی با حمل‌ونقل عمومی به مرکز شهر دارند، دیگر نیاز به حاشیه‌نشینی در کلانشهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی را در خود احساس نمی‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر برنامه‌ریزی ویژه برای سیستم حمل‌ونقل عمومی، بیان کرد: به‌عنوان نمونه یکی از محورهای مهم مواصلاتی کشور، شیراز ـ مرودشت است که روزانه بیش از ۱۰۰‌هزار تردد در آن ثبت می‌شود اما سیستم حمل‌ونقل آن به صورت کارآمد تعریف نشده است.

 

اخبار اجتماعی - شهروند

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------