رونمایی از اشتباه جدید سعودی‌ها یا عمل به برنامه از پیش تعیین شده؟!



آن گونه که برخی رسانه ها نوشتند، پیکر مطهر جان باختگان رویداد مصیبت بار منا به این دلیل راهی شهرستان ها نشد که مسئولان استقبال کننده در فرودگاه متوجه اشتباه دیگری شدند که سعودی‌ها مرتکب شده‌اند؛ اشتباهی که برای رفع و رجوع آن، مجبور شدند بار دیگر پیکر 104 جان باخته منا که روز گذشته به وطن رسیده بودند، شناسایی کنند!

 به فاصله حدود ده روز از رقم خوردن رویداد مرگبار صحرای منا و در حالی که سعودی ها پس از کش و قوس های فراوان، در پی هشدارهای صریح رهبر انقلاب مجاب شدند، پیکرهای مطهر جان باختگان ایرانی را برای تشییع و تدفین در ایران تسلیم مسئولان سازمان حج و زیارت کشورمان کنند، روز گذشته پیکر 104 هموطن جان باخته مان در میان استقبال رسمی مسئولان به تهران رسید.

این در حالی است که پس از رسیدن این پیکرهای مطهر به خاک کشورمان، پیکر جان باختگان در اختیار پزشکی قانونی کشورمان قرار گرفت تا برخی گمانه زنی ها در این باره شکل گرفته و بازار حدس و گمان در این باره داغ شود تا جایی که یکی از خبرگزاری ها این تصمیم را در راستای پرده برداشتن از یکی دیگر از اشتباه های سعودی ها تفسیر کند!

این خبرگزاری در این باره نوشت: «پرواز شهدای منا شب گذشته [جمعه شب] آن ‌قدر با تأخیر انجام شد که صبح امروز (شنبه) به تهران رسید... اما در تهران پرده از اشتباه دیگر سعودی‌ها برداشته شد که نیروهای ویژه امدادی را مجبور کرد پیکرهایی که قبلا در عربستان شناسایی شده بودند، بار دیگر برای تعیین هویت به پزشکی قانونی بفرستند؛ برچسب مشخصاتی که روی تابوت‌ها (ظاهرا توسط سعودی‌ها در فرودگاه جده نصب شده بود) زده شده، با هویت زائران جان‌باخته و همچنین اسامی در اختیار گروه تحویل‌گیرنده در فرودگاه مهرآباد تطابق نداشت».

بدین ترتیب علت منتقل نکردن این پیکرها به شهرستان ها، ضرورت احراز هویت مجدد این جان باختگان با استفاده از آزمایش های ژنتیکی (DNA) اعلام و ذکر شد به دلیل این سوءمدیریت عربستانی ها، تشییع پیکر جان باختگان در شهرستان‌هایشان به روز یکشنبه (امروز) موکول شده است.

 

اخبار,اخبار اجتماعی ,حادثه در منا

 
این در حالی است که اگر کمی در آرشیو اخبار جست‌وجو کنیم، پی خواهیم برد که چنین گمانه زنی‌هایی ریشه در واقعیت ندارد و علت انتقال پیکر جان باختگان رویداد مصیبت بار منا به پزشکی قانونی کشورمان، برنامه‌ای از پیش تعیین شده بوده که منطبق بر روال قانونی ا‌ست و نه تنها برای صدور جواز دفن این جان باختگان ضرورت دارد، بلکه ممکن است طی شدن فرایند آن، زمان بیشتری بطلبد و تشییع این پیکرهای امروز هم ممکن نشود.

این نکات را می‌شود از سخنان چند روز پیش رئیس سازمان پزشکی قانونی دریافت که از آمادگی 100 درصدی سازمان متبوعش برای تحویل گرفتن پیکر قربانیان فاجعه منا خبر داده و گفته بود: «پس از اینکه پیکر جان باختگان را تحویل گرفتیم، علت فوت را مشخص و گواهی فوت و جواز دفن صادر می‌کنیم. البته ستاد ویژه پیگیری واقعه منا هنوز از ما درخواستی نکرده تا بر اساس آن مشخص شود چه بررسی‌هایی روی این پیکرها انجام دهیم، ولی هر درخواستی از ما داشته باشند، بررسی می‌کنیم و نتایج را به اطلاع آنها می‌رسانیم. همه پیکرها باید تحویل پزشکی قانونی شوند تا برای آنها گواهی فوت و جواز دفن صادر شود».

این تأکیدات در حالی صورت می‌گرفت که از همان ساعات و روزهای نخست وقوع این رویداد تلخ، سازمان پزشکی قانونی کشور از آمادگی خود برای اعزام دو تیم از متخصصان پزشکی قانونی به عربستان سعودی خبر داده و تأکید کرده بود، این اعلام آمادگی در راستای درخواست وزیر بهداشت از سازمان نظام پزشکی صورت گرفته و مکاتبات لازم برای اعزام این دو تیم از طریق وزارت خارجه کشورمان با سفارت عربستان صورت گرفته است.

این اتفاق از آن رو رخ می‌داد که شنیده ها حکایت از اثبات ایرانی بودن برخی جان باختگان داشته که هویت آنها قطعا به یقین به اثبات نرسیده بود. بر این اساس ضرورت داشت، پزشکی قانونی دست به کار شده و این مشکل را به کمک آزمایش های تعیین هویت مرتفع نماید که البته با کارشکنی سعودی ها در صدور مجوز ورود هیأت ایرانی به عربستان، بلااثر شد.

بدین ترتیب کار تأیید هویت قربانیان این حادثه توسط تیم های تخصصی از تعیین هویت ناجا و متخصصان پزشکی قانونی کشورمان به زمان بازگشت پیکرهای مطهر به کشور موکول شد و به این دلیل است که اکنون می‌شنویم بعد از انتقال اولین سری از اجساد قربانیان حادثه منا، کار تأیید هویت قربانیان این حادثه در مرکز تشخیصی آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران واقع در کهریزک آغاز شده است؛ روندی که با انتقال پیکر مطهر 300 جان باخته ایرانی دیگر حادثه منا به ایران نیز طی خواهد شد و ضرورت دارد که خانواده این جان باختگان تا طی شدن آن، صبوری به خرج دهند.

 

اخبار اجتماعی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------