جزئیات نحوی ثبت نام و مزایای "بیمه سلامت"



اخبار,اخبار اجتماعی ,بیمه سلامت

 

اخبار اجتماعی - سخنگوی ستاد اجرایی بیمه سلامت همگانی مطرح کرد:

جزئیات نحوی ثبت نام و مزایای "بیمه سلامت"

سید مهدی شاه ولد، سخنگوی ستاد اجرایی بیمه سلامت همگانی و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت ایران به تدبیر می گوید: ثبت نام در این طرح از روز دوشنبه، اول اردیبهشت ماه شروع می شود و افرادی را شامل می شود که تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای در کشور نیستند.

 بهبود شرایط سلامت جامعه یکی از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی بود که در پیام نورورزی رییس جمهوری هم انعکاسی دوباره یافت. رییس جمهوری وعده داده تمامی ایرانیانی که بیمه نیستند را تحت پوشش بیمه سلامت و درمان قرار دهد. وعده ای که به گفته مسئولان بخش مهمی از آن با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها قرار است رنگ واقعیت به خود گیرد.

سید مهدی شاه ولد، سخنگوی ستاد اجرایی بیمه سلامت همگانی و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت ایران به تدبیر می گوید: ثبت نام در این طرح از روز دوشنبه، اول اردیبهشت ماه شروع می شود و افرادی را شامل می شود که تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای در کشور نیستند.

میرشاه ولد درخصوص ثبت نام بیمه سلامت به تدبیر می گوید: سازمان بیمه سلامت ایران و قبل از آن سازمان بیمه خدمات درمانی هر تعداد از مردمی را که متقاضی بیمه درمانی بودند، براساس مقررات تحت پوشش بیمه  درمانی که اخیرا تبدیل به بیمه سلامت شده قرار داده است. اما با توجه به برآورد و پیش بینی ما بین 6 تا 10 میلیون نفر از جمعیت کشور هنوز فاقد هرگونه پوشش بیمه سلامت یا بیمه درمان هستند، بنابراین قرار شده است که از اول اردیبهشت ماه؛ یعنی  دوشنبه هفته آینده سازمان سلامت ایران اقدام به ثبت نام افرادی که فاقد هرگونه پوشش بیمه ای در کشور هستند، کند.

وی تنها شرط های لازم برای بیمه شدن را وجود "هویت ایرانی و تحت پوشش هیچ گونه بیمه درمان یا بیمه سلامتی نبودن" عنوان می کند.

میرشاه ولد ادامه می دهد: نحوه ثبت نام اولیه صرفا از طریق اینترنت صورت می گیرد. سایتی به این منظور تحت عنوان www.bimehsalamat.ir طراحی شده است. بنابراین متقاضیان صرفا در این مرحله به این سایت مراجعه می کنند و ثبت نام اولیه خود را انجام می دهند. شاید در برخی خبرها آمده بود که افراد باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. اما در مرحله اول، ثبت نام اولیه صورت می گیرد و مشخص می شود که فرد شرایط بیمه شدن را دارد یا خیر.

 

به همین منظور فرد خود و هر کسی را که تمایل دارد تا تحت تکفل خود باشد در این سایت ثبت نام می کند. بعد از اینکه ثبت نام انجام شد سازمان بیمه سلامت ایران از بانک های اطلاعاتی موجود سازمان بیمه و  سایر سازمان های بیمه گر استعلام می کند، در صورتی که فرد شرایط لازم را داشته باشد از طریق تلفنی که در زمان ثبت نام در اختیار ما قرار داده به وسیله پیامک به وی اطلاع داده می شود. بعد از آن به دفاتر پیشخوان دولت که طرف قرارداد ما هستند، مراجعه و دفترچه بیمه سلامت برای آنها صادر می شود. قابل ذکر است که ثبت نام مهلت زمانی ندارد و شرط سنی را هم شامل نمی شود.

سخنگوی سازمان بیمه سلامت در پاسخ به این سوال که روستاییان شامل این بیمه می شوند، مطرح می کند: کل جمعیت بیمه شده ای که وجود دارد بیمه کارکنان دولت، بیمه روستاییان و عشایر و بیمه سایر اقشار همه این ها در حال حاضر تحت پوشش بیمه ما هستند که روستاییان را هم شامل می شود. اما دفترچه های بیمه ای که در اختیار بیمه شدگان وجود دارند همه خدمات واحدی را ارائه می دهند یعنی در دفترچه ای که برای بیمه سلامت همگانی صادر می شود هیچ تفاوتی با دفترچه روستاییان و کارکنان دولت وجود ندارد.

وی درباره بیمه شدگان تامین اجتماعی نیز عنوان می کند: این بیمه شدگان هم صرفا از همان تعهدات بیمه همگانی سلامت استفاده می کنند. چون ما تعهدات بیمه ای مشخصی داریم؛ تعهدات بیمه سلامت ایران هر آنچه که هست را می توانند در این قالب استفاده کنند.

میرشاه ولد به رایگان بودن این بیمه اشاره می کند و در پاسخ به سوال خبرنگار تدبیر که مطرح می کند؛ این 6 تا 8 میلیون به جای خود و آن 23 میلیون نفر بیمه شده ای که ازقبل وجود داشته اند هم شامل این طرح رایگان هستند؟ عنوان می کند: نه این رایگان بودن در مورد افرادی هست که در حال حاضر تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند.

وی می افزاید: دولت تصمیم گرفته تا افرادی را که تاکنون برای پوشش بیمه سلامت به هر دلیلی مراجعه نکرده اند، ثبت نام کند و تامین این اعتبار را از محل هدفمندی یارانه ها پرداخت کنند تا فرد بابت حق بیمه سلامت خود مبلغی را پرداخت نکند. این مبلغ از طرف دولت تعهد شده و این نیست که حق بیمه وجود ندارد، این سرانه بیمه برای هر فرد 285 هزار تومان می شود اما خودش آن را پرداخت نمی کند و دولت تعهد کرده است که از محل هدفمندی یارانه ها آن را بپردازد.  در ضمن این بیمه یک بیمه پایه است و برای بیمه تکمیلی افراد خود باید اقدام کنند.

میرشاه ولد در پاسخ به چرایی این موضوع می گوید: این پیش فرض وجود داشته عمده افرادی که تا به حال علیرغم فراخوان های مختلف موجود در کشور برای بیمه درمانی و بیمه سلامت مراجعه نکرده اند، افرادی هستند که حاشیه نشین شهرها هستند و درآن بسته بیمه روستایی قرار نمی گیرند چون بیمه روستایی برای همه روستایی های کشور در نظر گرفته شده بود و همه بیمه شده اند. اما عده ای از افراد هستند که در حاشیه شهرها یا شهرهای بالای 20 هزار نفرساکن هستند که در آن بسته روستایی قرار نمی گرفتند و با این پیش فرض که این افراد حتی نتوانسته اند آن سرانه اولیه حق بیمه را پرداخت کنند، دولت تعهد کرده که این افراد را از این طریق بیمه کند.
اخبار اجتماعی - تدبیر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------