واکنش طلایی به شایعه استعفای قالیباف



اخبار,اخبار اجتماعی ,محمدباقر قالیباف

 

اخبار اجتماعی - واکنش طلایی به شایعه استعفای قالیباف: تکذیب می کنم/ شهرداری آماده است با بابک زنجانی به توافق برسد

نایب رییس شورای شهر تهران شایعه استعفای محمدباقر قالیباف شهردار تهران را رد کرد.

 در نخستین هفته پس از نوروز ۹۳، خبرنگاران حوزه شهری، با شایعه استعفای محمدباقر قالیباف، شهردار پایتخت مواجه شدند. خبری که البته رسانه ای نشد. اما تکذیب هم نشد. سردار مرتضی طلایی، نایب رییس شورای شهر تهران و البته یکی از نزدیکان شهردار تهران در گفتگو با خبرآنلاین چنین شایعه ای را تکذیب می کند. او همچنین از آمادگی شهرداری برای توافق با باک زنجانی در پروژه شهرک غرب خبر داد. پروژه ای که به دلیل گودبرداری بیش از حد در پاییز گذشته موجب رانش زمین و آسیب خانه های اطراف شد.

طلایی همچنین از برگزاری انتخابات شورایاری ها در مردادماه هم خبر داد.

مشروح گفتگو با نایب رییس شورای شهر تهران در حاشیه پنجمین دوره انتخابات هیات رییسه شورایاری ها برگزار شد.

در ۱۰ روز گذشته شایع شده بود که آقای قالیباف قصد دارند از شهرداری تهران استعفا دهند. چنین شایعه ای صحت دارد؟
قطعا این شایعه تکذیب می شود. البته من نباید تکذیب کنم. اما عنوان کسی که مطلع هستم، تکذیب می کنم. این شایعات توسط برخی افراد و جریانات فضاساز بوجود می آید و بیشتر به هدف ایجاد یک نوع توقع، رکود و شبه افکنی در مسیر کار مدیریت شهری بیان می شود. شهردار تهران منتخب شورای اسلامی شهر تهران است، با قدرت و قوت هم کارش را پیش می برد و همانگونه که در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، هم حمایت و هم نظارت هر دو را انجام می دهیم و ایشان هم کارش را انجام می دهد. در ارتباطاتی که میان ایشان و شورای شهر هست، فضای بسیار خوب کاری وجود دارد.

از طرف طیفی از اعضای شورای شهر، بحثی که پیگیری می شود، تراکم فروشی و درآمدزایی شهرداری است. این درحالی است که اگر شهرداری از تراکم فروشی، درآمدزایی نکند، فعالیت هایش با مشکل مواجه می شود. به نظر می رسد اگر نظارت و موانع ایجاد شده برای تراکم فروشی (رسمی و غیررسمی) ادامه پیدا کند، شهرداری نتواند به درآمد ۱۶ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده برای سال ۹۳ دست پیدا کند.
همین دوستان هم هرچه زمان گذشته و با شرایط آشنا شده اند،‌ پذیرفته اند شهرداری غیر از این راهی برای درآمدزایی ندارد. درواقع دولت و مجلس هستند که باید بتواند به یک درامد پایدار دست پیدا کند و ناچار نشود به تعبیر عموم، شهرفروشی کند. همه ما در شورای شهر اتفاق نظر داریم که بالاخره نباید صرفا از طریق شهر فروشی و برخی شاخصه های فعلی، درآمدزایی کنیم. باید برویم به سمت درامدهای پایدار.

 

در برنامه ۵ساله دوم هدف گذاری کردیم که ۴۰ درصد درآمدهای پایدار شهرداری افزایش پیدا کند. ظرفیت های قانونی هم البته داریم. اگر به ظرفیت های قانونی فعلی عمل می شد؛ از جرایم، حامل های انرژی، ارزش افزوده و ...، درامدهای پایدار شهرداری بالاتر می رفت. در عین حال که بودجه ۱۶ هزار میلیاردی نقدی و غیرنقدی است. بخش نقدی، حدود ۶ تا ۷ هزار میلیارد است. بقیه غیر نقدی است. بخشی هم فاینانس و وام است. اگر از تهران عبور کنیم، وضعیت شهرداری های شهرهای دیگر اصلا خوب نیست. شهرهایی داریم که درآمدهایشان فقط کفاف حقوق کارکنانشان را می‌دهد. دولت باید فکری برای این شهرها بکند.

پروژه شهرک غرب که متعلق به آقای بابک زنجانی است، پس از حوادث بوجود امده، در همان مرحله گودبرداری رها شده و بلاتکلیف مانده است و مردم آن منطقه از شرایط بوجود آمده ناراضی هستند. از طرفی پس از لغو مجوز این پروژه و تعدیل آن، گفته شده که شهرداری باید حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به بابک زنجانی پس بدهد. تکلیف این پروژه چه می شود؟
این یک اختلاف است؛ شورای عالی مسکن و شهرسازی پروانه را لغو کرده است. اما آقای زنجانی نپذیرفته چنین چیزی را. در عین حال شهرداری اعلام کرده آماده است با او توافق کند. اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

توافق به چه صورت؟ دوباره پروژه دیگری در جایی دیگر؟
بالاخره از همین کارها باید بکنند تا جبران شود.

عملکرد شورایاری ها در این دوره را چگونه می بینید؟ در زمانی که انتخابات شورای شهر برگزار می شد، بحثی بود که اعضای شورای شهر باید از پایین به بالا انتخاب شوند؛ یعنی ابتدا انتخابات شورای محلات برگزار شود و سپس از بین منتخبین، اعضای شورای شهر انتخاب شوند. شورایاری ها در این یکی دو دوره به بلوغی رسیده اند که بشود انتخابات شورای شهر را به کمک آنها برگزار کرد؟
اصل انتخاب اعضای شورای شهر از پایین به بالا، اتفاق خوبی است. بحث اولیه هم در کمیسیون اجتماعی مجلس انجام شده. من خودم اصل و نفس این عمل را می پسندم که باید انتخابات شوراها از پایین به بالا انجام شود.

 

اما درواقع بهنوعی نیازمند هستیم که با واگذاری کار به شورایاری ها،‌ حمایت از شورایاری ها و فعال تر کردن شورایاری ها در اداره محلاتشان، زمینه پرورش، رشد و شکوفایی استعدادشان را فراهم کنیم و در عین حال اهمیت آنها را برای جامعه بیان کنیم. در نهایت اگر بتوانیم میزان مشارکت مردم در شورایاری ها را در هر محله ای به یک دوم جمعیت آن محله برسانیم، می توانیم بگوییم مرحله بعدی انتخابات منطقه ای و شهری را هم به دنبال آن داشته باشیم. اما باید باز هم روی این موضوع باید کار کنیم.

شورایاری ها برای افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهر تاسیس شدند. خروجی فعالیت شورایاری ها در حدی بوده است که بگوییم فرهنگ مشارکت در امور شهری بین شهروندان بالا رفته است؟
یک بخش مهم کار شورایاری ها به مدیریت شهری بر می گردد. همانگونه که نقطه شورای اسلامی شهر تهران، فعالیت به عنوان شورای شهر است و نه شورای شهرداری تهران. اما اکنون شورای شهرداری هستیم. مجلس و دولت باید به عنوان دو نهاد قانونگذار و اجرایی، ارتقای سطح کارآمدی شوراهای شهر به سطح شورای شهر فراهم کنند. در نتیجه شورای شهر در یک جایی قرار بگیرد که یک دولت محلی باشد.

 

برای ما هم در مدیریت شهری و شهرداری ها این بحث وجود دارد؛ مدیریت شهری باید با برونسپاری بخشی از فعالیت های خودش را مردم می توانند انجام دهند، مثل فعالیت های فرهنگی، ورزشی، رفاهی، خدماتی و اجتماعی. و همچنین بخشی از کار نظارت شورای شهر که تهران را که می تواند توسط مردم انجام شود را مشخص کنیم و واگذار کنیم. ما با تشکیل شورایاری ها و مدیریت محله، گام اول را در این راستا برداشته ایم.

 

اما نیازمند اصلاحاتی هستیم که در آیین نامه های شورایاری ها و شورای محلات و همچنین آیین نامه های مدیریت محله و سرای محلات انجام شود تا با یک تعریف روشن و مشخص از سطح ماموریت و کیفیتی که از آنها انتظار داریم، به مشارکت مناسب برسیم. الان در حال طی کردن یک تمرین در این راستا هستیم.

قرار بود انتخابات شورایاری ها در اردیبهشت امسال برگزار شود، اما با مخالفت وزارت کشور چنین نشد. این انتخابات برگزار می شود؟ اصلا چرا انتخابات هیات رییسه شورایاری ها برگزار شد؟
انتخابات شورایاری محلات بعد از ماه مبارک رمضان در مردادماه برگزار می شود. کمیته ای برای برگزاری انتخابات شورایاری ها در وزارت کشور تشکیل شده و در حال برطرف کردن مشکلات قانونی برگزاری این انتخابات هستیم. اما باوجود اینکه زمان فعالیت شورایاری ها به پایان رسیده ما این انتخابات را برگزار کردیم تا جان تازه ای به شورایاریها بدهیم. می خواهیم با برگزاری این انتخابات زمینه فعالیت دوباره و نشست با شورایاری ها را فراهم کنیم.

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------