زیبایی دیگر زنانه و مردانه نیست



اخبار,اخبار اجتماعی ,جراحی زیبایی

 

 اخبار اجتماعی - زیبایی دیگر زنانه و مردانه نیست

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران با اشاره به افزایش گرایش مردان ایرانی به اعمال زیبایی و جوان‌سازی گفته است: مراجعان جراحی‌های زیبایی بینی اغلب بین 18 تا 25 سال و مردان متقاضی جراحی‌های زیبایی و جوان‌سازی صورت از سنین 30 سال به بالا هستند.

با این وجود، محسن نراقی اذعان کرده است: با وجود افزایش گرایش مردان به اعمال زیبایی همچنان تعداد زنان متقاضی این قبیل اعمال بسیار بیشتر از مردان است و جراحی‌های پلک، چانه، کشیدن پوست صورت، لیپوساکشن صورت و تزریق بوتاکس و بیشترین آمار اعمال زیبایی به روش جراحی و غیرجراحی را تشکیل می‌دهند.

 

ایران از نظر تعداد عمل‌های جراحی زیبایی بینی رتبه اول جهانی را دارد هر چند، این رتبه در هیچ جدول و فهرستی ثبت نشده و هیچ یك از متخصصان جراحی زیبایی بینی هم قادر به اثبات این واقعیت نیستند. ارقام فرضی و تخمین‌های نزدیك به یقین از تعداد جراحی‌های زیبایی بینی كه از سوی انجمن‌های تخصصی فعال در این زمینه با احتیاط اعلام شده، گویای آن است كه سالانه 100 الی 200‌هزار عمل جراحی زیبایی بینی در كشور انجام می‌شود.

 

رئیس انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران درباره شیوع فرهنگ غلط جراحی بینی كه هم‌اكنون به یك وضعیت بیمارگونه در كشور تبدیل شده، با اعلام اینكه «مسلما موافق جراحی‌های زیبایی بینی هستم»، گفته است: فرهنگ غلطی وجود ندارد. زیبایی حق مسلم همه ماست. ما می‌توانیم زیباتر شویم و زیباتر ببینیم و زیباتر حس كنیم. درحالی كه امروز ظرف چند ساعت می‌توان به كره ماه رفت، نمی‌توانیم الاغ‌سواری كنیم.

 

در شرایطی كه دنیا به سمت پیشرفت می‌رود، نمی‌توانیم بگوییم با همین قیافه‌‌ای كه به دنیا آمدیم زندگی را ادامه دهیم. كمال سیدفروتن همچنین درباره تعداد مراجعانی كه بی‌نیاز به اعمال جراحی زیبایی بینی هستند اما خواستار این عمل‌ها می‌شوند، گفته است: جراح پلاستیك آدم بیكاری نیست كه هر مریضی وارد شود او را تحت هر شرایطی عمل كند.

 

جراحان پلاستیكی كه دوره جراحی زیبایی بینی را گذرانده‌اند،‌ هر مراجعه‌كننده را از نظر زیبایی و ساختار بینی بررسی كرده و فردی را كه مشكلی از این بابت ندارد، مسلما تحت عمل قرار نمی‌دهند. هم‌اكنون حدود 20 درصد مراجعان خواستار جراحی زیبایی بینی، نیاز به عمل جراحی ندارند و چشم و ‌هم‌چشمی درصدی از نیاز به اعمال جراحی زیبایی را شامل می‌شود اما این درصد، چندان قابل توجه نیست هرچند كه روزبه‌روز درحال افزایش است. جراحی پلاستیک دارای دو شاخه اصلی است.

 

یکی از آنها مربوط به جراحی‌های ترمیمی و رفع سوختگی و دیگری در ارتباط با جراحی‌های زیبایی است. به‌طور کلی پیش‌ترعمل جراحی زیبایی اگر هم جنبه ترمیمی و درمانی نداشت شاید فقط روی افراد خاصی اعمال می‌شد؛ افراد مشهور و سرشناس که ظاهر و صورت آنها دارای اهمیت و مهم جلوه می‌کرد. اما این روزها دیگر چنین قاعده و چارچوبی قابل قبول نیست و جراحی زیبایی ممکن است در هر سن و سطحی برای هر فردی مورد استفاده قرار گیرد.

رتبه اول ایران در جراحی پلاستیک
ایران همچنان رتبه اول جراحی‌های زیبایی بینی در جهان را دارد و روز‌به‌روز به تعداد طرفداران این جراحی‌ها در کشور ما افزوده می‌شود. اولین جراحی پلاستیک 800 سال قبل از میلاد در هند انجام شده است و در مصر نیز پزشکان از روش‌های ترمیمی استفاده می‌کرده‌اند. اولین جراحی بینی (رینوپلاستی) در آمریکا در سال 1827 روی داده است. پس از جنگ جهانی اول و دوم به‌دلیل وجود مجروحان زیاد، جراحی پلاستیک هم به منظور ترمیم و هم به‌منظور زیباسازی رواج بیشتری پیدا کرد.

 

جراحی پلاستیک پنجاه سال قبل به‌منظور ترمیم ضایعات ناشی از سوانح سوختگی و تصادف وارد ایران شد اما، با گذشت زمان و بیشتر شدن تمایل نسل جوان به این نوع جراحی برای زیباتر شدن، شاهد افزایش 80 درصدی آن در دهه‌های 70 و 80 هستیم که این امر ایران را در کنار برزیل با داشتن رتبه بالا در میزان جراحی زیبایی قرار داده است.


گرایش روزافزون به زیبایی و افزایش تقاضا برای این نوع از جراحی، منجر به افزایش 83درصدی تعداد جراحی‌های پلاستیک در دهه گذشته شده است. بر‌اساس آمارهای موجود در کشور ما، جراحی بینی در رتبه اول، جراحی اندام در رتبه دوم و حذف چین‌و‌چروک صورت در رتبه سوم جراحی‌های معمول قرار دارد.

مردان، مشتریان جراحی پلاستیک
رسانه‌ها در روزهای گذشته با درج اخباری مبنی‌بر گرایش مردان به جراحی زیبایی، از این تغییر ابراز شگفتی کرده‌اند. آنها از قول یک جامعه‌شناس نوشته‌اند: شاید درحقیقت 10 درصد اعمال جراحی‌ها ناشی از مشکلات چهره باشد و بسیاری از افراد به‌دلیل ضعف شخصیتی و چشم و هم‌چشمی اقدام به این‌گونه جراحی‌ها می‌کنند و درحال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای شده که مردان نیز در خط مقدم جراحی‌های زیبایی قرار دارند.

 

محسن سنخاستی بیان کرده است: در گذشته زنان بیشتر از مردان رغبت به جراحی پلاستیک و زیبایی داشتند اما درحال حاضر مردان نیز گوی سبقت را از زنان ربوده‌اند. یک روانپزشک، در گفت‌وگو با آرمان در این مورد می‌گوید: افراد تا حدی هویت و شناخت خود را گم کرده‌اند و زیبایی‌های داخلی خود را نادیده می‌گیرند و این مسائل گاهی ناآگاهانه است که جنبه بیماری هم دارد.

 

بعضی افراد گاهی هیچ مشکل خاصی ندارند اما، علاقه‌مند به تغییر هستند. در این مواقع همکاران جراح باید مراقب باشند که به این نکته توجه کنند تا مشکلی پیش نیاید. مرتضی قدسی تصریح می کند: درجه آگاهی افراد متفاوت است و هر چقدر ناآگاهانه‌تر این اتفاق صورت گیرد احتمال بیماری و نیاز به مشاور قوت می‌گیرد. او در رابطه با شدت گرفتن موج علاقه‌مندی مردان به سمت جراحی‌های زیبایی می‌افزاید: ممکن است این موج تحت‌تاثیر تبلیغات خارجی و تصورات غلط متبادر از زیبایی، باشد.

 

با این وجود، یک جامعه‌شناس در این رابطه به آرمان می‌گوید: مساله گرایش به اعمال جراحی یکی از ویژگی‌های جامعه مدرن است که انسان‌ها به شدت به بدن خود توجه و همواره سعی می‌کنند خود را سالم نگه‌دارند. این توجه گاهی به‌صورت جراحی زیبایی نمود می‌کند که شاید از دید بعضی جنبه منفی داشته باشد اما، قدر مسلم این است که افراد به طرق مختلف به بدن خود توجه می‌کنند که این از غنائم زندگی مدرن است.

 

علیرضا عزیزی ادامه می‌دهد: اما در مورد جراحی زیبایی (که شاید بشود آن را پدیده‌ای مختص به ایران دانست) نگاه دیگری که می‌شود داشت این است که آدم‌ها همواره سعی می‌کنند برای خود موقعیت اجتماعی مناسب‌تری قائل شوند و گاهی با توجه به و داشتن زیبایی بیشتر این موقعیت را برای خود رقم بزنند. او با بیان اینکه به‌نظرم عدم اعتماد به نفس دلیل این جراحی‌ها نیست، می‌گوید: فقط برای رسیدن به شرایط بهتر و ایده‌آل‌تر این تصمیم اتخاذ می‌شود.

 

این روش یک شگرد برای ترقی ا‌ست که امروزه آدم‌ها آن را تشخیص داده‌‌اند و اعمال می‌کنند. شاید عمل جراحی و داشتن صورت زیبا‌تر مثل ارتقای مدرک تحصیلی، افراد را در رسیدن به موقعیت اجتماعی و کاری بهتر یاری می‌رساند. بنابراین افراد با رسیدگی به ظاهر خواهان پذیرش اجتماعی بهتر هستند.
اخبار اجتماعی - آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------