در کابین خلبان‌یک‌هواپیما چگونه باز می‌شود؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

با سقوط هواپیمای شرکت هوایی "جرمن وینگز" و بحثی که درباره شیوه باز کردن در کابین خلبان در هواپیماهای بزرگ "ایرباس" پیش آمده، نظرها به شیوه باز و بسته شدن در کابین خلبان جلب شده است.

در کابین خلبان هواپیما از داخل با یک چفت بسته می‌شود. امروزه در کابین خلبان را از بیرون هم می‌توان باز کرد، اما برای این کار خدمه هواپیما یک کد دارند که باید فقط نزد خودشان باشد و مسافران به آن دسترس ندارند. امکانات ایمنی هواپیماها، به ویژه پس از انفجارهای مهیب ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ پیچیده‌تر و مجهزتر شده است. باز و بسته کردن در کابین خلبان دیگر به راحتی گذشته نیست و تنها با دادن کد رمز امکان‌پذیر است.

امروزه در هواپیماهای مدرن شیوه‌های گوناگونی برای بستن در کابین خلبان وجود دارد: نخست آن که خود در از جنس محکمی است که با سه قفل الکتریکی بسته می‌شود. بالای در یک روزن "چشمی" هست که از درون کابین می‌توان بیرون را دید زد. به علاوه خلبان و دستیاران او در کابین می‌توانند از طریق دوربین ویدیو در جریان اوضاع بیرون و بخش مسافران قرار گیرند. از درون کابین با سه دکمه "عادی"، "بسته" و "باز" می‌توان در ورودی را کنترل کرد.

افزون بر این، در کابین و کنار دست خلبان، یک صفحه کنترل هست با تعدادی شاسی و دو چراغ سبز و قرمز. خلبان با گوشی تلفن می‌تواند با خدمه هواپیما صحبت کند. به علاوه یک اهرم احتیاط هست برای مواقع اضطراری. و دست آخر دستگاه حساسی که هرگونه فشار خارجی را به خلبان یا افراد درون کابین اطلاع می‌دهد.

محافظت از سرنشینان کابین
در حالت عادی خلبان و دستیار او در کابین هستند و در بسته است. در این مواقع نمی‌توان در را از بیرون باز کرد و وارد شد. اگر دکمه روی حالت "عادی" باشد، به معنای این است که در چفت است اما سه قفل الکتریکی روی در فعال نیستند. چنانچه یکی از خدمه هواپیما بخواهد وارد کابین شود، باید اول به خلبان تلفن کند و سپس با ضربه‌ای به او خبر دهد که پشت در منتظر است. خلبان دکمه در را روی "باز" قرار می‌دهد و عضو تیم پرواز می‌تواند داخل شود. بلافاصله پس از ورود او در دوباره روی حالت "عادی" قرار می‌گیرد. اگر کسی قصد داشته باشد بدون تلفن قبلی و با فشار وارد کابین شود، خلبان‌ها بلافاصله متوجه حالت غیرعادی می‌شوند و دکمه را روی حالت "بسته" قرار می‌دهند؛ سه قفل الکتریکی به شکل خودکار فعال می‌شود و این ورود را برای افراد غیرمجاز ناممکن می‌کند.

امکان دسترسی به خلبان
ممکن است مواردی اورژانس پیش بیاید، مثلا وقتی که خلبان هواپیما حال بدی پیدا کند یا بیهوش شود، و لازم باشد که خدمه بتوانند وارد کابین شوند. در این حالت خدمه کابین یک کد یا رمز عبور دارند که با تایپ کردن آن روی دستگاهی در کنار در، روی قفل به طور خودکار علامت "باز" ظاهر می‌شود. در این لحظه در درون کابین ناخدا از موضوع باخبر می‌شود. اما اگر به هر دلیل نتواند واکنشی نشان دهد، پس از ۳۰ ثانیه قفل در تنها به مدت ۵ ثانیه برداشته می‌شود و همکار مربوطه می‌تواند وارد شود و کار خود را انجام دهد. در صورتی که خلبان مشکوک شود که کسی به صورت غیرمجاز قصد ورود دارد، می‌تواند با زدن روی دکمه "بسته" در را دست کم برای ۵ دقیقه مسدود نگه دارد تا کسی وارد نشود. این مدت در هواپیماهای مدرن بیشتر هم شده است تا از هرگونه اقدامی برای ورود غیرمجاز به کابین هدایت هواپیما جلوگیری شود.

 

اخبار اجتماعی - دویچه وله،بهارنیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------