روایتی از اوضاع و احوال این روزهای دختران شین‌آبادی; ترس روز افزون از آینه!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

روایتی از اوضاع و احوال این روزهای دختران شین‌آبادی:

ترس روز افزون از آینه!

می‌گویند حال دانش‌آموزان شین‌آبادی‌ این روزها خوب است؛ مستمری شان برقرار شده، پدرانشان بیمه بیکاری می‌گیرند و کلی دلیل برای اینکه عده‌ای اثبات کنند این روزها شین‌آبادی‌ها مشکلی ندارند و حالشان خوب است.شما هم بشنوید و بخوانید حالشان خوب است اما اصلا باور نکنید!

این روزها سیما، آمنه، مبینا و ... بیش از هر زمان دیگری ناخوش‌احوال‌ترند. حالا دیگر هرکه به آنها به دروغ بگوید روزهای سخت گذشته تمام شده آینه دیگر دروغ نمی‌گوید. این روزها حتی با وعده عروسک و گردش هم دیگر نمی‌توان آرامشان کرد و واقعیت را از ذهنشان دور ساخت؛ این واقعیت تلخ که گرچه مسببان سوختنشان در آتش سهل‌انگاری، ساده انگاشتند و ساده گذشتند اما تاوان غفلتشان تا آخر عمر روی دوش دخترکانی است که کم‌کم به سن بلوغ نزدیک و نزدیک‌تر می شوند.

در این میان هم هرچه به سنشان افزوده می‌شود بار سنگین آثار سوختگی روی جسم و جانشان کمرشکن‌تر می‌شود. حال بماند خستگی‌های ناشی از ماهی چند بار خانه به دوشی و سفر به شهر هزار و یک رنگ تهران و گز کردن راهروهای بیمارستان و شمردن تراول پشت تراول برای هزینه سفر، دارو و درمان، خورد و خوراک و جا و مکان و... هنوز هم دل خانواده‌ها پردرد است هرچند با روی کار آمدن دولت یازدهم و وعید شدن وعده‌هایی که دولت قبل داد (اما بی‌اعتنا به مقصر بودن بدون حتی کوچکترین تلاشی وعده‌های عملی نشده را برای دولت بعدی به ارث گذاشت) کمی دردها تسکین یافته و لااقل خانواده این دانش‌آموزان مثل گذشته دغدغه مسائل مالی را ندارند اما هنوز در دستان برخی دخترکان شین‌آبادی جای خالی انگشتان ظریف و زیبا توی ذوق می زند، هنوز یکی گوش ندارد و دیگری ابرو و آن یکی آنقدر اوضاع ظاهرش متاثر از شعله‌های آتش است که برگشتن ظاهرش به پیش از 15 آذر سال 91 محال به ذهن می‌رسد با این وجود اما گاهی از گوشه و کنار اخبار و اظهارنظرهایی به گوش می‌رسد که به گفته پدر یکی از این دانش‌آموزان کام این خانواده‌ها را که بیش از سه سال است تلخ شده، تلخ‌تر می‌کند.

 

چنانچه اخیرا در اخبار 20:30 شبکه دو و طی مصاحبه با یکی از این دانش‌آموزان سعی شده اینگونه عنوان شود که «همه چی آرومه... دخترکان شین‌آبادی چقدر خوشحالن...» در حالی که به گفته سید محمد شادکام پدر سیما حال روحی این دختران اصلا خوب نیست و اگر روند درمانی‌شان سرعت نگیرد امکان افسردگی و خودکشی در آنها افزایش می یابد.

مشکلات ما از حالا به بعد آغاز شده است
سید محمد شادکام در واکنش به برخی اخبار که اخیرا منتشر شده‌اند، به آفتاب یزد می‌گوید: در ابتدا به صراحت می‌گویم که من و بقیه خانواده دانش آموزان شین آبادی از دولت یازدهم سپاسگزاریم. ولی متاسفانه گاهی برخی مسائلی پیش می‌آید که باعث ناراحتی دانش‌آموزان شین‌آبادی می‌شود. پدر سیما شادکام می‌افزاید: برای نمونه چند روز پیش اخبار 20:30 مصاحبه‌ای را با یکی از دانش آموزان انجام داد که موجب آزردگی خاطر خانواده‌ها و خود دانش آموزان شین آبادی شد. ما قبول داریم که این دولت از ابتدای روی کار آمدن تاکنون فرزندان آسیب دیده ما را در آغوش گرفته اما هنوز هم بچه‌های ما از مشکلات جسمی و روحی بسیاری رنج می‌برند.

 وی با تکذیب اظهاراتی که در 20:30گفته شده، خاطرنشان می‌کند: در این گزارش شبکه 2، دست‌اندرکاران 20:30به سراغ دانش آموز شین آبادی رفتند که درصد سوختگی بسیار کمی دارد به طوری که در سال تنها 2 بار برای مداوا به تهران می آید. والدین و خود این دانش آموز در آن مصاحبه اعلام کردند که از همه چیز راضی هستند و هیچ مشکلی چه در زمینه روند درمان چه در زمینه حمایت‌های مالی ندارند.

 

شادکام با تاکید بر اینکه این درحالی است که 12 دانش آموز دیگر که درصد سوختگی بالایی دارند، ماهی 4-3 بار برای مداوا به تهران رفت و آمد دارند، می‌گوید: این دانش آموزان برخی ابرو و گوش ندارند، برخی انگشتشان قطع شده و همگی از ناحیه صورت به شدت دچار آسیب شده‌اند. مثل سیما، آمنه، نادیا، مبینا. هر چند ما حمایت می‌شویم اما مشکلات ما نه تنها تمام نشده بلکه از حالا به بعد که دخترانمان بزرگتر شده‌اند آغاز شده است.

 

وی در بیان این مشکلات، می‌گوید: آنها دیگر می‌فهمند چه بلایی سرشان آمده، وقتی جلو آیینه می‌ایستد گریه می‌کنند. دیگر نمی‌توانیم آنها را با دادن یک عروسک آرام کنیم. از این رو، مشکلات ما خانواده دانش آموزان شین آبادی از حالا به بعد بیشتر شده است. این پدر شین آبادی‌ با اشاره مجدد به برنامه 20:30 ادامه می‌دهد: این در حالی است که در اینگونه برنامه‌ها به مردم گفته می‌شود این دانش آموزان هیچ مشکلی ندارند حتی به لحاظ درمانی. بله درمان روی دختران ما در حال انجام است اما طی این 3 سال تنها 15-10 درصد پیشرفت کرده است!

دولت تدبیر برایمان سنگ‌تمام گذاشت
شادکام تاکید می‌کند: با این روند کند هر چه سن دخترانمان بالاتر برود مشکلات روحی آنها شدت پیدا می‌کند حتی ممکن است دست به خودکشی بزنند زیرا زیبایی‌شان به تاراج رفته است.وی با تشکر از زحمات پزشکانی که تاکنون برای بهبود وضعیت این دانش آموزان تلاش کرده‌اند، مشکل را بی‌انصافی برخی رسانه‌ها در ارائه گزارش‌های غلط می‌داند و بیان می‌کند: برای مثال در گزارش 20:30 گفته شد دانش آموزان شین آبادی نیازی به اعزام شدن به خارج را ندارند این درحالی است که طی این 3 سال با وجود تلاش‌های بسیار، اما ظاهر این دختران چندان تغییری نکرده است؛ این موضوع باعث شده روز به روز حال روحی این دانش آموزان بدتر شود به ویژه آن دخترانی که درصد سوختگی‌شان بسیار بالاست. مثل آمنه راک.

 وی تاکید می‌کند: این در حالی است که دولت قبل به ما قول داد برای اعمال جراحی حتما دانش آموزان به خارج اعزام شوند. هر چند این دولت قولی در این باره نداده، اما ما از آقای روحانی و وزیر محترم آموزش و پرورش درخواست داریم پیگیروضعیت این دانش آموزان باشند. البته ما منکر اقدامات و حمایت‌های این دولت از دانش آموزان شین آبادی نیستیم و انصافا باید اعتراف کنم دولت تدبیر برایمان سنگ‌تمام گذاشت ولی حرف ما این است که هنوز حال شین آبادی‌ها خوب نشده، آنها را فراموش نکنید.

شادکام همچنین می‌افزاید: از سوی دیگر، حرف خانواده 12 دانش آموز شین آبادی که درصد سوختگی‌شان بالاست این است که مستمری که قرار است به دانش‌آموزان داده شود ( 600 هزار تومان) به همه یک اندازه داده نشود بلکه به دانش‌آموزی مثل آمنه راک با 80-75 درصد سوختگی، سقف مستمری (2 میلیون) در نظر گرفته شود و بقیه دانش آموزان هم به نسبت درصد سوختگی مستمری بگیرند نه اینکه کسی مثل آمنه با فردی که 10 درصد سوختگی دارد یکسان مستمری بگیرند.وی تاکید می‌کند: ما نمی‌گوییم همه دانش آموزان 2 میلیون تومان بگیرند بلکه عدالت رعایت شود.

 

از سوی دیگر، هرچه سریع‌تر و تا دیر نشده درخواست می‌کنیم نسبت به اعزام این دختران به کشوری که در زمینه جراحی پلاستیک تخصص بسیار دارد، اقدام کنند تا هر چه دانش آموزان بزرگتر می‌شوند به مشکلات روحی مبتلا نشوند و کار به افسردگی و خودکشی آنان نکشد. سید محمد شادکام در پایان اظهاراتش از حمایت‌های آقای روحانی رئیس دولت تدبیر و امید، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور، دست‌اندرکاران دولت و همچنین پزشکانی که تا کنون در حد توان به کمک دانش‌آموزان شین‌آبادی و خانواده‌هایشان شتافته‌اند تشکر و قدردانی کرد.

حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس در گفتگو با آفتاب یزد درباره اتفاقی که برای دانش‌آموزان شین‌آبادی رخ داده می‌گوید: مشکلات ناشی از اینگونه حوادث به دو دسته فیزیکی و روحی تقسیم می‌شود که هر کدام پیگیری و درمان‌های لازم خود را می طلبد حال چه درمان دارویی چه درمان‌های مشاوره‌ای. وی می‌افزاید: به لحاظ فیزیکی وقتی سوختگی ایجاد می شود بسته به شدت و عمق سوختگی پیامدها متفاوت خواهد بود و هرچه شدت سوختگی بیشتر باشد مشکلات روحی پیش آمده هم بیشتر می شود. به لحاظ روحی هم چون استرس بسیاری به فرد وارد می‌شود اکثرا افراد به اختلال استرس پس از ضربه مبتلا می‌شوند که علائمی چون افسردگی، اضطراب، پرخاشگری و زنده شدن مجدد رویداد در خواب یا بیداری و یا دیدن صحنه‌های مشابه دارد و درمان‌های خود را می‌طلبد که ضرورت دارد حتما اینگونه افراد تحت درمان قرار گیرند.

 ابراهیمی مقدم تاکید می‌کند: بعضی از انواع این بیماری هم بر اساس شدت حادثه تداوم می یابد. در مورد دانش‌آموزان شین‌آبادی هم چون اولا دختر هستند و دوما بیشتر از ناحیه صورت صدمه دیده‌اند مشکلات و فشار روحی وارده بر این افراد زیاد خواهد بود و در صورتی که نتوان ظاهرشان را با اعمال جراحی پیشرفته تا حد زیادی بهبود بخشید مشکلات روحی ناشی از وقوع حادثه با مشکلات ناشی از نابود شدن ظاهرشان حتما فشار مضاعفی را به آنان وارد خواهد کرد.این روانشناس در ادامه خاطرنشان می‌کند: از این رو برای کاهش فشار روحی باید تا جایی که امکان دارد برای بهبود وضعیت ظاهری این دانش‌آموزان تلاش کرد تا از ابتلای آنان به افسردگی و مشکلات روحی و روانی دیگر در آینده جلوگیری شود.البته در این میان باید این دختران تحت نظر روانشناس یا روانپزشک باشند تا دوره‌های درمانی لازم را بگذرانند.

اخبار اجتماعی - آفتاب یزد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------