زنان ۶سال زودتر به آخر خط اعتیاد می‌رسند/شیب تند اعتیاد در بانوان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

زنان ۶سال زودتر به آخر خط اعتیاد می‌رسند/شیب تند اعتیاد در بانوان

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با ابراز نگرانی از شیب تند شیوع اعتیاد در میان زنان و دختران، گفت: زنان شش سال زودتر از مردان به آخر خط اعتیاد می رسند.

به گزارش مهر، حمید صرامی بعد از ظهر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی برای ۲۰۰ نفر از مدرسان و مربیان مقطع متوسطه دوم استان، اظهار کرد: این طرح در ۱۲ استان عملی خواهد شد که خراسان جنوبی هشتمین استان است.

 

وی، کاهش و جلوگیری از مصرف مواد مخدر در دانش آموزان، افزایش دانش و مهارت های خود مراقبتی، ارتقای سطح دانش مجریان و مربیان مدارس متوسطه دوم در حوزه مهارت های زندگی، فرزند پروری و پیشگیری اولیه از اعتیاد، آموزش مهارت های فرزند پروری به والدین، هماهنگی و یکپارچه سازی خدمات پیشگیرانه را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد.

 

افزایش حجم تجربه مواد در نوجوانان

 مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: بر اساس این طرح یک میلیون نفر از دانش آموزان، والدین، معلمان و مدیران این دانش آموزان زیر چتر برنامه های پیشگیری از اعتیاد قرار خواهند گرفت.

 

صرامی با بیان اینکه بررسی روند شیوع مصرف مواد در نوجوانان در سطح کشور در سال های ۸۱، ۹۰ و ۹۴ نشان می دهد که حجم تجربه مواد توسط شبکه های مافیایی برای ضربه زدن به نوجوانان در حال افزایش است، بیان کرد: همچنین این شواهد نشان می دهد که در گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال میل به مصرف افزایش و به واسطه باورها و فریب های فرهنگی غلط مصارف برخی مواد مثل ماری جوانا، تریاک، قرص های روان گردان، ریتالین و ماده محرک شیشه مشاهده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در همین راستا ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش این طرح را در ۱۲ استان اجرا خواهد کرد، گفت: تا امروز در هشت استان بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ مدرس برای تقویت برنامه در سطح مدارس آموزش های مورد نیاز را فرا گرفته اند.

 

مشاور وزیر کشور به شیوع اختلالات و مشکلات روانی در جامعه اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین تحقیق ۲۳.۶ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور دارای یک اختلال روانی هستند که اضطراب با ۱۵.۶ درصد، افسردگی با سهم ۱۴.۶ درصد و توهم حدود نیم درصد را به خود اختصاص داده است.

 

۵۸ درصد معتادان مصرف چند ماده ای را انجام می دهند

 صرامی از اعتیاد سه درصد جمعیعت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور خبر داد و گفت: در این گروه ۵۸ درصد زیر ۳۴ سال سن دارند و این بیانگر این است که اعتیاد نسل نوجوان و جوان را نشانه گرفته و باید برای این گروه سنی برای خدمات پیشگیرانه از سوی همه دستگاه ها تمهیدات بیشتری اتخاذ شود.

 

وی با اشاره به شیوع مصرف چند ماده ای در بین معتادان، بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد که ۵۸ درصد معتادان مصرف چند ماده ای مواد را انجام می دهند که این امر کار درمان را سخت تر خواهد کرد.

 

 مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با ابراز نگرانی از شیب تند و افزایش شیوع اعتیاد در زنان و دختران، گفت: تحقیقات نشان می دهد که شانس ابتلا به اعتیاد در زنانی که به یکی از اختلالات خلق مبتلا هستند چهار برابر از سایر زنان بیشتر و دختران و زنانی که به اضطراب مبتلا هستند میزان گرایش آن ها ۲.۲ برابر زنان دیگر است.

 

کشف ۱۰ هزار تن مواد مخدر از تولیدات افغانستان

 صرامی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از دختران و زنان که مبتلا به مواد هستند در پیشینه شخصیتی آن ها یک اختلال خلق یا اضطراب را مشاهده می کنیم، ادامه داد: نکته بسیار نگران کننده این است که زنان شش سال زودتر از مردان به آخر خط اعتیاد می رسند و این موضوع کار را در درمان اعتیاد سخت تر می کند.

 

وی همچنین به افزایش تجربه مصرف مواد در دانشجویان و جوانان اشاره کرد و افزود: یکی از عوامل آن فقدان مهارت کنترل خشم، فقدان آموزش مهارت ارتباطات و عدم غنی سازی اوقات فراغت آن ها در خوابگاه های دانشجویی است.

 

مشاور وزیر کشور، عدم دسترسی به مواد را یکی از عوامل مهم در پیشگیری از اعتیاد دانست و افزود: طی ۳۷ سال بعد از انقلاب بالغ بر ۱۰ هزار تن از مواد مخدر تولیدی افغانستان توسط نیروهای مقابله ای کشور کشف شده و این یک رکورد بی سابقه در جامعه جهانی است اما باید اقدامات به گونه ای باشد که دسترسی جوانان و  نوجوانان به مواد کاهش یابد.

 

بازگشت مجدد ۸۵ درصد معتادان پس از درمان

 صرامی همچنین از بازگشت مجدد ۸۵ درصد معتادان پس از اقدامات درمانی خبر داد و گفت: عدم جامعه پذیری، عدم اشتغال و عدم اعتماد عمومی زمینه های گرایش مجدد را فراهم می کند.

 

وی با انتقاد از اینکه با توجه به حجم معتادان برنامه ها متناسب با این موضوع شکل نگرفته است، بیان کرد: برای اینکه از این امر جلوگیری کنیم باید دستگاه های متولی در حوزه اشتغال و مراقبت های بعد از خروج گام های جدی تری بردارند.

 

مشاور وزیر با بیان اینکه اعتبارات اختصاص یافته به پیشگیری اولیه اعتیاد به دستگاه ها بسیار پایین است، عنوان کرد: انتظار می رود مجلس در بودجه ۹۶ برای تقویت اعتبارات پیشگیری از اعتیاد کمک کنند.

 

اعدام نسبت به قاچاقچیان و اشرار بدون تعارف انجام می شود

 صرامی در ارتباط با اعدام قاچاقچیان نیز گفت: در جامعه جهانی اعدام قاچاقچیان وجود دارد اما باید با توجه به تحولات جامعه، نوع مواد و اقدامات قاچاقچیان چارچوب هایی که بیشتر اثر بخش است را به کار بگیریم.

 

وی با بیان اینکه باید اصلاحاتی در بحث قانون داشته باشیم، بیان کرد: با این وجود اعدام نسبت به قاچاقچیان و اشرار بدون تعارف انجام می شود و تجدید نظر برای افرادی است که بر اثر غفلت در این مسیر قرار گرفته اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------