چند درصد بیکاران مدرک دانشگاه دارند؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سهم دارندگان تحصیلات دانشگاهی از جمعیت بیکاران به بیش از 40 درصد رسیده است.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که در سال 1380 در حدود 10 درصد از جمعیت بیکاران ایران را دارندگان تحصیلات دانشگاهی تشکیل می دادند این نرخ در شرایط کنونی به بیش از 41 درصد افزایش یافته است. این تغییر امار نشان از تغییر ساختار بازار کار ایران در شرایط کنونی دارد.

 

تغییر جمعیت بیکاران و شکل تحصیلات این دسته از افراد خود نشانگر نیاز به سیاستگذاری های تازه در این فضا دارد؛ به عبارت دیگر با یافته ها و الگوهای دهه های پیشین نمی توان برای ایجاد شغل در دهه نود برنامه ریزی کرد خصوصا آنکه مطالعات و پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد در بهترین شرایط اقتصادی نیز ایران با بحران بیکاری وارد قرن تازه می شود.

 

پیش تر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی تاکید کرده بود که اگر رشد اقتصادی ایران در سال به طور متوسط هشت درصد باشد و اشتغال زایی نیز از مولفه های اصلی این رشد باشد، با این حال ایران در سال 1400 با جمعیت 5 میلیون نفری بیکاران روبرو خواهد بود.

 

تغییر جدی بازار کار ایران از میانه دهه هشتاد به وضوح آشکار شد به طوری که سهم بیکاران دانشگاه دیده ایران از کل بیکاران در سال 1385 به 20.9 درصد رسیده بود.

 

توسعه دانشگاه ها و افزایش شمار تحصیل کردگان در همین دوره زمانی ، به رغم بالا رفتن سهم این افراد از جمعیت بیکاران تداوم یافت و در نتیجه بالا رفتن سهم بیکاران تحصیلکرده از کل بیکاران همچنان افزایش یافت.

از ابتدای سال 1390 بود که 36.6 درصد از بیکاران ایرانی را دارندگان مدرک دانشگاهی تشکیل دادند که این رقم در حال حاضر به نزدیکی 42 درصد رسیده است .

 

این وضعیت نشان می دهد هنوز بخش هایی از اقتصاد ایران که قدرند تحصیل کردگان دانشگاهی را جذب خود کنند به انداز کافی توسعه نیافته اند و شکل گسترش صنعتی نیز در این دوران هنوز اشتغالزایی چندانی ندارد. توسعه غیر اشتغالزا امروز یکی از مهمترین بحران های اقتصاد ایران و جهان در شرایط کنونی محسوب می شود. در شرایط کنونی بخش صنعت در ایران 16.8 درصد از اشتغال کل کشور را در خود جای داده است.به این ترتیب بخش خدمات بزرگترین بخش اقتصادی از منظر ایجاد شغل تلقی می شود.

 

بسیاری از دارندگان مدرک دانشگاهی اما انتظار دارند با در اختیار گرفتن مشاغلی در ادارت که در فرهنگ کار به پشت میز نشینی شهرت دارند، به بازار کار ورود کنند و این مساله از آسیب های جدی است که متوجه اقتصاد ایران در شرایط کنونی است.

 

نرخ بیکاری در ایران سال هاست تک رقمی نشده است.از سوی دیگر حمعیت بیکاران نیز در سال های متوالی تغییر چندانی را تجربه نکرده و همین مساله نشان می دهد اقتصاد به دلیل مشکلاتی زایایی خود را از دست داده است.

 

بسیاری از کارشناسان از بیکاری به عنوان ابرچالشی پیش روی اقتصاد ایران یاد می کنند و همین امر ضرورت برنامه ریزی برای حل این بحران در سال های آتی را آشکار می کنند. 

 

 خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------