گزارش اکونومیست از هجوم ایرانی‌ها به شهر وان ترکیه/ به اندازه جمعیت یک شهر ایرانی به وان می‌آید



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اکونومیست در گزارشی نوشت که هجوم گردشگران‌ ایرانی به شهری در ترکیه باعث شده اهالی وان در شهر خود احساس خارجی بودن کنند.

به گزارش خبرآنلاین؛ مدتى بعد از چند حمله تروريستى، يک كودتاى شكست خورده و سركوب‌هاى دولت، صنعت گردشگرى تركيه آسيب شديدى ديده است. تعداد گردشگران تركيه از ٣٦ ميليون نفر در سال ٢٠١٥ به ٢٥ ميليون نفر در سال گذشته رسيده و اگرچه در سال گذشته گردشگرى اين كشور رشد داشته بسيارى از هتل‌ها در استانبول و اطراف مديترانه مجبور شدند قيمت‌هاى خود را كاهش دهند.

 

در شهر وان، شهرى كه فقط چند ساعت با مرز ايران فاصله دارد هم انتظار مى‌رفت شرايط با ديگر مناطق تركيه تفاوتى نداشته باشد. اما در ٩ ماه گذشته از سال ٢٠١٧ تعداد گردشگران این شهر از ايران به بيش از ٣٨٨ هزار نفر رسيد، اين يعنى هجوم جمعيتى ايرانى به شهر وان، اندازه جمعيت همين شهر!

 

شرایط به جایی رسیده که حتى هتل‌داران وان نمى‌توانند نيازهاى اين تعداد از گردشگران را برطرف كند، براى مثال دو ماه پيش توريستى براى پيدا كردن يک اتاق با ١٤‌هتل مختلف تماس می‌گرفت. در واقع اوايل تابستان امسال ايرانى‌هاى زيادى به اين شهر رفتند به طورى كه شهردار وان برخى از آنها را به خوابگاه‌هاى دانشجويى و خانه‌هاى خصوصى فرستاد.

 

يكى از مسئولين اتاق بازرگانى وان در اين رابطه به شوخى می‌گوید: گاهى در شهر خودتان حس یک خارجى را داريد. در واقع به نظر مى‌رسد تا وقتى توريست‌ها ده‌ها ميليون دلار نقد در اين شهر هزینه می کنند، هيچ‌كسى ناراحت نشود، از سویی برخى دوره‌هاى آموزش زبان فارسى هم براى تجار وان در حال برگزاری است!

 

حالا با اينكه تركيه در بازگرداندن گردشگران تركيه اى و آمريكايى به مشكل خورده است گردشگران خاورميانه‌اى دسته دسته وارد اين كشور مى شوند. انتظار مى‌رود امسال ٢ميليون ايرانى به تركيه بروند، اتفاقی كه اگر رخ بدهد یک ركورد جديد است.

 

همچنين پیش بینی می‌شود به تعداد گردشگران کويتی، بحرينی و عربستانی وان در سال آینده اضافه شود. ايرانى‌هايى كه به شهر وان رفتند دلايل زيادى داشتند؛ برخى برای تفریح می‌روند، برخی براى دیدن مناظر وان به اين شهر مى‌آيند، تا كليساى ١١٠٠ساله ارمنى، گربه‌هاى عجیب وان و ... را ببینند.

 

برخى هم به دليل مراکز خرید وان، به اين شهر مى‌آيند، تا چمدان‌هاى خود را با قيمتى اندكى متفاوت‌تر از ايران پر كنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------