پاییز حادثه ها در مازندران/ نگرانی از سیلاب کوهستان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پاییز مازندران با حادثه شروع شد و استان پس از مواجه شدن با زلزله های بزرگ اکنون درگیر باران شده و خطر سیلاب را تشدید کرده است.

به گزارش مهر، تنها اندکی به مهر ۹۷ مانده بود که زلزله ۴.۷ ریشتری در جویبار مازندران رخ داد، زمین لرزه ای که بزرگی آن بی سابقه بود و برخی ها از فعال شدن گسل دماوند و آتشفشان دیو سفید پای دربند را گمانه زنی کرده بود.

 

تنها چند روز پس از زمین لرزه بزرگ ۴.۸ ریشتری زمین لرزه دیگری به بزرگی ۴.۲ ریشتر و پس از آن زمین لرزه دیگر به بزرگی ۳.۴ ریشتری دیگر جویبار را لرزاند ونگرانی از فعال شدن گسل خزری را تشدید کرد.

 

۱۲ روز از مهرماه گذشت و مازندران از عصر جمعه درگیر بارندگی شدید و رگباری شد و به اعتقاد کارشناسان و پیش بینی هواشناسی این اولین جبهه سنگین بارشی در شمال کشور است که علاوه بر بارش های رگباری، دمای هوای استان را تا ۱۲ درجه کاهش خواهد داد.

 

بارندگی کنونی که همچنان با شدت در مناطق مختلف استان درحال باریدن است همانند دیگر بارش ها، پیامدهایی از جمله آبگرفتگی معابر درون شهری و برون شهری، پرآب کردن مسیل ها و رودخانه ها، اختلال در تردد و ترافیک را به ارمغان آورده است اما نگرانی مسئولان از بارش های کوهستانی بوده که در راه است.

 

محمودرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران به خبرنگار مهر می گوید: این بارندگی اولین جبهه جدی است که در پاییز از شمال وارد استان شده و رطوبت سنگین را شاهد هستیم ورعد و برق ناشی از آن به دلیل آن است امروز صبح دمای هوا گرم بود و تلاقی جبهه گرم و سرد سبب رعد و برق شده است.

 

وی به مردم و هم استانی ها توصیه کرد تا از حضور در کنار تیرهای برق، پنجره های فلزی و داخل خودرو خودداری کنند و ادامه داد: عمده رعد و برق ها در شمال، به صورت آسمان – ابر رخ می دهد ولی در کوهستان ابر به زمین برخورد و سبب انتقال ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار ولت برق به زمین می شود که این پدیده خطرناک است.

 

رضوی با عنوان اینکه این بارندگی ها تا فردا بعدازظهر ادامه می یابد تصریح کرد: اوایل جبهه بارشی به صورت سنگین است و بعد از شدت آن کم می شود اما بیشترین نگرانی در ارتفاعات است که می تواند مسیل ها را پرآب کند و سیل جاری می کند و وقوع سیلاب ناگهانی بیشترین نگرانی است.

 

مدیرکل هواشناسی مازندران با اظهار اینکه در حال حاضر بیشتر نگران وقوع سیلاب در کوهستان هستیم ادامه داد: به دلیل شیب زیاد و مدت زمان کوتاه بارندگی احتمال وقوع سیلاب کوهستانی دور از انتظار نخواهد بود.

 

بارندگی شدید و رگباری که از بعدازظهر جمعه مهمان پاییزی مازندران شده تاکنون مناطقی از استان را به دلیل قطع خطوط برق در خاموش فرو برده است و به گفته قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: ۱۷ پست از مجموع ۴۳۸ پست برق استان براثر بارندگی شدید قطع شده است.

 

 وی با بیان اینکه شاهد بارندگی رگباری و گسترده در سطح استان هستیم اظهار داشت: در استان پراکنده ۱۷ خط از ۴۳۸ خط انتقال برق و سه پست ۶۰ کیلوولت برق منطقه ای قطع شده است.

 

وی با بیان اینکه بیشتر خاموشی ها را در جویبار، ساری و قائمشهر در حوزه شهری و روستایی شاهد هستیم ادامه داد: همچنین در آمل نیز قطع برق پست ۶۰ کیلوولت قطع شده است.

 

شهابی با اشاره به حضور تمامی عوامل و نیروهای شرکت توزیع برق و آماده باش آنان افزود: به محض فروکش کردن بارندگی برقرار برق خطوط قطع شده اقدام می شود و مناطق مختلف با خاموشی های مقطعی مواجه هستند.

 

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران بدون ارائه آمار خسارت گفت: بیشترین خسارت ناشی از شکستکی تجهیزات و تیر برق و پاره شدن سیم است.

 

 طبق اعلام مدیریت بحران مازندران بیشترین میزان بارندگی ثبت شده طی عصر جمعه را به میزان ۱۲۶ میلیی متر در رامسر ثبت شده است و سرعت تندباد نیز ۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

علی اصغر مدیرکل مدیریت بحران مازندران سرعت طوفان و تندباد را ۹۰خوشبختانه جز آبگرفتگی معابر خسارتی گزارش نشده است و خاموشی های مقطعی ایجاد شده نیز رفع شده است کیلومتر بر ساعت اعلام کرد و گفت: احمدی با بیان اینکه از ساعت ۲۱ شب بر شدت بارندگی افزوده می شود گفت: این بارندگی تا صبح شنبه ادامه می یابد اما تمامی مدارس استان در تمامی مقاطع صبح شنبه دایر خواهد بود.

 

مدیرکل مدیریت بحران مازندران درباره وضعیت راههای استان نیز گفت: تمامی شریان های ارتباطی استان باز و تردد در آن برقرار است.

 

هواشناسی مازندران از چند روز قبل، بارندگی شدید و رگباری را در مازندران پیش بینی و هشدار کرده بود و شهرداری ها و مدیریت بحران استان نیز عنوان کرده بود برای پیشگیری از حوادث احتمالی آماده ایم و حال باید دید زیرساخت های ضعیف و لرزان شهری و روستایی و مدیریت ناپایدار بحران، برابر این حادثه طبیعی مقاوم خواهد بود یا همانند حوادث پیشین، زخم دیگر بر رنج های بی شمار استان می افزاید.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------