ابتکار: منتقدان دولت برای حفظ منافع خود می‌خواهند تحریم‌ها باقی بماند/ رتبه اول ایران در تنش آبی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به این‌که برداشت‌ غیرمجاز از چاه‌ها آسیب‌ جدی به منابع وارد کرده است، گفت: باید سیاست‌های توسعه را با قوانین طبیعت همگام کنیم.

"معصومه ابتکار" پنج‌شنبه 26 شهریور در شورای اداری استان همدان با اشاره به این‌که توسعه‌ای پایدار است که عدالت بین نسلی را هم در بربگیرد، اظهار کرد: عدالت فقط درون نسلی نیست بلکه باید حقوق فرزندان و نسل آینده را نیز درنظر بگیریم.

وی از تصویب 17 هدف جدید توسعه پایدار در نیویورک خبر داد و گفت: هفته آینده سران دنیا در نیویورک جمع خواهند شد و اهداف جدید توسعه پایدار را به تصویب خواهند رساند.

ابتکار یادآور شد: امروز با گذشت دو سال از عمر دولت دستاوردهای مشخص و قابل ذکر و به دور از شعارزدگی کسب شده که از جمله آن مهار تورم بوده است که البته هنوز مشکلات زیادی در زمینه اشتغال وجود دارد اما گام‌های دولت در این زمینه گامی استوار خواهد بود.

وی با اشاه به این‌که در دولت یازدهم گام‌های زیادی در حوزه سلامت و بین‌الملل برداشته شده است، عنوان کرد: دستاوردهای دولت در حوزه بین‌الملل آشکار است و بسیاری از منتقدان نمی‌خواهند این دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید را باور کنند و برای حفظ منافع خود خواهان باقی ماندن در شرایط تحریم هستند، در حالی که با رفع تحریم‌های ظالمانه باب جدیدی از تعامل و همکاری ایران با بین‌الملل بروز می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: یکی از زمینه‌هایی که دولت از ابتدا با برنامه حرکت کرد بحث محیط زیست بود، به‌طوری‌که قبل از آغاز به‌کار دولت، برنامه‌های این حوزه تدوین شده بود.

دوره بی‌توجهی، شاخص‌های محیط زیستی را کاهش داد

ابتکار اظهارکرد: متاسفانه دوره بی‌توجهی، شاخص‌های ما را در زمینه محیطزیست کاهش داد و محیط زیست را آسیب پذیر کرد، به‌طوری‌که امروز با بحران‌های آشکاری همچون دریاچه ارومیه مواجه هستیم.

وی با بیان این‌که رشد چاه‌های غیرمجاز به علت فقدان نظارت آسیب بسیار جدی محیط زیست وارد کرده است، افزود: بخشی از مشکلات موجود به علت تغییر اقلیم و کاهش بارندگی است، اما بخش قابل توجهی از این مسائل به فقدان نظارت و برداشت‌های غیرمجاز و چاه‌های غیرمجاز برمی‌گردد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به این‌که ایران از نظر تنش آبی رتبه اول را به خود اختصاص داده است، گفت: امروز در مسائل جهانی در کنار موضوعاتی مثل صلح و امنیت، بحث تخریب محیط زیست اهمیت دارد، به‌طوری‌که دو تهدید اساسی آینده کره زمین، جنگ و ناامنی و تخریب محیط زیست خواهد بود.

دولت سیاست‌های اقتصاد کم کربن را تایید کرد
ابتکار الگوی مصرف انرژی کشور را الگوی نادرستی دانست و گفت: الگوی مصرف انرژی ما درست نیست و ما سرمایه‌ها و منابع ملی خود را طی دوره‌ای از دست دادیم و باید نسبت به این مساله خود را منضبط کنیم، و انضباط کاری در سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در زمینه بهینه‌سازی انرژی باید رخ دهد که خوشبختانه هفته گذشته سیاست‌های اقتصاد کم کربن را تایید کرد و به عنوان یکی از ضمیمه‌های برنامه ششم هم ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: اقتصاد کم‌کربن به این معناست که باید مصرف سوخت‌های فسیلی که منابع و ثروت و سرمایه‌های ملی ایران است را مدیریت کرده و آلودگی آن را کم کنیم، که خوشبختانه دولت این برنامه فرابخشی را تصویب کرد.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای ماده 190 که مدیریت سبز است باید همه دستگاه‌ها مسئول مدیریت منابع آب، برق، انرژی و کاغذ داشته باشند و امیدواریم استان همدان در اجرای این ماده بتواند گزارش خوبی را ارائه دهد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان این‌که طی 70 سال گذشته 50 درصد از گونه‌های گیاهی و جانوری جهان منقرض شده و یا در معرض انقراض است، عنوان کرد: این بدان مفهوم است که حیات بر روی کره زمین در حال از دست رفتن است، بنابراین لاجرم باید همگرایی در رابطه با حفظ محیط‌زیست شکل بگیرد.

ابتکار با اشاره به این‌که خلقت بر پایه قوانین طبیعت استوار شده است، بیان کرد: قوانین طبیعت قوانینی است که خداوند خلق کرده و خلقت را بر آن استوار کرده است، بنابراین باید این قوانین را بشناسیم و سیاست‌های توسعه‌ را با آن همگام کنیم.

وی یادآور شد: این سیاست‌ها در بخش بین‌الملل هفته آینده نهایی خواهد شد و در سهم ملی نیز در دولت یازدهم برای این موضوعات برنامه‌ریزی جدی انجام شده و پیشرفت‌های خوبی در برخی زمینه‌ها داشتیم که بحث آب، شورای عالی آب، شورای محیط زیست، اصلاح الگوی کشاورزی از راهبردهای جدی دولت است.

برنامه ملی مقابله با گرد و غبار در استان‌های کشور اجرا می‌شود
به گزارش ایسنا، ابتکار احیای تالاب‌ها و سفره‌های زیرزمینی را تنها راه تضمین کشاورزی دانست و اظهار کرد: برنامه ملی مقابله با گرد و غبار و برنامه استانی آن را با شناسایی کانون‌های استانی ارائه خواهیم داد.

وی با بیان این‌که برنامه مقابله با گرد و غبار برنامه بین بخشی است، افزود: تا زمانی که چرای غیرمجاز داشته باشیم و مدیریت مراتع منسجم و مبتنی بر ظرفیت زیستی مراتع نباشد مراتع به تدریج افول کرده و مرتع ارزشمندی که می‌تواند خاک را نگه دارد به کانون گرد و غبار تبدیل می‌شود.

معاون رئیس جمهور گفت: اجرای سیاست مقابله با گرد و غبار با همت و تلاش بین بخشی از برنامه‌های دولت است، البته بخشی از این آلودگی از کشورهای همسایه و به‌ویژه عراق وارد کشور می‎شود که متاسفانه به علت شرایط ناامنی و مشکلات موجود در این کشور قابل مدیریت نیست اما ما پیگیر هستیم.

ابتکار تاکید کرد: موضوع گردوغبار را به عنوان یک موضوع جهانی در اجلاس بعدی وزاری محیط زیست پیشنهاد دادیم تا بتوانیم کشورهای مختلف را در این مساله درگیر کنیم.

گردشگری پایدار یکی از ظرفیت‌های مهم استان همدان است
وی توسعه گردشگری پایدار را از مباحث مهمی دانست که دولت یازدهم در برنامه‌های خود دارد و گفت: گردشگری پایدار یکی از ظرفیت‌های مهم استان همدان است و یکی از موضوعاتی است که اگر شاخص‌های زیست محیطی استان ارتقا یابد طبعا جاذبه‌های طبیعی در کنار جاذبه‌های تاریخی این استان یک ظرفیت فوق‌العاده‌ای را به‌وجود می‌آورد.

وی با اشاره به این‌که مدیریت پسماند یکی از تکالیف شهرداری‌هاست، اظهار کرد: مدیریت پسماند شهری را باید شهرداری‌ها و شوراهای استان به طور جدی دنبال کنند و دولت هم در این زمینه گام‌های خوبی برمی‌دارد، به‌طوری‌که مصوبه سند آسیب‌شناسی شهری در موضوع پسماند را مصوب کرد.

ابتکار تاکید کرد: خوشبختانه استان همدان در زمینه بحث پسماند وضعیت مناسبی نسبت به برخی استان‌ها دارد، اما همه باید برای این مساله برنامه‌ریزی داشته باشیم و سیاست‌گذاری ملی اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم تا کنون 3 سند آسیب‌شناسی تصویب شده است که یک سند در ارتباط با حمل و نقل عمومی و حمایت از آن بوده و یک سند در ارتباط با کیفیت عرضه فرآورده‌های غذایی سالم در میادین میوه و تره بار بوده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: استان همدان هم مانند سایر استان‌ها نیازمند توسعه صنعتی به‌ویژه صنایع پاک و فناوری‌های نوین است.

فناوری‌های سبز می‌توانند آسیب‌های زیست محیطی را کاهش دهند
وی با بیان این‌که فناوری‌های سبز می‌توانند آسیب‌های زیست محیطی را کاهش دهند، عنوان کرد: توسعه شرکت‌های دانش بنیان که یکی از عرصه‌های فناوری سبز محسوب می‌شوند و استان همدان حتما در این زمینه ظرفیت‌های بالایی دارد.

ابتکار گفت: خوشبختانه زمینه برای معرفی صنایعی که برای اصلاح سیستم‌های خود نیازمند دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی هستند، فراهم شده است.

وی با اشاره به این‌که توسعه زیرساخت‌ها برای کشور اهمیت بالایی دارد، یادآور شد: ارزیابی زیست محیطی برای پروژه‌های بزرگ از برنامه‌های مهم دولت است، به‌طوری که راه حل توسعه پایدار هم‌گرایی و هم‌جهتی توسعه صنعتی و توسعه خدمات با محیط زیست است.

وی ادامه داد: اجرای تمام پروژه‌های بزرگ مشمول ارزیابی هستند و اگر طرح توجیه زیست‌محیطی نداشته باشد، پذیرفته نمی‌شود.

 

اخبار اجتماعی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------