تدابیر ایران و عربستان برای ایمن‌سازی حج برای بیماری ابولا



اخبار,اخبار اجتماعی, حج تمتع


اخبار اجتماعی - هماهنگی ایران و عربستان برای ایمن‌سازی حج

هیچ گزارشی از بیماری ابولا و کرونا در عربستان برای حج تمتع گزارش نشده است و حساسیت مسئولان بهداشتی کشور عربستان به این مساله بسیار بالاست.

در حالی که هنوز مدت کوتاهی از هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره ویروس کرونا نمی‌گذرد، وحشت شیوع و بروز بیماری ابولا سبب شد تا این سازمان شرایط اضطراری اعلام و به همه کشورهای دنیا توصیه کند برای تقویت نظام مراقبت از این بیماری تلاش کنند.

به نوشته فرهیختگان، این ویروس که به مراتب خطرناک‌تر از ویروس کروناست با تب و خونریزی، در بیمار مبتلا بروز می‌کند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از 1700 نفر در دنیا که به این بیماری مبتلا شدند، 960 نفر جان خود را از دست دادند که البته بیش از 99 درصد آنها ساکنان کشورهای آفریقایی بودند. اما مرگ یک کشیش اروپایی در اسپانیا به دلیل ابتلا به این ویروس طی چند روز گذشته، خطر شیوع ویروس مهلک ابولا را در سایر کشورهای دنیا جدی‌تر کرده است.

اما این موضوع موج نگرانی‌هایی را هم در کشورهای اسلامی به‌وجود آورده و سبب شده است تمهیدات پیشگیرانه برای این بیماری در کشور عربستان به دلیل حجم حضور زائران کشورهای آفریقایی با حساسیت بیشتری رصد شود.

تاکنون کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون عمده‌ترین کشورهای گرفتار به این بیماری بوده‌اند و در چند روز گذشته در پایتخت نیجریه هم مواردی از ابتلا به این بیماری گزارش شده است؛ کشورهایی با جمعیت عمده مسلمان که در روزهای پایانی تابستان در موسم حج حضور خواهند داشت. در عین حال کشور عربستان با در نظر گرفتن تمهیدات خاصی درصدد جلوگیری از ورود این ویروس به کشورش خواهد بود.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی کشورهای درگیر با ویروس ابولا جزء فقیرترین کشورهای دنیا و آفریقا هستند و شبکه بهداشتی در آنها ناکارآمد و اقدامات پیشگیرانه، اعم از اطلاع‌رسانی و کنترلی، عقب‌تر از رشد موارد بیماری است.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری در ایران گزارش نشده است، به فرهیختگان می‌گوید: تنها مسیری که ممکن است به ورود این ویروس به کشور منجر شود، مسافران کشورهای درگیر این بیماری هستند. این مورد به هیچ عنوان در ایران مشاهده نشده است.

گویا با بیان اینکه هیچ پرواز و سفری به این کشورها ممنوع نشده است، می‌افزاید: با این حال وزارت بهداشت به مردم توصیه می‌کند تا حد زیادی از مسافرت به کشورهای درگیر بیماری ابولا تا برقراری شرایط مساعد خودداری کنند و تنها با مشورت با کارشناسان مراکز بهداشتی قبل از مسافرت از کشور خارج شوند. تیم‌های بهداشتی در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور در این خصوص به مسافران اطلاع‌رسانی می‌کنند.

براساس اعلام وزارت بهداشت مسافرانی که به کشورهای گینه، لیبریا، سیرالئون و پایتخت نیجریه سفر داشتند باید به مسئولان بهداشتی کشور اطلاع دهند و در صورت بازگشت به کشور چنانچه تا 30 روز بعد از بازگشت دچار تب، اسهال، استفراغ و خونریزی از جایی در بدن‌شان شوند، حتما آن را جدی بگیرند.

به گزارش رویترز، تنها در سه روز در ماه آگوست، 52 نفر دیگر بر اثر بیماری ابولا جان باخته‌اند. از این 52 مورد مرگ،‌ 29 مورد در لیبریا، 17 مورد در سیرالئون و شش مورد در گینه روی داده است. سازمان بهداشت جهانی، شمار کل مبتلایان به ابولا را تاکنون 1848 مورد اعلام کرده است.
 
حجاج نگران نباشند
با وجود اینکه از زمان درگیری انسان با ویروس ابولا نزدیک به 40 سال می‌گذرد، موج تازه شیوع لجام‌گسیخته این بیماری در آستانه شروع ماه ذی‌الحجه نگرانی‌هایی را در کشور عربستان و میان حجاج به وجود آورده است. در حالی که امسال بیش از 100 هزار نفر به حج تمتع مشرف خواهند شد،

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت سازمان حج و زیارت در این باره می‌گوید: هیچ گزارشی از بیماری ابولا و کرونا در عربستان برای حج تمتع گزارش نشده است و حساسیت مسئولان بهداشتی کشور عربستان به این مساله بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه بیماری ابولا تاکنون در عربستان گزارش نشده است، توضیح می‌دهد: درباره بیماری کرونا، از اواسط تیرماه هیچ مورد جدیدی نیز مشاهده نشده است.

مرعشی با بیان اینکه وزیر حج عربستان از تدابیر پیشگیرانه این کشور علیه ویروس خطرناک ابولا برای عاری بودن موسم حج امسال به دیگر کشورها اطمینان داده است، می‌گوید: مسئول نظارت درمانی و پیشگیرانه درباره بیماری ابولا، وزارت بهداشت عربستان است که این کار را با هماهنگی وزارت حج و وزارت خارجه این کشور انجام می‌دهد. تلاش‌های مستمر و فشرده‌ای برای نظارت و پیگیری ویروس ابولا از سوی وزارت حج عربستان و وزارت بهداشت در حال اجراست.

پیشتر رسانه‌های عربستان از منع ورود حجاج سه کشور آفریقایی به سبب شیوع ویروس خطرناک ابولا در این کشورها خبر داده بودند و بر این اساس وزارت حج عربستان با هماهنگی وزارتخانه‌های خارجه و بهداشت از صدور روادید حج برای حجاج این کشورها تا اطلاع ثانوی جلوگیری می‌کند.


مسئول تیم پزشکی کاروان حج زائران ایرانی می‌گوید: هر سال قبل از اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع جلسه هماهنگی با پزشکان کاروان‌ها برگزار و در آن در مورد آخرین شرایط بحث و تبادل‌نظر و دستور برای اقدامات پیشگیرانه صادر می‌شود.

به گفته مسئولان حج کشوری، در حج تمتع امسال، 280 پزشک به همراه 220 کادر درمانی بیمارستانی به حجاج کشورمان در مکه و مدینه خدمت درمانی ارائه می‌کنند و به ازای هر 700 زائر یک پزشک فعالیت دارند. حج تمتع سال 93 از 14شهریور شروع می‌شود. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت نیز پیشتر به طرح‌های جدید تحقیقاتی این مرکز در حج تمتع امسال اشاره کرده و گفته بود: براین اساس طرح تحقیقاتی جدید افزایش سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری حجاج را خواهیم داشت.همچنین طرح تونل هوای سرد برای جلوگیری از گرمازدگی حجاج را که در مناسک گذشته وجود داشت، ادامه خواهیم داد.

ابولا چیست؟
ابولا (Ebola) بیماری ویروسی خطرناکی است که پس از ورود ویروس به بدن، موجب تب و خونریزی می‌شود و ممکن است با احتمال بیش از 50 درصد منجر به مرگ فرد مبتلا شود. این ویروس برای نخستین‌بار 37 سال پیش در یکی از استان‌های سودان و نیز کنگو ۲۸۴ نفر را مبتلا کرد که ۱۵۱ بیمار، جان خود را از دست دادند.

در سال‌های بعد، این ویروس به دیگر کشورهای آفریقایی هم گسترش یافت و هرسال چندین نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.حجت‌الله میرزاجانی متخصص بیماری‌های عفونی درباره بیماری ابولا می‌گوید: ابولا، بیماری مشترک انسان و میمون‌هاست.

به دلیل خاصیت سرایت بالای این بیماری پرسنل بهداشتی ناگزیر از رعایت شدید و دقیق اصول بهداشتی برای پیشگیری از انتشار بیماری و ابتلای خود هستند. آنها برای پوشش کامل بدن از لباس، دستکش و پوتین‌هایی استفاده می‌کنند که پس از به‌کارگیری باید نابود شود. این خطر به‌ویژه در مراسم تدفین قربانیان ابولا و با تماس نزدیک افراد با جسد قربانیان وجود دارد.

میرزاجانی با بیان اینکه هنوز راه و نحوه دقیق سرایت این بیماری مشخص نیست، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود که ابولا از طریق تماس با خون یا دیگر مایعات بدن و همچنین ترشحاتی همچون خلط افراد آلوده به این ویروس به افراد سالم منتقل می‌شود. پزشکان، پرستاران و بهیارانی که مشغول درمان مبتلایان ابولا بودند هم به کرات در حین انجام وظیفه خود به این بیماری دچار شدند که علت آن عدم رعایت مسائل بهداشتی و مراقبتی لازم و عدم آگاهی از نحوه انتقال در سال‌های اول شناسایی این بیماری بود. به هر حال، این ویروس به هر شکلی که به بدن وارد شود، بعد از دو تا ۲۱روز علائمش ظاهر می‌شود.

 

بیمار با بروز ناگهانی تب، ضعف شدید، درد عضلانی، سردرد و گلودرد به پزشک مراجعه می‌کند. معمولا بعد از مدت کوتاهی، تهوع، استفراغ، اسهال، بثورات پوستی، اختلال عملکرد کبد و کلیه و حتی در بعضی موارد خونریزی داخلی و خارجی نیز از علائم و نشانه‌های اولیه بروز آن خواهند بود و وضعیت بیمار به‌شدت رو به وخامت خواهد گذاشت. نتایج آزمایش‌ها افت تعداد گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها و افزایش آنزیم‌های کبدی را نیز نشان می‌دهند.


 اخباراجتماعی - فرهیختگان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------