مولاوردی: جهان از غیبت نگاه مادرانه در مدیریت جهانی رنج می‌برد



معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به دیدار اخیر خود با پاپ فرانسیس، گفت: جهان از غیبت نگاه مادران و روح زنانه در مدیریت جهانی رنج می‌برد، امیدواریم همکاری ایران و واتیکان به ما در جهت تحقق وضعیت آرمانی و ایده‌آل کمک کند.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی  , ملاوردی

به گزارش  ایسنا ، در دیدار شهیندخت مولاوردی با اسقف وینچنزو پالیا رییس شورای پاپی خانواده واتیکان که امروز دوشنبه در معاونت امور زنان و خانواده برگزار شد، افزود: صلح و جنگ از درون و ذهن انسان‌ها آغاز می‌شود. نقش خانواده به ویژه مادر به عنوان نخستین آموزگار در خانواده بسیار مهم است. در واقع مادران معماران صلح و گفت‌وگو هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سفر هیات ایرانی به واتیکان در بهمن‌ ماه سال ۹۳ گفت: این سفر بسیار خاطرانگیز بود و پس از آن شاهد تحولات مثبت بین دو کشور هستیم و از جمله آنها می‌توان به سفر دکتر روحانی به واتیکان و دیدار با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان اشاره کرد.

 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی  , ملاوردی

مولاوردی با اشاره به فرا رسیدن ماه رمضان ، خطاب به پالیا و هیات همراه، گفت: شما در ماه مبارک رمضان میهمان ما هستید و ما نیز میهمان خدا هستیم. با توجه به جایگاه خاص واتیکان، روابط دو کشور از اهمیت خاصی برخوردار است و ما برای تعمیق آن اهمیت زیادی قائل هستیم.

مولاوردی در ادامه گفت: حاکمیت نگاه الهی، بسترهای زیادی را برای همکاری‌های دو کشور در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌کند.

وی با اشاره به تاریخچه روابط دو کشور ایران و واتیکان اظهار کرد: تاریخچه روابط دو کشور به سال ۱۹۳۳ بازمی‌گردد و بسیار دیرپاست. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دیدارهای رسمی و غیررسمی از واتیکان و پاپ انجام و سرفصل جدیدی در روابط دو کشور گشوده شد. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم نیز تقویت این روابط در چارچوب سیاست راهبردی دولت در جهت تعامل سازنده با جهان در دستور کار قرار گرفت.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: پس از سفر هیات ایرانی به واتیکان،  اعلام همکاری دو کشور در زمینه زنان و خانواده با استقبال گسترده‌ای در داخل کشور مواجه شد. در واقع بنیان‌های مشترک دینی میان ایران و واتیکان، زمینه تعامل بین دو کشور را فراهم کرده است، البته به نظر می‌آید هنوز زمینه‌های زیادی برای تعامل دو کشور وجود دارد.

مولاوردی تاکید کرد: بدون تردید جهان امروزه با بحران‌های سختی روبرو است. مانند تروریسم و در کنار آن بحران‌های نرمی مانند بحران‌های مربوط به ارزش‌های اخلاقی و جایگاه خانواده را تجربه می‌کند. این وضعیت چالش بزرگی است و در این میان ایران و واتیکان نگاه الهی برای رفع این چالش‌ها دارد.

وی با بیان اینکه همکاری با واتیکان همواره جایگاه مهمی برای ایران داشته است، اظهار کرد: پس از سفر رییس جمهور زمینه‌های مساعدی برای همکاری‌های مشترک به وجود آمد و همه دستگاه‌های اجرایی برای این همکاری آمادگی دارند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: خواهشمندم که سلام ما را به پاپ فرانسیس ابلاغ کنید، من شخصا تحت تاثیر این دیدار و صحبت با ایشان قرار گرفتم. وجوه مشترکی بین نگاه ما به موضوعاتی مانند جایگاه و نقش خانواده در جهان امروزی وجود دارد و این نگاه نقطه ثقل روابط ما محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، مولاوردی در ادامه به ارائه پیشنهاد در سه سطح برای توسعه همکاری‌ها با واتیکان پرداخت و اظهار کرد: نخستین پیشنهاد مربوط به گفت‌وگوهای مذهبی و دینی بین دو کشور است. این گفت‌وگوها سال‌هاست که در جریان است و نهمین دوره آن نیز انجام شد. پیشنهاد می‌کنم تداوم این گفت‌وگوها در دستور کار دو کشور باشد و موضوع زن و خانواده از منظر ادیان الهی نیز در دستور کار آن قرار گیرد.

وی در ادامه همکاری‌های منطقه‌ای را پیشنهاد داد و گفت: به علت شرایط خاص دو کشور و وجود دغدغه‌های مشترک می‌توانیم در سطح منطقه‌ای نیز همکاری‌های خوبی داشته باشیم. افراطی‌گری‌های دینی، دین‌گریزی، توهین به ارزش‌های دینی، نمونه‌هایی هستند که ما برای مقابله با آنها نیازمند همکاری هستیم و ادیان الهی در این زمینه می‌توانند نقش مهمتری داشته باشند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به دیدار خود با پاپ فرانسیس اظهار کرد: پاپ نیز این افراطی‌گری‌ها و سوءاستفاده از نام دین و آزادی را محکوم کردند. توهین به کتاب آسمانی، قتل مسیحیان در کشورهای مسلمان از جمله موضوعاتی است که اگر واکنش مناسب نسبت به آن نداشته باشیم، تبعات سنگینی برای جامعه بشریت خواهد داشت.

مولاوردی همکاری‌های بین‌المللی را به عنوان سومین پیشنهاد خود مطرح و اظهار کرد: در این حوزه موضوعات متعددی می‌تواند در دستورکار قرار بگیرد و از جمله آنها می‌توان به ترویج اندیشه صلح به جای جنگ، ائتلاف‌سازی برای صلح و حفظ بنیان خانواده اشاره کرد.

وی با اشاره دیدگاه‌های پاپ فرانسیس درباره وضعیت زنان و کودکان که در قالب نامه‌ای به کنفرانس بین‌المللی امور زنان در رم ارسال شد، اظهار کرد: دیدگاه‌های ایشان نشان‌دهنده اشراف پاپ به این حوزه است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه در دولت کنونی اراده‌ای جدی در این سه سطح وجود دارد و سفارت ایران در واتیکان هم راستا با دستگاه‌های اجرایی در این زمینه تلاش می‌کند.

مولاوردی با اشاره به شرایط هزاره جدید میلادی گفت‌: به نظر می‌آید جهان از ایدئولوژی مادی‌گرایانه به سمت توجه بیشتر به ارزش‌های اخلاقی و الهی در حال حرکت است. امیدواریم ایران و واتیکان با تکیه بر وجوه مشترک در جهت ترویج اندیشه‌های ابراهیمی و عملیاتی شدن این اندیشه‌ها در رفتار مردم و دولتمردان گام بردارد. این سفر می‌تواند در جهت تعامل به منظور پرداختن به برنامه‌های مشخص، موثر باشد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در خاتمه از دعوت پالیا به منظور شرکت در اجلاس ۲۳ژوئن در مقر سازمان ملل تشکر و اظهار کرد: پس از بررسی‌های لازم، زمینه‌های حضور را برای شرکت در این اجلاس فراهم شود.

 

 در پایان این دیدار بیانیه طرفین با صدور بیانیه مشترک بر همکاری مشترک تاکید کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «چالش جهانی شدن می طلبد تا از جوانب مختلف  و در کلیه فرهنگها، مساله خانواده و کرامت زن مورد تعمق قرار گیرد، همچنین اخبار وحشتناک در رابطه با جنگ و فقر باعث می شود تا اجبارا توجهی بی سابقه  به افرادی که اغلب از میان آسيب پذيرترين گروههاي جامعه انساني، یعنی زنان، کودکان و سالمندان  هستند، صورت گیرد. سرانجام نباید بحران مهم کنونی در رابطه با جمعیت را فراموش کرد که نه تنها در کشورهای غربی بلکه در میان اقوام دیگر جهان نیز محسوس است.


حمایتی قوی از بنیان خانواده می تواند امر مهمی در جهت مقابله با منطق‌های مرگ و سوء استفاده‌ها شود که در موارد بسیاری جهان امروز را متاثر از خود ساخته اند.


چنین حمایتی امکانپذیر خواهد بود در صورتی که مشارکتی فعال و همکاری بین ارکان مختلف سیاسی، اجتماعی، دینی و فرهنگی وجود داشته باشد. این دیدار می‌خواهد نشانه‌ای روشن از چنین همکاری باشد که ما قصد توسعه اش را به روشی موثر و آگاه داریم و آن هم برای منفعت محوري‌ترين اشخاص، خانواده‌ها و بنابراین برای کل انسانیت.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------