جنگ در جاده‌ها



  اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی , تلفات جاده ای

امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته با شروع مسافرت‌هاي نوروزي، آمار تصادفات و تعداد مصدومان و کشته‌ها به حدي بود که تعطيلات نوروزي بسياري از خانواده‌‌ها را به عزا تبديل کرد. با وجود تأکيد بسيار پليس راهور در تقسيم‌کردن مسافرت‌هاي نوروزي به نيمه اول و نيمه دوم تعطيلات باز هم تصادفات غير‌قابل پيش‌بيني، علت مرگ بسياري از شهروندان بود؛ تصادفاتي که نبود توجه کافي به جلو حين رانندگي، خستگي و خواب‌آلودگي و سرعت و سبقت‌هاي غيرمجاز مهم‌ترين علل آن بود.

بااين‌حال، آمار تلفات از هزار به حدود 700 نفر کاهش يافته و تنها فاکتوري که نسبت به سال‌هاي پيش اضافه شده بود، همين کمپين ايمني و سلامت بوده که موجب افزايش آگاهي عمومي و توقف در ايستگاه‌هاي بين‌راهي براي استراحت و استفاده از خدمات ارائه‌شده در کشور شده و همين موضوع باعث کاهش آمار تلفات جاده‌اي شده است. علاوه‌براين، به گفته فرمانده ناجا، از ابتداي طرح نوروزي با کاهش هشت درصدي تعداد جانباختگان و مجروحان سر صحنه حوادث ترافيکي در مقايسه با مدت مشابه سال قبل مواجه هستيم؛ آماري که به نظر مي‌رسد طرح‌هاي نوروزي و ايمني پليس راهور نقش عمده‌اي در کاهش آن داشته است. 

 

آگاهي جمعي، حامي جان مردم در تعطيلات نوروزي

با توجه به بروز حوادث و سوانح رانندگي در مدت ايام سال و افزايش آن در تعطيلات نوروزي، کمپين نه به تصادفات جاده‌اي در سطح کشور راه‌اندازي شده بود.

 

 اين کمپين که در راستاي طرح ايمني و سلامت مسافران نوروزي به‌عنوان يکي از فعاليت‌هاي سازمان هلال‌احمر با رويکرد پيشگيرانه است، به‌منظور آگاه‌سازي و حساس‌سازي جامعه نسبت به خطر تصادف و تبعات فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي راه‌اندازي شد و تلاش بر اين بود که جامعه به سه نکته مهم درباره تصادفات، شامل سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز و استراحت هنگام خستگي و خواب‌آلودگي توجه کند. با وجود اين کمپين و طرح‌هاي نوروزي پليس راهور که سال‌هاست اجرايي مي‌شود، همچنان شاهد وقوع تصادفات گسترده جاده‌اي در سطح کشور هستيم؛ تا جايي که وزير بهداشت گفته بود: آمار کشته‌شدگان ما در سوانح ترافيکي از آمار کل کشته‌شدگان ناشي از جنگ در منطقه بالاتر بوده و اين بيانگر اين است که قوانين موجود، بازدارنده نيستند، نه براي جاده، نه براي راننده و نه براي مردم. باوجوداين، ميزان تصادفات نسبت به سال گذشته کاهش نسبتا چشمگيري داشته است.

 

کاهش آمار تلفات جاده‌اي از هزار به 700 نفر

در تعطيلات نوروزي، باوجود افزايش سفرها در جاده‌هاي کشور هرچند حوادث رانندگي هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته اما به گفته رئيس‌پليس راه کشور در پنج روز نخست تعطيلات 160 نفر کشته و سه هزار نفر نيز زخمي شدند؛ تصادفاتي که دلايل عمده آن خستگي، خواب‌آلودگي، سرعت و سبقت غير‌مجاز عنوان شده است. 

 

به گفته او، اصفهان، فارس و خراسان‌رضوي پرحادثه‌ترين استان‌هاي کشور هستند، به‌طوري ‌که 60 درصد حوادث رانندگي در 30 کيلومتري شهرها رخ داده و با توجه به مسير طولاني در برخي استان‌ها، رانندگي در حالت خستگي و خواب‌آلودگي يکي از عوامل اصلي تصادف است.

 

 رئيس‌پليس راهور اعلام کرده بود بر‌اساس آمار، تصادفات فوتي، جرحي و خسارتي، هفت درصد نسبت به سال گذشته کاهش يافته است. به گفته او، تفاوت امسال با سال گذشته در بحث بارش باران و برف بوده که هنوز هم در جاده‌ها ادامه دارد؛ البته اين نزولات آسماني باعث کاهش تردد و کاهش مسافرت نشده است. 

 

او همچنين عوامل دخيل در تصادفات را برشمرده و گفته بود توجه‌نکردن به جلو، خستگي و خواب‌آلودگي دليل ۴۲ درصد تصادفات، سرعت غيرمجاز ۲۳ درصد و ۱۸ درصد هم سبقت‌هاي غيرمجاز بوده است. 

 

معاون دانش‌آموزي سازمان جوانان جمعيت هلال‌احمر نيز گفته بود با وجود افزايش ترافيک و مسافرت‌ها و وضعيت بد آب و هوايي در سال جاري، آمار تلفات از هزار به حدود 700 نفر کاهش يافته و کمپين ايمني و سلامت موجب افزايش آگاهي عمومي و کاهش آمار تلفات جاده‌اي شده است.

 

 بابايي آمار تلفات جاده‌اي وحشتناکي که سالانه بيش از30 هزار نفر را به کام مرگ کشانده است،  مطرح کرده و گفته بود: با اينکه اين آمار کاهش يافته و به 17 هزار نفر رسيده اما باز هم نگران‌کننده است و جا دارد با تمام توان خود در اين موضوع ورود کرده و در کاهش اين آمار کمک کنيم. او عامل انساني را مهم‌ترين عامل بروز اين پديده اعلام و يادآوری کرده بود: عواملي مانند ايمني خودروها و جاده‌ها و اطلاع‌رساني درباره ايمني راه‌ها و آب‌وهوا حلقه‌هايي هستند که در کنار هم قرار مي‌گيرند تا بتوانيم آمار تلفات جاده‌اي را به زير هزار نفر در سال برسانيم. 

 

هفته اول؛ تصادفات زنجيره‌اي در صدر اخبار نوروزي

با توجه به آمارهاي پليس راهور تا روز دوم فروردين145 نفر کشته و دو هزار و 950 نفر زخمي شده بودند. از علت‌هاي مهم اين حوادث مي‌توان به خواب‌آلودگي، خستگي راننده، سبقت غير‌مجاز، سرعت غير‌مجاز و لغزندگي محورهاي مواصلاتي اشاره کرد. بااين‌حال، آمار تصادفات منتشر‌شده که جزء خطرناک‌ترين حوادث نوروزي بوده، نشان مي‌دهد اين آمار نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

 

 اولين حادثه دلخراش نوروزي، در چهارم فروردين بود که بر اثر بارندگي و لغزندگي جاده‌هاي خراسان‌رضوي و مه شديد در محورهاي مواصلاتي استان، سه تصادف زنجيره‌اي در محورهاي باغچه به مشهد، مشهد به نيشابور و چناران به قوچان رخ داد که بيش از 50 خودرو با حدود 200 سرنشين در اين سه حادثه با يکديگر برخورد کردند و 89 مصدوم و يک فوتي به‌دنبال داشت. همان روز تصادف ديگري در جاده کرج- قزوين رخ داد و24 خودرو به‌صورت زنجيره‌اي باهم برخورد کردند. در اين تصادف نيز 75 نفر دچار حادثه شده و ١٢ نفر مصدوم شدند. علاوه‌براين، 9 خودروي ديگر در محدوده البرز-ساوجبلاغ-گلسار در محور کرج- قزوين به‌صورت زنجيره‌اي تصادف کردند و در پي آن ٢٧ نفر دچار حادثه شده و ۱۱ نفر مصدوم شدند. حادثه ديگر مربوط به محور اميديه- اهواز بود که به علت سرعت غيرمجاز و بي‌توجهي به لغزندگي جاده در دو حادثه، دو نفر کشته شدند. 

 

حادثه ديگر مربوط به روز پنجم فروردين بود که در پي آن دو خودروي سمند و پرايد در جاده قديم قم-اصفهان تصادف کردند که به‌دنبال آن 9 نفر مصدوم شدند و دو نفر فوت کردند. همچنين در حادثه ديگري در خط اتوبوس تندروي شهري قم واقع در خيابان امام خميني(ره) بر اثر برخورد شديد خودروي پرايد با مانع، تمام هفت نفر سرنشينان آن مصدوم شدند. حادثه بعدي در بابل رخ داد؛ در جاده قديم بابل برخورد پژو 206 با ال90 اتفاق افتاد که اين حادثه ۶ مصدوم به‌همراه داشت. 

 

ششم فروردين نيز خالي از حادثه و تصادفات نبود و يک دستگاه اتوبوس در جاده زاهدان-زابل با گاردريل ايست و بازرسي برخورد کرد و به‌دنبال آن ۲۶ نفر مجروح شدند. علاوه‌براين، محور اهواز- اميديه براي بار دوم در تعطيلات نوروزي قرباني گرفت و دو دستگاه خودرو تصادف کردند و 6 نفر مصدوم شدند.

 

 همچنين در حادثه برخورد خودروي پرايد با عابران پياده که در محور شوش- اهواز رخ داد، هفت نفر از عابران و سرنشينان اين خودرو مجروح شدند. حادثه ديگر نيز مربوط به برخورد يک دستگاه وانت پيکان با سواري پيکان در محور همدان- بيجار، بين قهرود عليا و سفلي بود که در مجموع يک مصدوم اين حادثه به بيمارستان منتقل شد و پنج نفر نيز قبل از رسيدن آمبولانس جان باختند. 

 

همچنين بر اثر تصادف بين خودروي سواري و يک دستگاه اتوبوس در محور لنگرود به رودسر (محدوده وليسه)، رئيس‌پليس راه چابکسر شهرستان رودسر جان باخت.

 

 روز هفتم فروردين در برخي سايت‌ها و فضاي مجازي، خبري منتشر شد مبني‌بر اينکه تصادفي زنجيره‌اي در محدوده پل حسن‌آباد آزادراه تهران- قم رخ داده که اين موضوع از سوي پليس تکذيب و مشخص شد تصادف زنجيره‌اي نبوده است.

 

در اين آزادراه پنج فقره تصادف دو وسيله‌اي، يک فقره تصادف سه وسيله‌اي، يک فقره تصادف چهار وسيله‌اي و يک فقره تصادف هفت وسيله‌اي به‌صورت مجزا اتفاق افتادند و اين تصادفات را سايت‌ها به‌صورت اطلاعات غلط و با عنوان تصادفات زنجيره‌اي منتشر کردند. 

 

هفته دوم؛ تصادفات نوروزي با بيشترين فوتي

حادثه بعدي مربوط به نهمين روز از تعطيلات نوروزي بود؛ دو خودروي پژو در ورودي روستاي بهادربيگ تصادف کردند و به‌دنبال آن 6 نفر مصدوم شدند. در دهمين روز از تعطيلات نيز يک زن ۴۰‌ساله بر اثر حادثه رانندگي در جاده کمربندي شهرستان گچساران فوت کرد. اين حادثه رانندگي بر اثر سرعت زياد خودروي پژو به‌وجود آمد که در آن راننده خودرو سالم بوده و سرنشين آن فوت کرده است. علاوه‌براين، برخورد دو خودروی پژو در جاده سندرک- ميناب پنج کشته و مجروح بر جاي گذاشت. در اين تصادف، راننده هر دو خودرو جان باختند و سه سرنشين دو خودرو مجروح شدند. سه دختر موتور‌سوار در قم نيز حين موتور‌سواري به علت واژگون‌شدن وسيله نقليه مجروح شدند. 

 

يازدهمين روز از تعطيلات نوروزي نيز خالي از حادثه نبود و يک مورد تصادف و برخورد پژو با پرايد در جاده قديم ساوه- همدان رخ داد که در اين حادثه هفت نفر مصدوم شدند. در حادثه بعدي دو دستگاه خودروي سواري تيبا و پژو ۴۰۵ در محور نهاوند- بروجرد تقاطع روستاي ميلاب تصادف کردند که دو کشته و چهار زخمي به‌دنبال داشت. همچنين تصادفي شديد در بلوار اسکله بندر مرزي آستارا به وقوع پيوست که منجر به کشته‌شدن يک نفر و مجروح‌شدن شديد يک نفر ديگر شد. 

 

حادثه بعدي مربوط به برخورد کاميون با موتورسيکلت در جاده بابل به قائمشهر بين ميدان هادي نوروزي و ميدان ميوه‌فروشي بود که يک فوتي به‌دنبال داشت. چند ساعت پس از آن حادثه، موتورسيکلت ديگري با يک خودروي سواري تصادف کرد و در اين حادثه، دو مرد ۱۸ و ۱۶‌ساله دچار آسيب‌ديدگي و شکستن بدن شدند. تصادف بعدي در جاده کياسر رخ داد که در اثر برخورد دو خودروي سمند و پرايد، 6 نفر مصدوم شدند. آخرين حادثه نيز مربوط به واژگوني يک پرايد در قم بود که چهار مصدوم برجاي گذاشت. 

 

روز دوازدهم فروردين نيز برخورد دو دستگاه پرايد نزديکي روستاي قشقاي در محور قره‌چمن- ميانه دو مصدوم و پنج کشته برجاي گذاشت. حادثه بعدي نيز مربوط به برخورد يک دستگاه خودروی سواري پژو 405 با يک دستگاه خودروی وانت پيکان در محور کازرون- شيراز بود که به‌دنبال آن دو نفر کشته و چهار نفر مجروح شدند. علاوه‌براين، به علت سقوط خودروي وانت نيسان در مسير امامزاده شاه‌محمد(ع) پلدختر، 18 نفر مجروح شده‌اند. 

 

کاهش نامحسوس تصادفات جاده‌اي در سال‌هاي اخير

هر‌ساله در ايران تصادفات جاده‌اي باعث مرگ حدود 28 هزار نفر و مصدوميت يا معلولي 300 هزار نفر ديگر مي‌شود. در ايران در هر 19 دقيقه يک نفر در جاده‌هاي کشور جان مي‌سپارد و در هر دو دقيقه خبر مصدوميت جدي و حتي معلوليت مادام‌العمر يک نفر بر اثر حوادث جاده‌اي به اعضاي خانواده‌اش مي‌رسد.

 

 در اين ميان، حدود 25 درصد از همه تلفات جاده‌اي ايران مربوط به حوادث موتورسيکلت است که در بيش از 60 درصد اين موارد مرگ به‌دليل استفاده‌نکردن از کلاه ايمني و بروز ضربه مغزي رخ مي‌دهد. 

 

آمار تلفات رانندگي نوروز از سال ۱۳۹۰ تاکنون نشان مي‌دهند روند تلفات کاهشي بوده است اما همچنان تعداد زيادي از هموطنان در تعطيلات نوروزي جان خود را از دست مي‌دهند. براساس آمارها در نوروز سال ۱۳۹۰، هزار و ۳۱۸ نفر به‌دليل تصادف در جاده‌ها کشته شدند که اين آمار در سال ۱۳۹۱ به هزار و ۱۴۱ نفر کاهش يافت اما روند کاهشي ادامه پيدا نکرد و در نوروز سال ۱۳۹۲، هزار و ۲۲۷ نفر در جريان سفرهاي نوروزي بر اثر تصادفات رانندگي کشته شدند.

 

 در نوروز سال ۱۳۹۳، آمار تلفات به هزار و ۸۴ نفر و در نوروز سال ۱۳۹۴ به ۹۶۸ نفر کاهش يافت که نخستين عدد سه رقمي از تلفات رانندگي در نوروز به‌شمار مي‌رود. در سال گذشته نيز هزار و 80 نفر در حوادث رانندگي در کشور جان باختند که 40 درصد بر اثر واژگوني خودروی ناشي از خواب‌آلودگي و خستگي در طول مسير بود.

  اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی , تلفات جاده ای

 اخبار  اجتماعی -  وقایع  اتفاقیه  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------