آخرین آمار زندانیان ایرانی در خارج از کشور و محکومان خارجی در ایران



  اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی ,زندانیان ایرانی

طبق آخرین آمار وزارت خارجه 3131 ایرانی در زندان‌های خارج از کشور به سر می‌برند.

 به گزارش ایسنا، تعداد ایرانیانی که در زندان‌های خارج از کشور دوران محکومیت خود را طی می‌کنند و اسامی آنها در کنسولگری‌های ایران خارج از کشور به صورت رسمی در این ارتباط ثبت شده است، 3131 نفر است. البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که برخی از ایرانیانی که خارج از کشور به دلایل مختلف گرفتار زندان شده‌اند بعضا تمایل نداشته‌اند خانواده‌های آنها و اطرافیانشان از این موضوع آگاهی پیدا کنند، در همین چارچوب با کنسولگری‌ها و سفارت‌خانه‌های ایران خارج از کشور ارتباط برقرار نکرده و اسامی آنها در لیست ثبت شده است. عمده جرم این افراد بحث مواد مخدر بوده است. گرچه جرایمی مثل قاچاق انسان و مسائل مالی نیز در جرایم زندانیان ایرانی دیده می‌شود.

 

هم‌چنین عمده این افراد در کشورهای همسایه دستگیر شده‌اند و شاید بتوان گفت بیش‌تر ایرانیان زندانی در زندان‌های کشورهایی چون ترکیه، ترکمنستان، امارات، مالزی و تایلند به سر می‌برند.

 

بیش‌تر ایرانیان زندانی در زندان‌های کشورهایی چون ترکیه، ترکمنستان، امارات، مالزی و تایلند به سر می‌برند.

 

بر اساس گزارش برخی منابع، در سال‌های اخیر آمار ورودی زندانیان در خارج از کشور حدود 25 درصد کاهش داشته و تقریبا نیمی از زندانیان فعلی خارج از کشور، از زمان‌های قبل هستند.

 

رسیدگی به امور ایرانیان زندانی خارج از کشور که تحت هر عنوان، به هر علت و جرمی که گرفتار شده‌اند، بر عهده اداره امور اجتماعی وزارت امور خارجه است و در همین راستا خدمات زیر به خانواده زندانیان ارائه می‌شود:

 

1- پیگیری وضعیت زندانی: بستگان درجه یک زندانی (شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزندان) می‌توانند با ارائه اصل مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) خود و فرد زندانی، پس از تکمیل فرم درخواست، نسبت به پیگیری آخرین وضعیت سلامتی و قضایی (آخرین حکم دادگاه) وی اقدام کنند.

 

2- حواله وجه برای زندانی: بستگان درجه یک زندانی جهت تأمین نیازهای شخصی وی می‌توانند از طریق مراجعه به اداره امور اجتماعی و تکمیل فرم حواله وجه، ماهانه مبلغ 200 یورو برای زندانی حواله کنند. فرد مراجعه‌کننده باید قبل از مراجعه نسبت به تهیه یورو اقدام کند.

 

3- ارسال نامه شخصی برای زندانی: بستگان درجه یک زندانی (شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزندان) می‌توانند با ارائه اصل مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) خود و فرد زندانی، پس از تکمیل فرم درخواست، نسبت به ارسال نامه شخصی برای فرد زندانی اقدام کنند.

 

بر اساس اعلام وزارت خارجه، اداره امور ایرانیان این وزارت‌خانه 870 زندانی ایرانی را تحت پوشش خود دارد و تلاش می‌کند که مسائل و مشکلات آنها را پیگیری کند. از جمله اینکه زمینه را برای سفر خانواده‌ها به کشورهایی که زندانی آنها در آن به سر می‌برند فراهم کرده و روند صدور ویزا را تسهیل کرده است تا آنها بتوانند با این عضو خانواده خود ملاقات کنند. هم‌چنین از طریق بنیاد تعاون و ستاد دیه نیز تسهیلاتی مالی برای برخی از این خانواده‌ها فراهم شده است.

 

بر اساس برخی از آمار تعداد زندانیان ایرانی در خارج از کشور که به اتهام تهیه کالاهای دفاعی و دو منظوره به ایران در زندان به سر می‌برند حدود 15 مورد اعلام شده است.  

 

در طول فعالیت دولت یازدهم طبق آمار اعلام شده تعداد زندانیان ایرانی آزاده شده یا منتقل شده به داخل کشور براساس موافقت‌نامه‌های انتقال محکومان حدود 3272 نفر اعلام شده و در طول این مدت 13 موافقت‌نامه انتقال محکومان به امضا رسیده است.

 

بر اساس برخی از آمار تعداد زندانیان ایرانی در خارج از کشور که به اتهام تهیه کالاهای دفاعی و دو منظوره به ایران در زندان به سر می‌برند حدود 15 مورد اعلام شده است.  

 

مقامات وزارت خارجه با همکاری وزارت دادگستری و هم‌چنین قوه قضائیه تلاش دارد که قانون استرداد محکومان که بین ایران و برخی از کشورها به امضا رسیده است را اجرایی و عملیاتی کنند و بر تعداد کشورهایی که با ایران چنین توافقی دارند از طریق گفت‌وگوهای کنسولی و قضایی بیفزایند.

 

از دیگر سو پنج هزار زندانی خارجی نیز در زندان‌های ایران به سر می‌برند که حدود 80 درصد آنها اتباع کشور افغانستان هستند که جرم عمده آنها مربوط به مواد مخدر یا ورود غیرقانونی به کشور است.

 

تعداد محدودی از زندانیان خارجی در زندان‌های ایران نیز تبعه کشورهای آفریقایی هستند.

 

طبق اعلام سامانه امور کنسولی و ایرانیان وزارت خارجه در مورد روند پیگیری وضعیت زندان‌های خارجی در ایران، پس از دریافت اطلاعات مربوط به فرد خارجی که توسط سفارت‌خانه کشور متبوع آن فرد مفقودی یا بازداشتی به وزارت خارجه واصل شد، این وزارت‌خانه ضمن مکاتبه و مذاکره با مقامات انتظامی و امنیتی تا حصول نتیجه‌ای روشن و شفاف موضوع را تحت پیگیری قرار خواهد داد و به محض دریافت اطلاعات فورا مراتب به سفارت‌خانه مربوطه منعکس می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------